Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 995 ggr
tlover
2019-02-16 08:42

Veckopeng, hur gör ni?

Vi börjar att fundera på veckopeng till dottern men vi vet inte riktigt än hur vi ska göra. När började ni ge veckopeng? Ska barnet/barnen göra något för att få den? ( Tex vissa sysslor). Vad ska barnet köpa själv för pengarna (tex lördagsgodis eller för äldre kanske kläder). Skriv gärna ut ålder på barnet/barnen då det spelar in i detta fall (ibland iallafall)

l'm back

Annons:
-Aida-
2019-02-16 09:14
#1

Jag är inte förälder men jag minns hur de va när jag va liten. Skrattar

När jag va 7 år fick jag 10 kr i veckopeng, mamma ökade med 10 kr per år, hon lärde oss vikten av att spara pengar till leksaker vi ville ha, så vi tittade ut en leksak i tidningen och sparade till det.
När jag va 12 fick jag 150 mot att jag städade mitt rum varje månad.
När jag va 13 fick jag 250 kr emot att jag städade rummet och tog djuren.
När jag va 15 fick jag 1250 kr emot att jag skötte skolan och mitt rum och djuren. Många jag gick i skolan med fick köpa egna hygienartiklar och kläder själva för sina pengar vilket var vettigt, de behövde inte jag göra då min mamma köpte det, då blev de att jag köpte 1 kg godis varje onsdag. 😂
När jag va 16 fick jag ut det exakta fulla beloppet, sen blev jag självgående med pengar.

Vad lärde jag mig?
- Att spara
- Vad pengar betyder
- Man får diabetes av godis
- Man behöver ett system som gör att man lägger pengar på nödvändigheter istället för det onyttiga.
- Jag har inte alltid skött pengar i mitt liv men jag lärde mig ekonomi, lägga upp en budget och hålla en buffert redan från 7 års ålder.
- När jag va 16 sparade jag halva studiebidraget ifall jag inte fick sommarjobb, sen dess har jag alltid hållit en buffert och klarat mig även utan inkomst i längre perioder. Alla antog hela tiden att man får sommarjobb, men man får inte alltid det, min pappa brukade säga att man måste vara beredd på allt, så jag blev det. Då är de heller inga problem att spara till körkort, bil osv.

Min mamma körde på tuff kärlek, slösade vi pengar fick vi vänta en månad på nästa betalning, skulle kompisarna ut och äta och jag inte kunde fick jag skylla mig själv.

OlgaMaria
2019-02-16 09:16
#2

Mina barn (6 och 10) får månadspeng insatt på konto och de har varsitt kort. Lördagsgodis köper vi ibland men det betalar alltid vi. Jag vill inte att barnen ska lära sig eller göra till en rutin att köpa godis eller annat strunt för sina pengar. Sådant kan lätt bli en svår vana upp i vuxen ålder. De köper olika saker, typ leksaker, för sina pengar, men en stor del av 10-åringens pengar går faktiskt till presenter och julklappar. Tycker det är perfekt att barnen får pengar på konto, ej i handen. Att de får pengar är inget de märker konkret så det blir lätt för dem att spara och ha pengar när det är något de vill köpa. Spontanhandling är inget jag vill uppmuntra. Att få pengar i handen kan ju vara som en uppmuntran till att handla precis som vuxna blir inspirerade att handla när lönen kommer. Men det ska vara naturligt att spara och inte handla bara för att man fått pengar. Hoppas kunna lära barnen det. Däremot frågar 10-åringen om hur mycket pengar hon har på kontot så att hon kan bedöma ifall hon har råd med olika saker. Hon förstår ju att pengarna kan ta slut och att hon då måste vänta länge med att kunna köpa något hon vill. Dessutom är det skönt för oss vuxna att slippa hantera kontanter. Jag har automatisk överföring till deras konton så behöver aldrig tänka på eller fixa med deras pengar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: