Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 565 ggr
Soleii
2019-01-06 09:18

Rengöra efter kräksjuka

Hej, Söker tips! Min dotter har just varit kräksjuk och efter en incident som träffade mitt på vardagsrumsgolvet stänkte det även ner lillebrors babygym i trä… jag har svept över det med wet wipes men är ju svårt med alla vinklar och vrår och jag är osäker på hur mycket wipsen egentligen tar. Hur hade ni andra gjort för att säkra att gymet blir fritt från eventuella bakterier och virus? Hon stänkte även ner sina nya sylvanian-figurer stackarn, de känns väldigt svårrengjorda :( Tack på förhand!

Annons:
Lussan20
2019-01-06 09:30
#1

Om du inte kan skölja sakerna eller komma åt alla vrår, stoppa allt i en plastsäck då du rengjort så gott du kan. Viruset dör efter ca 28dygn, lever längre i vatten. Rengör andra ytor tex golv med såpa, men det är ett svårt virus , en droppe innehåller mängder virus och en droppe smittar. Sprit tar inte på detta virus. Bara tvål , såpa mm. tvätta händerna ofta….Mvh/WL🌺

[Thiah]
2019-01-06 11:39
#2

Är det norovirus lever det upp til 48 timmar i rumstemperatur så jag hade torkat så gott det går och sen att ut set på balkongen.

Sindri
2019-01-06 13:48
#3

Jag vet inte vad Baby Wipes är, men antar att det är någon sorts våtservett. Kolla vad de innehåller så inte babyn får i  sig nåt därifrån.

Jag skulle fylla en sprayflaska med svag tvållösning, spraya i vinklar och vrår, sedan duscha av allting och torka så fort som möjligt med handdukar, ev lite svag fön i springor. Men sätt leksaken i karantän ett par veckor om du är riktigt orolig.

Din dotters figurer vet jag inte vad det är för något, men kanske du kan tillämpa samma metod där, svag tvållösning, skölja och torka med fön. Eventuellt lägga dem i en tvättpåse i torktumlaren. 
Förvånansvärt många saker går att fixa till efter olyckor.

Är det vinterkräksjukan?

https://www.fokus.se/2013/01/varldens-smartaste-virus/

Var försiktig med handsprit - det kan orsaka mer skada än nytta.

Upp till toppen
Annons: