Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 859 ggr
Kiwi00
2/10/19, 3:10 PM

Hon vägrar gå, behöver vi oroa oss?

Vi har en tjej på 1 år och sju månader. Född i vecka 33. Hon är duktig på alla plan och följer kurvan bra. Hon pratar och använder allt fler ord. Hon kan gå, har gått flera steg själv utan problem. Hon är stadig också. Men hon vägrar. Vill inte ens gå när vi håller i handen längre. Jag nämnde detta på 18 månaders kontroll och BVC tyckte inte det va nån fara eftersom hon visat att hon kan. Behöver vi va oroliga? Har ni tips på hur vi kan hjälpa henne? Behöver vi kolla upp det?

Annons:
Sarah
2/10/19, 9:20 PM
#1

Om BVC inte oroar sig så borde ni inte göra det heller. Nu har det väl blivit till en grej, men hon kommer inte fortsätta med att inte gå hur länge som helst. Vad ska ni kolla upp tänker du? Det enda en läkare kan säga är väl att hon är envis.

Kiwi00
2/11/19, 6:59 AM
#2

#1 ja det är det jag tänker också. Men när andra närstående påpekar det börjar man ju fundera.

Sarah
2/11/19, 1:12 PM
#3

Fråga dem vad de tycker ska kollas upp… Ska hon till en barnpsykolog? Ska hon till en benläkare? Hur kan man kolla upp det när man vet att de kan? Folk slänger sig med "kolla upp det där" men konfronterar man dem så har de ingen aning om vad som ska kollas upp :P 

Det enda ni kan göra är väl att vänta och stötta när hon själv vill. Om hon ska börja på förskolan snart lär hon ju inte fortsätta att inte gå, när alla de andra barnen springer omkring. 

Är som med blöjor. Vår stora slutade med blöja på dagen ett tag efter hon fyllt tre. Familjen tyckte att det var oerhört sent och ja det tyckte vi med, men hon hade ju inte fortsatt med blöja tills hon började skolan liksom. När de ser vad de andra barnen gör så vill de inte vara annorlunda.

liljegren
2/11/19, 5:24 PM
#4

Som #3 säger. Folk tycker så mycket utan egentligt belägg. Är inte bvc oroliga - ta det lugnt :) normalspannet är stort :)

Kiwi00
2/12/19, 6:55 AM
#5

#3#4 tack! 😊

[Thiah]
2/12/19, 11:24 AM
#6

Är BVC oroliga får ni remiss till en sakkunnig. Innan dess så nä, oroa er inte. Kryper /tar sig fram funkar ju också. Bara man som föräldrar inte direkt bär dom så är alla sätt bra. Kommer hon dit hon ska själv så gör hon liksom, oavsett sättet.

Annons:
OlgaMaria
2/19/19, 9:14 AM
#7

Hmm, jag tycker nog också det låter lite oroande faktiskt. Det är märkligt att hon inte ens vill gå när ni håller i handen, trots att hon kan gå. Jag tycker ni ska be BVC att en läkare tittar på henne. Det är ju möjligt att det är något som gör ont för henne när hon står upp eller stödjer sig på sina ben. Om inte annat kan det ju kännas bättre för er om en läkare i alla fall undersöker henne. 

Brukar hon stå upp med stöd, t ex vid ett bord eller stol - eller undviker hon det också?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: