Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 961 ggr
Surpan
2/13/19, 11:29 AM

Sluta med napp

Jag skulle behöva lite tips med nappavvänjning!

Sonen har aldrig var superintresserad av napp, och har inte haft napp på dagtid ens när han vart ledsen sedan han var bebis. Saken är att vi alltid givit honom nappen på kvällarna trots att han inte riktigt vart särskilt intresserad, och det är för att han ska vara tyst. Han pratar oavbrutet om han inte har nappen i munnen, och blir tillslut övertrött. 

Nyligen har han haft magsjuka och inte haft nappen alls och somnat bra ändå. Nu är han ännu mer ointresserad av nappen och vi har beslutat att inte erbjuda den mer, vilket han köper rakt av. Han verkar knappt komma ihåg nappen.

Men nu pratar han istället, det går liksom inte att få honom att varva ner och lyssna på en saga, allt ska pratas om. Tillslut blir han övertrött och börjar sparka med benen, flamsa osv. Fortfarande glad och så, inga sura miner som tur är.

Någon som har ett förslag? Jag tänker att vi måste hitta något som symboliserar att "nu ska vi vara lugna" på samma sätt som nappen.

/Surpan

Annons:
Mara-Bell
2/13/19, 12:51 PM
#1

Vår dam här hemma är också väldigt pratglad och aktiv. Hon fyller tre 1 maj, och har varit utan napp sen slutet på Augusti 2018. Vi använde nappen på liknande sätt som ni har gjort, för att hon skulle slappna av, och för få lite lugn och ro ibland 🙈 Däremot var hon mer intresserad av sin napp än er pojk verkar vara. Men nu till ert problem eller vad vi ska kalla det för. Jag kan ärligt säga att vi har det likadant här hemma, plus att vår tjej även kan bli väldigt arg och ledsen när hon är övertrött. Det som ibland fungerar hos oss är att hon har sin gosefilt som är väldigt viktig för henne. Får hon den kan hon varva ner lättare, men det är långt ifrån alla gånger det fungerar. Och även när hon får sin filt och varvar ner lite, så sjunger hon gärna eller har en massa påhittade ljud för sig. Skillnaden är att hon sitter i soffan och låter istället för att springa runt och väsnas 😆 inte någon direkt hjälp du får av mitt inlägg kanske, men kan vara bra att veta att ni inte är ensamma med ”problemet” 😉 och har jag tur kanske någon annan har bra tips dom även vi kan ta till oss här hemma 😊

Surpan
2/13/19, 1:33 PM
#2

Haha kul att höra att andra har pratkvarnar hemma! Han får väl egentligen prata så mycket han vill, men det jobbiga är ju att han kan inte somna för att han pratar istället… Han varvar inte ner helt. Han har en kanin som han bäddar ner och tar hand om, och det funkar hyfsat för att komma till ro. Men så kommer han på något och börjar prata igen och blir exalterad..

/Surpan

[Thiah]
2/13/19, 2:15 PM
#3

Kanske kaninen inte kan sova när han pratar så mycket? Stackars kaninen liksom… Barns empati kan man använda till mycket. Eller ett timglas, när sanden runnit ut är det tysta timmar som gäller? Och då pratar varken vuxna eller barn?

Surpan
2/13/19, 4:36 PM
#4

#3 Bra tips, tack! Vi ska testa att prata om kanin som ska sova. Vi använder ju den till allt annat här, borstar tänderna på kanin, stoppar om kanin osv så det blir ju ett naturligt steg också att kanin måste sova. :)

/Surpan

mollyt
2/15/19, 9:06 PM
#5

För mig fungerar det ofta med att jag slutar svara. Så vi kan prata en stund, (hon är ju hemma med mig 100% så vi har mycket tid under dagen att bearbeta händelser och prata liksom) men när hon ligger i sängen så brukar jag säga (om hon pratar för mycket) att från och med nu så kommer mamma inte att svara för nu är det dags att sova. Ofta(!) slutar hon prata då. Vi lyssnar på ljudbok tillsammans på kvällen vid nattning nu och hon får välja vilken saga (vi har 3 hon får välja mellan, en Bamse, en med Nalle Puh och ibland om Elefanten som så gärna ville somna).

[Thiah]
2/16/19, 10:06 AM
#6

#5 har ni Spotify?, för där finns mängder av ljudböcker för vrn =

Annons:
mollyt
2/16/19, 7:15 PM
#7

#6 Japp! Nalle Puh-sagan finns där. De andra ar vi på storytel, jag har valt att begränsa utbudet för att jag inbillar mig att det skapar lite rutin och trygghet när hon har hört samma saga många gånger… Hon är bara 3 år. Så vi lyssnar inte på ljudbok "som underhållning" ännu.

Upp till toppen
Annons: