Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 5398 ggr
Soleii
2019-01-27 19:29

Bebis viftar så att han inte somnar

Hej! Min 4,5 månaders viftar så mycket med armarna När han ska sova att han inte kommer till ro. Han slår sog i ansiktet, river i ögonen och suger på fingrarna. Det enda som fungerar när han ska somnas både dagtid och på kvällen/natten är att man sitter och håller nere armarna tills han somnat. Men det börjar bli så tröttsamt och tungt att sitta böjd så över spjälsängen. Och om det kommer ett ljud när han somnat till är risken att atmarna flyger upp och väcker honom… Någon vars barn gjort liknande och som har någon råd? Och i så fall - när slutade barnet hålla sig vaket med viftandet?

Annons:
Tjeja
2019-01-27 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Kan det vara idé för din bebis att få lindas in  när han ska sova? Så som man gjorde med bebisar förr i världen, när de lindades in till ett litet knyte. Det skapar lugn och trygghet för bebisen att ligga mjukt "fast" lite så som när den låg i magen. Kan lättare komma till ro då. Sedan lossar man inlindningen antingen när bebis somnat ordentligt eller om den bara ska sova en stund när hen vaknar och skall vara vaken igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Soleii
2019-01-27 21:43
#2

Vi lindade i början men jag upplever att han blivit för stark och lirkar upp händerna ändå, men vi lindar säkert fel… men skulle kanske funka om man lossar sen när han somnat. Har ju märkt att han vaknar arg om han sover och märker att han inte kan röra armarna också, no win situation :p när brukar de sluta vifta så?

Sarah
2019-01-27 23:32
#3

Söva på annat sätt? Dottern som är drygt 4 månader viftar när hon inte kan slappna av och ngt är fel (stora dottern gjorde lika). Är hon uppe i varv så är det enklaste att söva genom att ligga nära nära bredvid henne och amma eller ge flaska, eller att bära och vagga henne upprätt, i famnen eller i sele. Mycket kroppskontakt är och var nyckeln hos oss. När man sen lägger ner eller går iväg är det viktigt att bulla upp runt med täcke eller filt så det känns som ngt nära och lite trångt.

Ceciliaolucifer
2019-01-28 14:21
#4

Håller helt med Sarah här. Min son gjorde ungefär samma sak i den åldern. Natta nära var lösningen.

Sarah
2019-01-28 15:12
#5

Bebisar är liksom inte gjorda för att ligga ensamma. Det är skönt när det funkar, men det är långt ifrån självklart att de kan det. Därför kommer folk på olika lösningar för att imitera närhet, som att linda osv.

Surpan
2019-01-28 16:41
#6

Håller med övriga. Sonen gjorde samma däromkring. Vi nattades oftast liggammandes eller att man hade en arm om honom. Verkar som att de flesta barn tycker om att somna i armhålan! Haha. Behövde han sova där vi inte kunde ligga brevid (i bilen tex) så fick vi hålla i armarna. Som jag kommer ihåg det så gick den perioden rätt fort över. Men vi har fortsatt att ligga brevid vid nattning. :) Funkar smidigast.

/Surpan

Annons:
Emmmm
2019-01-28 18:48
#7

Vår son gjorde också så runt den tiden och vi gjorde som du gör nu, höll fast armarna och då kom han till ro och somnade. För vår del tog det bara 10 min så det gick bra att sitta böjd över spjälsängen. Höll kanske på i två månader och sen räckte det att hålla handen och det vill han fortfarande göra när han ska sova, nu är han 19 mån :)

mollyt
2019-02-03 15:14
#8

Vi ligger också nära intill eller har bebis i sjal.

Upp till toppen
Annons: