Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1442 ggr
tlover
2018-12-06 09:19

Rätt eller fel att låta leka med leksaksvapen?

I en annan tråd kom frågan upp om det är passande att låta barn leka med leksaksvapen. Detta kom upp dottern ska få leksakspistol(er) i julklapp.

Jag själv tycker att det är bättre att som förälder köpa leksaksvapen och sedan lära barnen vad som är okej och inte, lite samma som att lära barnen att klättra säkert istället för att barnet ska fara ut på egen hand när det är större och sen göra sig illa.

För, iallafall jag och alla jag kände gjorde ju allt till leksaksvapen när jag var liten (och då var jag ändå ett lugnt barn) så jag tycker det är bättre att lära än att förbjuda.

Vad tycker du?

l'm back

Annons:
JRSN
2018-12-06 09:34
#1

Håller med! Barn behöver få "leka av sig", även med vapen i form av leksakspistoler etc. Det är ju ett sätt att förstå och bearbeta det som faktiskt händer i världen. Men bra att skicka med barnet ett litet moraliskt paket på köpet. Det är förstås ok att, i leken, sikta mot andra personer, annars är det liksom ingen poäng med leksaksvapnet. Men, utanför leken är det inte ok att sikta mot andra. Det är ohyfsat för det första, men kan även vara direkt farligt. Tänker på den funktionshindrade pojken nyligen som blev skjuten av poliser när han viftade med en leksakspistol.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Novachan
2018-12-06 09:35
#2

Håller med dig. Såg nyligen en video (om ett annat ämne) där en mamma tidigare hade förbjudit sådana leksaker, men hennes barn hade använt andra saker som leksakspistoler istället. När barnet gjorde "pistolhand" och visade sin mamma och sa "du kan inte ta ifrån mig denna" till sin mamma så ändrade hon sin inställning till det hela

Galenidjur
2018-12-06 09:39
#3

Jag och flera av mina släktingar hade leksaksvapen som små .Lekte krig, "sköt" på varandra osv och vi är numera vettiga människor ändå.  Tror att det handlar om att som förälder kunna sätta gränser om man ser negativa tendenser.  Jag har väldigt svårt att tro att bara för att man sätter ett låtsasvapen i handen på ett barn så skulle det automatiskt påverka barnet negativt. Det är ju som du också påpekar ett rätt naturligt beteende för barn att göra vapen av det mesta så förstår inte kritiken till detta riktigt.  Emil i Lönneberga hade ju t.ex.  sin bysse med sig överallt och det ser jag ingen som klagar på haha 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Hayabusa]
2018-12-06 09:40
#4

Även en enkel pinne kan bli ett vapen med lite fantasi. Dock - det finns väldigt realistiska leksaksvapen och så som samhället ser ut idag så skulle jag INTE tillåta mitt barn/ungdom att gå ut med en dylik "pryl" i sina händer. Risken för ödesdigra missförstånd är alldeles för stor.

tlover
2018-12-06 09:42
#5

#4 jag och min man har ju hållit på med Airsoft och vi funderar på att börja igen så att hon får vapenliknande i framtiden är nog inte helt omöjligt men det är isåfall lååååångt i framtiden

l'm back

-Aida-
2018-12-06 09:45
#6

Intressant diskussion! När jag var liten fick inte jag ha leksaksvapen, fick ha den minsta möjliga vattenpistolen som fanns för 10 kr, tror min mamma styrdes mest av vad som är pojk vs tjej leksaker, medan grannarna hade de största vattenpistolerna som gick att ha på den tiden, satte den på axeln och laddade den så spruta den riktigt långt. Tycker inte det är fel  med leksaksvapen så länge man ser att det är låtsas. Sen finns det tema på leksaksvapen i form av polis eller cowboy! 😃

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-06 09:49
#7

#5 Inget fel med det, men man bör nog inte röra sig på offentlig plats bland andra med ett dylikt vapen. Som sagt - ödesdigra missförstånd kan uppstå eftersom så många skarpa vapen cirkulerar på gatan idag.

tlover
2018-12-06 09:51
#8

#7 jo det finns ju endel lagar för Airsoft dessutom vill man ju inte hamna i problem heller så de flesta bra klubbar har noggranna regler

l'm back

[Hayabusa]
2018-12-06 10:35
#9

#8 För en tid sedan kunde vi läsa om killen som lekte utomhus (med leksaksvapen) men misstogs för något annat med polisinsats som följd. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1AeXB/autistiske-erik-16-lekte-med-plastvapen--fick-armen-bruten-pa-tre-s/promo

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/maskerad-pojke-gick-med-leksaksvapen-utanfor-skola

tlover
2018-12-06 10:38
#10

#9 ser inte det relevanta i den kommentaren. Dottern är 3 så hon går inte ut själv och leker och med Airsoft är man somsagt äldre och följer regler

l'm back

[Thiah]
2018-12-06 11:15
#11

Jag förstår inte idén av att neka. Barn lär sig genom leken och vi vuxna ska hjälpa dom om svårigheter uppstår.

oh-la
2018-12-06 11:47
#12

Jag är väl motvals då :) nej, men leker dottern att en pinne är ett gevär är det helt ok. Samma med en träbössa eller vissa typer av plast appen som verkligen inte liknar vapen. Däremot har jag svårt för leksaksvapen som faktiskt ser ut som riktiga vapen. Jag ser ingen som helst anledning till att ett barn ska springa runt med leksaker som ser ut som riktiga vapen. Undantag är om barnen engagerar sig i skytteföreningar eller blir intresserade av jakt, men då finns ett annat tänk och syfte och barnen får lär sig vapenhantering i samband med det. Jag tycker vapen ska behandlas med respekt. Sedan kan jag inte stoppa barnen från att leka och fantisera med pinnar, eller färgglada vattenpistoler som egentligen inte alls liknar ett vapen. Vi har vapen hemma då min man jagar, så hon är bekant med vapen sedan hon föddes och tycker det är jättespännande. Då känner jag också att det är viktigt att hon inte får rikta vissa saker som liknar vapen mot människor, men andra är strängt förbjudet.

[Thiah]
2018-12-06 11:59
#13

#12 vi har som regel, både hemma och på jobbet, att man bara får sikta på dom som är med i leken. Allt annat är förbjudet.

Annons:
tlover
2018-12-06 12:03
#14

#13 samma regel kommer vi att ha

l'm back

oh-la
2018-12-06 12:21
#15

#13, jag kommer inte tycka det är ok att barnen siktar mot någon och låtsas skjuta med sådant som faktiskt ser ut som riktiga vapen. Men det är ju jag. Som sagt, skjuta på tavlor, eller om man intresserar sig för jakt eller liknande, sedan prata om vapen och varför man inte riktar mot människor. Barnens pappa skulle aldrig rikta en bössa mot någon människa, det är förbjudet, så varför skulle dottern få rikta ett leksaksvapen. Känner att det är svårare att förklara för ett litet barn vad som är skillnaden på att rikta ett riktigt vapen eller ett leksaksvapen. Hellre prata om vapen om intresse finns, låta henne få vara delaktig i jakten så som vi alla är och självklart låta henne prova på säkra sätt om hon tycker det är spännande. Sedan kan jag inte begränsa hennes egen fantasi. Leker hon med pinnar som pistoler eller gevär tänker jag inte rycka ur händerna på henne. Men lekar där man "skjuter ihjäl" andra människor känner jag att vi hellre ska prata om än leva ut. Jag vet att det finns vapen som ser ut som riktiga vapen, och de tycker jag inte har i mina barns händer att göra. Hur andra tänker låter jag dock stå för dom. Jag kan bara fatta beslut runt mina barn, och när vapen, riktiga sådana, ändå under säsong är något vi ser flera gånger i veckan vill jag att hon ska växa upp med den vapenetik som normalt tillämpas kring vapen, i alla fall där jag kan styra det, alltså hemma.

tlover
2018-12-06 12:26
#16

#15 Är låtsassvärd och att fäktas mer ok enligt dig?

l'm back

[Hayabusa]
2018-12-06 12:48
#17

#10 Inte? Händelserna har ju de facto inträffat. Barn är man ju upp till 12 år. Men i fallet med er 3-åriga dotter får man väl säga att det faller lite utanför dvs minimal risk. Men, som sagt - barn är man upp till 12 år och mina kommentarer avser generellt.

oh-la
2018-12-06 13:15
#18

#16, eventuellt, där har jag inte tagit ställning just för att gevär är det vi kommer i kontakt med, inte svärd. Vi känner nog att vi behövt ta ställning mer till leksaker som ser ut som gevär, när pappa också har gevär. Jag är inte på något vis anti, har själv hållit på mycket med olika typer av kampsport. Däremot har jag nog med mig att när det kommer till saker som kan skada andra ska man behandla det med respekt och hellre lära ut och förklara så det kan hanteras på rätt sätt. Sedan tycker jag det ser lika trist ut med ungar som springer runt med leksaker som ser ut som helautomatiska vapen, som ungar som svär. Det rimmar fruktansvärt illa enligt mig…

oh-la
2018-12-06 13:21
#19

Det var heller inte så länge sedan som ett barn skadades svårt av ett vådaskott från ett annat barn som av misstag fått tag på en förälders jaktvapen… Även sådant förekommer och gör att jag känner att vi hellre pratar vapen och vapenhantering så som vapen ska hanteras än leker att man skjuter varandra. Ser det som kunskap mer värd för henne i livet än lekar med låtsasvapen där man dödar varandra.

tlover
2018-12-06 13:28
#20

#17  Fast vad har det med mitt inlägg i #8 att göra?

#19 Fast med tanke på att alla leker såna lekar så är det väl bättre att lära lite evtt i hur man leker (tex inte sikta på folk som inte är med i leken) än att förbjuda det helt.

l'm back

Annons:
oh-la
2018-12-06 13:47
#21

#19, fast även barn som är med i leken kan skadas om det är med fel vapen. Behöver inte vara jaktvapen, räcker med en slangbella och en sten. Då lär jag henne hellre att man aldrig siktar på människor. Ser ingen anledning att inte vara konsekvent med det. Jag ser det som att lära vett i hur man hanterar vapen, vapenvett, och det finns ingen situation utom sådana som är så fruktansvärda att vi hoppas vi aldrig hamnar där, där ett vapen riktas mot en annan människa. Finns i min värd inget vettigt i det, eller något att lära i vett. Finns ingen vettig situation där det scenariot skulle förekommer i sammanhanget vapen. Det är inte vettigt att sikta en jaktbössa mot någon som är med på det heller. Det är så jag tar ställning och så jag vill att man ska lära sig om vapen. Lek att ni jagar, eller skjut på måltavlor, men man siktar aldrig mot människor. Så ser jag på det med mina barn. Hur andra tänker och gör är helt upp till dem och inget jag moralisera över :)

oh-la
2018-12-06 13:54
#22

Menar självklart #20 och inte mig själv 😁

[Hayabusa]
2018-12-06 14:44
#23

#20 Överskriften i tråden heter: "Rätt eller fel att låta leka med låtsasvapen?". Att spela Airsoft ser jag inga som helst problem med och jag är införstådd med att det finns tydliga regler inom klubbar. Men - regler kan brytas, det bör man vara införstådd med (vilket då INTE ska tolkas som att du eller din dotter kommer att bryta mot regler).

Som överskriften säger, så är det alltså inte specifikt att spela Airsoft som jag pekar på utan rent generellt. Även om det finns regler för att inte bära ett Airsoft vapen på gatan, så är det fortfarande en risk att någon gör det (det har hänt, ja) och det bör undvikas eftersom vi idag har en större förekomst av "riktiga" vapen på gatan.

Upp till toppen
Annons: