Annons:
Etikett10-amning
Läst 1960 ggr
Anonym
Anonym
2019-02-13 21:18

Sluta amma tips!

Måste sluta amma min 9 månaders och behöver hjälp. Det går jätte bra på dagarna då han äter jätte bra men problemet är när kvällen kommer det är då kriget börjar. Flaska vägrar han, napp vägrar han(har testat alla sorter, tro mig!) Alltså inget fungerar förutom mammas "napp" tuttar. Någon som sitter på ett bra tips?

Annons:
Annette
2019-02-13 21:29
#1

Låt honom amma tills han själv vill sluta.

Anonym
Anonym
2019-02-13 21:41
#2

Hade gjort det om jag inte blivit ombedd av min läkare att sluta då jag måste börja äta mediciner som går över till honom tyvärr :(

Sarah
2019-02-13 21:51
#3

#1 vad är det för svar? Står att hon måste… Jag vill sluta amma snart, ja jag vill sluta amma min 5månaders och det är upp till mig, och jag känner att det inte kommer bli lika lätt som med stora dottern. Stora och jag var båda överens om att flaska var bättre, när hon var ca 5 mån. Hon bet mig en gång och jag sa aldrig mer och sen var det inte mer med det :p Nu är det svårare, jag har mer mjölk och det är enklare att amma den här gången. Bebis är också mer förtjust i Amning även om det oftast går bra med flaska. Jag håller på att trappa ner ordentligt och just nu jobbar jag heltid. På veckorna har hon ju inget val, men på helgerna insisterar hon ju. Jag ammar nu mest vid läggningen på kvällen och på morgonen när hon vaknar. Byter till flaska när hon är halvsovande så hon kan somna till den istället för bröstet och skyndar med flaska när hon börjar röra på sig på nätterna, så att hon inte vaknar till. Vill inte bryta rakt av, men om det hade varit tvunget så hade jag nog försökt att killen får sova med bebis några nätter med flaska redo.

liljegren
2019-02-13 22:01
#4

Kan din partner ta barnet + napp o du sover i annat rum?

Annette
2019-02-14 07:26
#5

#3. Framgick inte att det var pga mediciner. Då kommer saken givetvis i ett annat läge.

oh-la
2019-02-14 08:48
#6

#5 och varför måste det över huvud taget framgå varför man måste sluta amma? Det är väl helt och hållet oväsentligt varför man måste sluta. Det är ingen skyldighet att amma tills barnet inte längre vill, och måste man äta mediciner, börja jobba, inte fixar mer och vill ha sin kropp tillbaks eller vad orsaken än må vara ska väl det inte skuldbeläggas? Ganska fult tycker jag… Jag tänker annars lite som #4, kan din partner ta nattningarna istället för att bryta tydligt. Då blir det inte så att du är kvar och halvnattar men utan snuttandet utan man får skapa en helt ny rutin. Tänker att med tanke på omständigheterna kanske man inte har tiden att trappa ner utan måste sluta lite tvärt. Testa med välling (eller liknande) och att det är någon helt annan som ger. Och var beredd på att det kanske kan bli lite strid, ställ in dig på det. Åk kanske till och med bort och sov hos en vän eller släkting om det är jobbigt med själva striden och att man inte orkar utan ger sig och ammar ändå. Vet jag flera som gjort för att sluta med amningen… Dom har tagit en helg hos en vän.

Annons:
Sarah
2019-02-14 09:19
#7

#5 spelar ingen roll. Måste man så måste man oavsett anledning. Vill man så vill man och det ska inte heller ifrågasättas.

Emmmm
2019-02-14 10:16
#8

Det var samma med min son, han vägrade flaska men tog napp.men vi gav han flaska varje kväll innan han skulle sova och det tog runt 3 veckor innan han tillsist tog flaskan. På natten fick han inte heller bröstet för han ville bara snutta för närheten, inte för maten så gav han flaska med lite vatten i och den ville han inte ta. Var kämpigt första två nätterna och sen ville han inte amma alls längre eller ta flaskan på natten och har inte velat ha mat på natten sen dess (då var han 8 mån). Och han började efter 3 veckor även ÄLSKA vällingen på flaska :) stort lycka till!

Anonym
Anonym
2019-02-14 18:49
#9

Håller med om att idag måste man skämmas lite utav att inte välja Amning, lustigt nog med tanke på att barn som fått ersättning blir lika söta/trygga och fantastiska även om de inte ammas. Hur som så var detta inte frågan. Frågan var ju hur ska jag få min son att sluta amma på natten tips! Tyvärr har vi verkligen testat alla nappar och flask sorter som finns på marknaden, men han vägrar. Han blir som galen när jag smyger in en napp eller kommer med pumpad mjölk(från mig) eller välling eller ersättning i en flaska. Jisses det låter som vi misshandlar honom när han inte får bröstet och det skär verkligen i mamma hjärtat :( Jag tror helt enkelt att det bara är själva grejen att han har fått amma sig till sömns i 9 mån och nu är det dags att sluta med det. Har dock inte testat de där med pappan. Kanske ska jag låta honom få kriga lite?! =) Nu fick jag honom att sova med vaggning men vet att han snart kommer att vakna och då vilja ha bröstet. Så svårt det är men vi måste kämpa på!!

liljegren
2019-02-14 20:53
#10

#9 Vår yngsta pep lite når det var pappan som tog nätterna med somnade snabbt om efter lite vatten. Når jag en vecka senare försökte sova i samma rum var det full cirkus. Vi sov i olika rum i 3 v. Sen gick det bra. Det är ju en väldigt stor omställning även för den lille. Jag hade inte orkat ta striden själv. Men jag vet inte heller hur det skulle gått om vi inte gjort det då han åt var o varannan timme så jag fick ingen sömn alls.

LaSadie
2019-02-14 22:52
#11

Här så är vår dotter inte lika gnällig när pappa nattar så testa med det, när det är jag som försöker så är hon van vid att somna vid bröstet att hon inte ger sig.

mollyt
2019-02-15 21:12
#12

Hm, när jag slutade amma dottern på natten var hon 1,5 år så då var läget lite annorlunda då hon var äldre än vad ditt barn är…  Utöver att jag förklarade innan och påminde henne om att vi slutade amma och varför så gjorde vi så att vi nattade vi ute i vagn  den första veckan för att bryta mönstret liksom. Hon har aldrig tagit napp eller flaska heller men somnat i vagn dagtid. Så vi gick en promenad, ca 20 min ytterligare efter att hon somnat och sen bar vi över henne till sängen. (Hon hade alltså pyjamas på sig i vagnen.) Efter en vecka med vagn-nattning kunde jag ligga intill och natta i sängen istället. Vi samsov och i början (första veckan) erbjöd jag vatten i glas eller banan om hon vaknade och ville ha på natten. Hon ville ha banan första 2 nätterna och vatten några nätter till men sedan tackade hon nej till båda.

OlgaMaria
2019-02-17 14:33
#13

Får man fråga vilken sjukdom du har och vilka mediciner du behöver ta? Måste du verkligen börja nu? Tänker att om du väntar 3 månader kommer det bli så mycket lättare. Denna ålder behöver de ju fortfarande mycket näring flytande men om bara några få månader kan de klara sig utan välling, ersättning och allt som kommer från en flaska. Sen är det ju väldigt olika från barn till barn där vissa äter mer mat tidigare än andra, men mina åt inte så mycket mat vid 9 månader. All tid som du kan skjuta upp starten av medicin skulle ju göra det mycket lättare, även om det bara blir 1 månad. Tycker det låter väldigt jobbigt för er med tanke på att varken napp eller flaska funkar. Lycka till hur som helst! Jag gjorde t ex en operation när min dotter var 7 månader. Skitjobbigt eftersom hon inte tog flaska och jag fick inte amma på något dygn. Insåg senare att jag lätt hade kunnat skjuta upp operationen ett halvår eller mer, men lätt att tänka att man bara ska göra som doktorn säger. Men om man ifrågasätter kanske doktorn säger att det går bra att vänta 3 månader t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
2019-02-17 16:04
#14

#13 Tänkte att den frågan skulle komma och därför valde jag att vara anonym. Har en tarmsjukdom och jag har kommit i ett rejält skov och bör öka upp medicineringen . De är bla kortison och antiinflammatorisk läkemedel. Vissa barn reagerar inte på dessa men det gör min bebis då han blir dålig i magen av dom och detta pga att de går över i modersmjölken tyvärr. Tack för era svar och tips ska kämpa på här hemma!!

OlgaMaria
2019-02-17 17:01
#15

#14 Okej. Jobbigt för dig. När din bebis väl accepterat att det inte blir någon Amning så kanske det funkar att ta flaska. Men testa pip-mugg också. Kan ju vara tillräckligt stor för det nu. Var bara försiktiga så drycken inte är för varm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: