Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 828 ggr
Emmmm
1/17/19, 5:46 PM

Vill inte leka själv

Min son är 1 år och 7 mån och har aldrig velat leka själv utan vi ska sitta bredvid eller leka med honom hela tiden. Går inte att gå på toa eller laga mat för då vill han vara i famnen, annars blir han jättearg och ledsen. Vi skolade in honom på förskolan för 1 månad sen och det har gått jättebra men det är samma där. Han vill hela tiden att en förskolelärare ska sitta bredvid hobom. Detta är första barnet och vet att han fortfarande är liten och att det är individuellt från barn till barn men andra barn som är lika gamla på förskolan leker så fint själva. Någon som haft likadant och har det gått över av sig självt när de blir äldre eller hur har ni gjort för att få era barn att leka mer själva?

Annons:
Sindri
1/17/19, 6:43 PM
#1

Alla barn är olika. Jämför aldrig ditt barn med andra, han är en helt unik individ.

Om han inte tycker om att vara själv så forcera inte - då blir han bara ängslig.
Han gör allt i sin egen takt, och det är det bästa. Vi har alltid haft våra barn nära, alltid funnits där, de har själva gått ifrån oss när de varit mogna för det, och mer självständiga ungar får man leta efter.

Ceciliaolucifer
1/17/19, 6:48 PM
#2

Min son är likadan och föredrar alltid sällskap vid lek än att leka självständigt :) han fyllde två i november!

Rwawr
1/17/19, 7:20 PM
#3

Vad jag fått lära mig är att om man vant barnet vid att man alltid leker med den, från bebis så kommer det fortsätta så. Många tror att bebisar behöver lekas med och aktiveras men det är inte riktigt fallet. Jag lämnade min son emellanåt att leka själv och det har fortsatt så, ibland leker man tillsammans och ibland själv och då ökar även hans fantasi. Jag är ingen lekmamma och skulle inte ha tålamod att bara sitta och leka hela tiden. Men alla är olika som sagt.

OlgaMaria
1/18/19, 8:55 AM
#4

Varför ska det vara ett mål att han ska leka själv? Vissa barn gillar det inte och det är inget fel med det. Det finns olika personligheter, olika läggningar. Att försöka forcera fram egenlek tror jag inte på. Om han visar att han vill ha en vuxen nära så är det för att han känner att han behöver det. Det kommer komma stunder då han leker själv och han kommer leka mer och mer med andra barn men det kan dröja.

Tror inte ett dugg på det som #3 skriver. Föräldrar kan inbilla sig att barnet blivit på ett visst sätt för att man gjort på ett visst sätt. Men det mesta handlar om personlighet och går inte att ändra på allt för mycket. 

Tycker ni ska acceptera er son som han är, och om ert barn behöver extra mycket vuxenstöd på förskolan så är det ett giltigt behov - inget som bara ska jobbas bort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
1/18/19, 9:19 AM
#5

Sen tror jag det är mer framgångsrikt att försöka möta barnets vilja så gott man kan ifall de visar att de blir ängsliga annars. Om ni förmedlar trygghet i att ni finns nära så blir det lättare för honom att välja att leka själv. Om han känner sig lämnad så bibehålls bara känslan av att han måste söka sig till en vuxen och det kan bli ännu mer inpräntat. När mina barn har varit mammiga och inte kan få nog av en och alltid vill vara nära så har jag försökt släppa det andra och ge dem så mycket tid och närhet jag kunnat. Då har jag alltid märkt att de blivit mer trygga och självständiga efter några dagar. Om man inte möter dem i deras sätt att visa att de behöver närhet så bibehålls och stärks bara den där ängsligheten så fort man går ifrån.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
1/18/19, 7:46 PM
#6

Håller med OlgaMaria. Visst är det trevligt om de kan leka själv men att forcera det skapar lätt oro och det vill vi inte i onödan. Vår stora dotter har alltid haft ett stort närhetsbehov men leker själv om vi vuxna måste göra ngt hon inte vill vara med på. Hon vill helst inte, men gör det om alternativet är tråkigare. Vi gör så gott vi kan med att möta det.

Annons:
mollyt
1/19/19, 11:08 PM
#7

Jag har ett barn som fyller 3 år som periodvis leker mycket själv, vi har aldrig gjort något för att påverka det utan det är bara sån hon är … hon sitter gärna och läser själv och leker gärna rollspelslekar med sina mjukisdjur och så vidare. Hon har ett stort närhetsbehov annars - vi kramas och gosar mycket, vi samsov tills hon var 2,5år och hon går inte på förskola. Ganska ofta vill hon ha med oss vuxna i leken men om vi inte är ”tillgängliga” så brukar hon vara snabb att börja en lek själv (vilket har kommit bra till hands då hon fick en lillebror för två månader sedan). Jag ville bara styrka det här med att det är personligt - vi har inte lärt vårt barn att leka själv utan det har hon gjort på eget initiativ sedan hon var liten.

Emmmm
1/20/19, 1:51 PM
#8

Tack snälla för alla svar! Det får helt enkelt ta sin tid då. Jag älskar att vara med min son och leka med honom så det är inte det. Det hade bara Underlättat att korta stunder kunna få laga mat eller städa eller annat som ”måste” göras.

OlgaMaria
1/20/19, 3:11 PM
#9

#8 Det är frustrerande, men kan han leka på golvet i köket när du lagar mat? Försök ta hjälp av folk. Kanske du kan be någon släkting passa honom en stund så att du får städa t ex. Städa på helgen om ni är två hemma osv… :) Om man planerar upp vardagen så att det inte finns så många ”måsten” när man är ensam med sitt barn blir det lättare att koppla av den tiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
1/21/19, 2:09 PM
#10

#9 leka i köket kan jag också tipsa om! Nu är ju min äldsta nästan ett helt år äldre men hon fick trädinosaurier som kylskåpsmagneter i julklapp och hon står jätteofta framför kylskåpet och leker med dem när jag lagar mat eller fixar i köket. Då kan vi prata om dem och leka samtidigt liksom. Annars är mitt bästa tips att förbereda storkok så att ni på dagarna kanske vara behöver värma mat eller ordna tillbehör till men att maten i huvudsak är förberedd och klar att värmas bara.

Sindri
1/21/19, 3:41 PM
#11

När våra barn var små hade vi ett underskåp i köket som var för leksaker. Där fanns också en utrangerad kastrull, skål, visp, slev mm. Barn vill göra som de vuxna, så de kunde "laga" sin egen mat medan vi gjorde middag.

Och som jag skrev tidigare och flera andra påpekat så försök aldrig forcera ditt barn i utvecklingen, det blir bara mer ängsligt. Barn vill gå iväg själva - inte bli pushade eller lämnade.

Sarah
1/21/19, 7:00 PM
#12

Ang matlagning och sånt i köket. Köp en hjälpatillstol. Vi fick en när stora blev ett och det är det bästa vi har till henne. Har använt den varje dag i 2 5 år. Gör det lätt för små barn att hjälpa till i köket, eller stå bredvid och pyssla med ngt annat. Funderar på om vi måste köpa en till till lilla dottern för jag tror inte att stora kommer att vara redo att ge upp den om några månader.

mollyt
1/22/19, 11:32 AM
#13

#12 hur skiljer sig en sådan från en vanlig pall? Vår dotter har dragit fram en stol och ställt sig på för att vara med vid köksbänken

Annons:
Sarah
1/23/19, 12:10 AM
#14

http://www.hjalpatillstolen.se Den har kanter så att de kan stå även på vingliga ben, "hakar" så att den inte välter om de klättrar på den, samt anpassad för standardhöjd i kök. Stora har stått i den dagligen sen hon fyllde ett och det är skönt att slippa var rädd att de ska ramla när de är så små.

Upp till toppen
Annons: