Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 910 ggr
Miss autumn
12/28/18, 4:38 PM

Barnvagn

Vad använder ni för barnvagn? Vad bör vi tänka på när vi köper? Vilka märken är bra kvalité och vilka bör vi undvika? Vi vill ha en liten och smidig, men den måste vara säker och stabil. Vi promenerar mycket utomhus och vill att den ska vara smidig nog att köra runt i stan/butiker/caféer med. Bebisen är inte född än så vi letar efter våran första vagn. Gärna en som går att ha ett tag. Vad rekommenderar ni? :)

Annons:
Garm
12/28/18, 7:02 PM
#1

Vi har en Emmaljunga NXT60. Den är liten och smidig. Jag tycker den är mycket lätt att ha att göra med och jag har inga problem med att köra den. Jag är usel på att köra barnvagn annars. Han kört den i både skog och stadsmiljö. Funkar bättre i det senare, då jag valde underhållsfria däck. Vill du ha en vagn som funkar i stan så tycker jag personligen att en NXT60 vore bra. Något dyr dock, det är väl det enda negativa.

autofyll
12/29/18, 7:57 AM
#2

Bugaboos vagnar är super. Haft en Buffalo i över två år och är såååå nöjd. Sålde den nyss och köpte en donkey 2. Oslagbara vagnar och mkt bra andrahandsvärde!

Surpan
12/29/18, 8:06 AM
#3

För mig var det viktigt att ha en vagn med vanlig sits och inte ergonomisk så det blev en Britax go next. Väldigt trevlig vagn och de ergonomiska handtaget är superskönt! Mycket lättstyrd, men kanske inte den minsta vagnen.

/Surpan

Carrosh
12/29/18, 1:28 PM
#4

Vi har en begagnad Emmaljunga (minns inte vad modellen heter), med fasta hjul (alltså inte sådan där hjulen svänger där fram). Stadig och stabil för oss som går mycket i skogen och på ojämn mark. Men om du mest ska gå i stan är det ju kanske skönast med en med svängbara hjul fram.

Köp gärna en från de större märkena så finns det ordentligt med tillbehör och reservdelar att lätt få tag i.  Vissa märken har dessutom samma fäste för babyskydd, liggdel och sittdel i ramen, så man slipper ha flera olika.

Köper du begagnat kan det vara bra att hålla koll på några saker: Fungerar fästet för byte mellan liggdel/sittdel/babyskydd felfritt? Är bromsen stadig? Känns vagnen wobblig att köra på bart underlag eller är den stabil som den ska? Hur ser hjulen ut? Behöver de bytas eller pumpas osv.? Hur fungerar den att fälla ihop?

Kan också vara skönt att ha en ordentlig korg under vagnen, för att lägga extragrejer såsom filtar, matvaror osv. Allt är inte helt bra att ha i skötväskan då den kan tynga ner och vagnen lätt välter. En stadig och lite tyngre vagn är att föredra om man tänkt hänga en skötväska på vagnen, annars är en skötväska i form av en ryggsäck en väldigt bra grej!

En sak som kan vara bra att införskaffa också till vagnen är Reflexer, om ni är ute i mörkret och kanske ska ha bebis väldigt snart. Finns väldigt bra reflexhuvor samt reflexspray att spraya på själva ramen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Miss autumn
12/30/18, 6:57 PM
#5

#4 tack för dina bra råd! Ska definitivt kika på detta, vi funderar på en begagnad emmaljunga. Eller så köper vi en ny vagn, nte helt bestämt 😊

Fridaaaa
1/1/19, 8:09 PM
#6

Vi fick en äldre modell av emmaljunga och så nöjda!
Jag tycker många modeller på olika vagnar idag är mer "stadsvagnar", jag behöver stadig bra vagn på landet. Känns som att det är mer design idag på vagnarna än bra funktionsmässigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Bjallstal
1/1/19, 9:25 PM
#7

Har en Emmaljunga(begagnad) som stallvagn, och en Crescent Classic ”hemma” kör för mycket ute i skog och mark för en vagn med svängbara hjul.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

LaSadie
1/2/19, 12:09 AM
#8

Vi har en Brio/Britax Go Next som vi tog över efter min syster. Funkade för fem år sedan och funkar även nu. Har funkat i stadsmiljö och har gått i lite mer natur med den och den håller :D Det som man kan tänka på är om man kan köpa adaptrar eller om vagnen är kompatibel med babyskyddet. Så skönt för en själv och barnet att slippa lyfta in och ut en sovande bebis.

Isalel
1/3/19, 11:17 PM
#9

Nu var det ju 7 år sedan jag använde vagn så jag har inte koll på utbudet, men jag tycker att det var mer värt att lägga pengar på en rejäl och användbar sittvagn, eftersom man använder den en betydligt längre period. Så jag skulle nog tipsa om att köpa nån begagnad liggvagn för den första tiden och sen lägga pengar på en bättre sittvagn när det väl är dags att byta över till det :)

mollyt
1/16/19, 3:14 PM
#10

Vi har haft Emmaljungas modell ozone (äldre) och ääääääälskar den! Har nu med småsyskon emmaljungas smalare syskonvagn dv735. Jag gillade inte alla buggaboos syskonvagn, den kändes så ranglig. Så jag tipsar er om att provköra! Jag gillar knäledshandtag som är runt och skönt att hålla i, rörliga framhjul är skönt då det går att styra vagnen med en hand.

Surpan
1/16/19, 4:37 PM
#11

#10 Vad tycker du om er 735? :) Funderat på den själv men tycker de flesta emmaljungas vagnar är tröga och just syskonvagnen är tydligen känd för att vara extra trög i svängarna så jag tvekar… :/

/Surpan

mollyt
1/17/19, 9:36 PM
#12

#11 jag har 2017-vagnen och det enda jag stör mig på är att ses Tora framhjulen är omöjliga att ”knuffa framåt” om de står snedställda, alltså behövs det ofta att tilta vagnen lite (alltså häva på handtaget så att framhjulen kyfyer lite från marken) innan man börjar köra. Men sen rullar den på toppen, det är bara att komma igång och köra som kan vara svårt om hjulen är åt olika håll. Jag tycker den går lätt att köra/svänga även med en hand. Upplever inga direkta besvär att det skiljer 10kilo mellan barnen när båda åker - förutom när vi ska skumpa vagnen i trappor! Du får gärna komma och provköra vår om du vill klämma och känna!

Surpan
1/18/19, 9:16 AM
#13

#12 Tack för svar! Haft lite problem att köra EL-vagnar tidigare just med framhjulen. Men då kanske jag tar in den i åtanke igen! 🙂 Och tack för erbjudandet, jag har två timmar mellan jobb och förskolehämtning just nu (sjukskriven) så kanske kan kila förbi och snacka lite någon dag? 🙂 Jag messar!

/Surpan

Annons:
mollyt
1/19/19, 10:59 PM
#14

#13 Tråkigt med sjukskrivningen, men du är hjärtligt välkommen!

Upp till toppen
Annons: