Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 671 ggr
sunflower185
2019-01-14 12:59

5 mån sover sämre och sämre på natten

Hej på er, vår snart 5 mån tjej har börjat sova helt sjukt dåligt på nätterna, hon är ibland vaken mellan 23-04 och däremellan sover hon jätteoroligt. Innan har hon alltid vaknat bara en gång per natt och kunnat sova 6 timmar i sträck. Jag håller på att gå under av sömnbrist! Jag känner att jag har helt tappat kontrollen över hennes ätande, tycker hon äter alldeles för lite (får ersättning, och lite fruktpure ibland). Ibland äter hon knappt nåt och jag får sån ångest över det, fastän hon går upp bra i vikt. Det har varit såhär nu i ca 1,5 vecka. På dagen kan hon sova ett 4-5 timmars pass, antar att det är den förlorade nattsömnen som hon tar igen. Tips hur jag får ordning på detta igen? Hur har era rutiner sett ut med en 5 mån?

Annons:
Missmagi
2019-01-14 19:41
#1

Min kille är nu 8 månader (snart) men när han gick in i ett slags utvecklingsprång kring 5- 6 månader då sov han ur uselt på natten.( han som tidigare sov bra)Men det blev bättre. Jag lät de bara va och vi kom in i vanliga rutiner igen efter ett tag. Minns inte hur länge dock.

SuperLimm
2019-01-18 09:05
#2

Vår grabb började också sova dåligt på natten vid ca 5 månader. Han vaknade ofta och var ledsen. Men bara om han sov i egen säng. Vi har löst det genom att han sover hos oss. Där sover han oftast hela natten och vi får sova mer ordentligt. Han är 7 månader nu och vi har provat att han får sova i egen säng ibland men det funkar inte än. 

Du kanske inte ska låta henne sova så länge på dagen? Vid 5 månader kan man ju börja göra rutiner och påverka mer hur dom sover o så. 

Gällande maten behöver du ju inte oroa dig så länge hon faktiskt är pigg och glad och växer som hon ska :)

Mvh Linn

Sarah
2019-01-18 19:57
#3

Minsta är drygt 4 månader nu men vi har haft samma rutiner sen dag 1 och hon sover ca 20-09 om hon får. Vaknar 2 ggr per natt och vill ha mat. Samsover och liggammar så det stör mig inget. Hon åkte in på storasysters nattningar, så vi läser vid 19, då brukar hon vilja titta på böckerna, sen ammas bebis till sömns medan storasyster somnar. Då pappa lägger storasyster så lägger jag bebis i andra rummet samtidigt.

mollyt
2019-01-19 23:15
#4

Jag tänker att det kan vara en utvecklingsfas eller kanske tänder som stökar och gör ont? Vi gav fryst mango i smaknapp åt vår dotter när hon var liten när vi misstänkte tandsprickning, upplevde att kylan lindrade det. Vi samsov tills hon var 2,5 år och jag liggammade typ i sömnen så det störde inte min sömn allt för illa. Jag har läst flera studier om att barns dagsömn inte påverkar nattsömnen negativt - så jag har aldrig väckt min dotter dagtid utan hon har fått sova på eget behov så att säga. Hon fyller snart 3 år och har fram tills december sovit middag 2,5h! Men nu har hon på eget initiativ slutat sova middag så nu är vi bara lite ovana med rutiner så hon inte blir övertrött och ledsen på kvällarna.

Missmagi
2019-01-20 11:12
#5

#4 vad smart med fryst mango i smaknapp. Det ska jag testa då min lilla kille har fasligt ont i munnen i emellanåt!

Upp till toppen
Annons: