Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1185 ggr
Surpan
2019-01-29 08:49

Någon som har en Britax Max Way?

Vi har en Britax Max Way som bilbarnstol, tydligen ska denna modell räcka länge då den är anpassad för upp till 125 cm. Dock börjar det redan bli lite trångt vid benen för sonen. Googlade lite och hittade att man kan flytta ut stolen på sätet så att barnet kan ha benen ner mellan bilstol och sätet, men förstår inte alls hur det ska gå till?

Stolen fästs ju med bältet som ska sitta hårt över, då blir resultatet att stolen står dikt mot sätet, hur ska den flyttas ut? Spänner man stödbanden först då (de runt sätet framför?)?

Supertacksam om någon vet hur man gör!

/Surpan

Annons:
fluffis
2019-01-29 09:05
#1

Barnstolen sitter väl inte kloss in mot bilens ryggstöd ändå? Vår äldsta är snart 3 1/2 år och hans ben är fortfarande krökta, de hänger inte ner i 90 grader (framför barnbilstolen mot bilens ryggstöd). Jag tror det kommer dröja innan de kan sitta med benen neråt :)

Surpan
2019-01-29 09:25
#2

#1 Jo men i princip, det är ju en liten glipa, stolsdynan sluttar ju lite neråt. Men annars står den rakt emot typ.

På denna bild ser det ut som att det finns ett mellanrum mellan stol och ryggstöd.
Även på denna bild, undrar om det har med den där utfällda stödet man ser under stolen?

Såhär sitter vår.

/Surpan

fluffis
2019-01-29 12:35
#3

Hmm, jag får gå ut och titta hur bilstolen ser ut i vår bil ikväll :) Bågen undertill där framme är för att justera lutningen på barnbilstolen, inte alla bilsäten har samma lutning. Angående att flytta stolen längre ut på bilsätet så fäster man bilbältet först, därefter förankringsbanden i bilsätet framför. Jag upplever det svårt att få bältesstolar ordentligt stabilt på plats. De går oftast att rucka på ganska ordentligt. Vi har även en Maxi cosi pearl som fästs med isofix och den bilbarnstolen sitter verkligen som berget. Det känns mycket tryggare.

JazzBass
2019-01-30 08:28
#4

Vi har tre Maxwayar, två i ena och en i andra bilen. Finns det rum går det bra att lämna åtminstone ca 10-15cm mellanrum mellan barnstolens framkant och ryggstödet. Våra barn är nu ungefär 2½ och 4½, och båda sitter fortfarande bakvända i alla fall i bilen vi använder för längre resor. Det innebär förstås att den äldre får sitta med krökta ben, men sånt klarar barn mycket bättre än vi vuxna. Det blir trångt framme i passagerarsätet men man kan sitta där i alla fall. (Den andra bakvända stolen har vi i mitten bak för att inte tumma på komforten för chauffören, det är nog bland det viktigaste ur säkerhetssynpunkt för att minska olycksrisken).

Rent praktiskt brukar jag fästa stolarna så, att jag kopplar in bilbältet genom att placera stolen där jag vill ha den, lägger mig över den för att trycka ner den ordentligt när jag fäster bältet för att det ska bli spänt. Sedan fäster jag stödremmarna och spänner lite, justerar stödbenet och spänner till sist remmarna så hår jag kan, vilket är det jobbigaste. Att justera stödbenet till sist (som man ska göra enligt instruktionerna) funkar inte alls tycker jag, för stora steg mellan "hacken". För att underlätta spännandet av remmarna brukar jag dock dra lite i själva stolen också samtidigt åt det hållet jag spänner, det hjälper till att få stolen att sitta väldigt stadigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2019-01-30 08:47
#5

Jag kollade nu i vår bil och vi har stolen direkt mot ryggstödet som jag trodde.

#4 Hm.. Ja det är så jag har förstått att man kan göra, men det jag inte förstår är hur ni spänner bältet över/igenom stolen när den står en bit ifrån sätet, borde inte stolen åka bak då när man spänner? Av trycket liksom. Annars sätter vi i stolen ungefär som du gör och tycker den sitter bra. Vi kommer snart ha ett babyskydd i framsätet framför Britax-stolen så utrymmet är inte direkt något problem då det inte kommer sitta någon vuxen där.

/Surpan

JazzBass
2019-01-30 09:44
#6

#5 - Ja lite åker den kanske mot ryggstödet när man spänner bilbältet, men när man lämnar stolen en bit ifrån blir förstås inte bältet  ifråga spänt förrän man spänner stolen framåt med remmarna. Man kan också förstås fästa bilbältet ganska löst i början, fortsätta med stödben och remmarna, och till sist lägga all sin tyngd på stolens framkant för att spänna bilbältet igen så hårt man kan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: