Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1400 ggr
diagnosmorsan
12/27/18, 8:30 PM

Det här med "trots" och nära föräldraskap

Dottern som blev 1 år i november har börjat testa gränser riktigt ordentligt och jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det utifrån ett nära föräldraskap. Exempel: vi sitter vid matbordet och vid Varje måltid vänder hon sin pip-mugg uppochner så att det droppar vatten över både mat, bord och annat. Jag försöker förklara för henne att man inte får göra så och varför. Jag försöker även visa HUR man använder muggen (vilket hon så klart redan vet). När hon trots detta ignorerar vad jag har sagt förklarar jag även att jag kommer ställa undan muggen om hon fortsätter- vilket alltid händer. Hon blir då så klart rasande och skriker, oavsett hur jag hanterar situationen där efter vilket får mig att tro att jag gör fel redan från första början. Samma sak gäller med maten generellt då hon kastar iväg maten gång på gång trots att man förklarar för henne hur man ska göra o.s.v. Hon verkligen tittar på mig, tar långsamt upp en ärta eller vad det nu än kan vara, och droppar det på golvet. Tips på hur jag bemöter det här på bästa sätt?!

Annons:
Annette
12/27/18, 8:54 PM
#1

Det är inte lönt att förklara för ett sådant ungt barn för de förstår inte. 

Alla ungar har sådana faser, det går över. Ignorera brukar vara det bästa.

Sarah
12/27/18, 9:09 PM
#2

Ja ignorera och torka upp efter. Alternativet är ju att mata och det tar ju bort barnets möjlighet att utforska på ett för henne roligt sätt. Trots är inget jag tror existerar utan barnet lär sig olika saker genom sitt beteende.

fluffis
12/27/18, 10:25 PM
#3

I nuläget är det inget som är värt att lägga tid på anser jag. Vår treåring kan fortfarande hålla på med sånt… Säg "nej" eller på något annat enkelt och kort sätt visa att man inte ska göra så, men lägg inte mer energi på det. Man måste gå vidare, annars kan man stå där och tjafsa om vattenmugg och hundra andra saker som de inte samtycker om hela dagen :) Risken är att man sliter ut sig själv. Ett tips är att hålla fast vid att hon dricker vatten, för tänk hur det skulle vara om det tex. varit apelsinjuice hon hade hällt ut ;)

Emmmm
12/27/18, 11:17 PM
#4

Min 1,5 åring gör precis likadant och ju mer jag säger till ju mer ska han testa gränsen. Jag försöker ignorera honom så gott det går för då brukar han tröttna och göra som han ”ska”. Tror han tycker det är roligt att få en reaktion!

Upp till toppen
Annons: