Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 1241 ggr
Surpan
2018-11-30 08:04

Mor och farföräldrar

Vad har ert/era barn för relation till deras mor- och farföräldrar? Hur ofta träffar dom varandra? Hur ofta är de barnvakt?

/Surpan

Annons:
Fridaaaa
2018-11-30 08:34
#1

Zams mormor och morfar träffar han 1-3 ggr/månad. De bor 6 mil ifrån så blir tyvärr inte så ofta.

Hans farmor & farfar (eller ja bonus men vi säger farfar) bor 500 meter bort, så blir betydligt oftare, hans farfar bor med 6 mil iväg så blir inte så ofta träff där, inte ens varje månad.

Zam är 8,5 månad :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
2018-11-30 10:58
#2

Min mamma och hennes man hämtar stora dottern från förskolan en gång varannan vecka. Vi äter eller fikar och umgås med min pappa och hans fru ungefär en gång varannan vecka. Killens föräldrar är hos oss ungefär en helg i månaden. Stora har en fin relation till alla, men främst våra mammor. Lilla har inte hunnit få så många relationer ännu :p

Emmmm
2018-11-30 13:41
#3

Både farmor/farfar och mormor/morfar bor bara 15 min gångväg från oss så de träffar respektive några gånger i veckan. De passar även sonen ca 4 ggr/vecka under någon timma så vi får träna/städa etc. är väldigt tacksam för att ha de så nära och de har en otroligt nära och fin relationen med sonen på 1,5 år. Jag har en sådan nära relation med min mormor och morfar och vill ge sonen samma möjlighet nu när vi bor så nära och de älskar att passa honom en stund!

JazzBass
2018-11-30 15:44
#4

Barnens morföräldrar bor 450 km och deras farföräldrar 360 km från oss, så nej, de träffas inte jätteofta precis, i alla fall inte så här på höstarna och vårarna. På sommaren och kring jul blir det desto mer istället. 

Trots avstånden har båda barnen en mycket bra relation med dem allihop. Våra två barn är dock fruns föräldrars enda barnbarn (frun är ensambarn), så barnen har kanske en lite närmare relation med sin mormor och morfar av den orsaken. Deras farföräldrar har fem andra barnbarn och farmor är ännu i arbetslivet vilket ytterligare påverkar möjligheterna att träffas. Men som sagt har de riktigt bra relation i alla fall.

Vi har i princip tagit beslut att flytta närmare dem och alltså riva upp våra liv var vi båda bott de senaste 10-15 åren, men det är lite oklart när och svårt att veta hur man ska göra med jobben och alla praktiska detaljer. Inga lätta beslut…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Carrosh
2018-12-01 09:00
#5

Min dotter är 8 månader, mina föräldrar bor 30 mil bort, min mamma har hon träffat 2 ggr, och hon kommer nu till nästa helg. Min far har hon träffat en gång. Hade blivit fler om inte båda mina föräldrar varit sjuka under senaste halvåret. Hennes farfar bor ett hus bort så honom ser vi ju lite nu och då, men han är så upptagen jämt så blir kanske någon gång i månaden bara. Sin farmor har hon aldrig träffat.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Velinga1984
2018-12-02 07:41
#6

Morfar har dom ingen, mormor är för upptagen med att passa upp på mina syskon samt att hon bröt kontakten strax innan mitt problem då jag ansåg att hon kunde passa mina barn nån timme så vi kunde dekorera eftersom hon ställt upp hela sommaren åt mina syskon (gifte mig i augusti). Var barnvakt sist juldagen 2014 så jag tyckte/tycker att jag kunde fått nån timme. Farfar lever inte, farmor träffar dom kanske 1 gång varann/tredje månad. Hon är barnvakt max 1 gång om året, förra året var det i augusti 1 natt och nu i november 1 kväll. Mormor/farmor bor i samma stad som oss.

Annons:
mollyt
2018-12-03 07:19
#7

Mormor och morfar träffar vi jämt! Flera gånger i veckan, sover över regelbundet - ibland bara dottern (blir 3 år i mars) och ibland både hon och jag tillsammans. Vi har en hel uppsättning av grejer där - hon har kläder i en garderob, vi har en extra vagn som alltid finns där och ett nästan eget rum med leksaker och böcker (inklusive mormors sygrejer). I vardagsrummet har vi en egen hylla med barnböcker och så vidare, väldigt barnanpassat och välkomnande! Jag har väldigt god och nära relation till mina föräldrar och de är väldigt engagerade i mina (numer två!) barn.

Farmor bor nära, så vi träffas regelbundet men då hon jobbar ganska oregelbundet så går det i perioder. Men flera gånger i månaden ses vi i alla fall. Ibland ses vi allihopa och ibland är hon bara med dottern också. Dottern har sovit över där en gång relativt nyligen. De har en god relation och hon visar stort intresse i våra barn.

Farfar finns och bor egentligen också nära men det går ofta flera månader mellan att han ser våra barn. Intresset upplever vi som ljummet.

Surpan
2018-12-03 10:18
#8

Spridda skurar alltså, som väntat kanske. 🙂 

Vi har inte gångavstånd till varken mormor och morfar eller farmor och farfar, men bor ca 20-30 minuters bilväg bort från bägge. Vår son är äldsta barnbarnet, men har flera årskusiner på bägge sidor. Mormor och morfar har honom ungefär en gång i månaden. Det är oftast några timmar på dagen så vi kan åka och göra ärenden, men det händer att det är över natten också. Farmor och farfar har vart barnvakt vid speciella grejer när det har behövts men har inte riktigt tiden eller orken att ha honom ibland över dagen/natten då de har ena kusinen minst en dag i veckan redan. Vi är lite besvikna över detta men försöker tänka att det är en övergående period.

Nu funderar vi på att flytta och tänker väl mycket på hur långt vi kan flytta och ändå låta barnen (det kommer en till i vår) ha en sund och bra relation med mor- och farföräldrar. Vi vill uppmuntra till att ses så mycket som möjligt såklart.

/Surpan

Garm
2018-12-03 11:33
#9

Min son är bara snart fyra månader gammal, men hans mor- och farföräldrar är väldigt engagerade och de träffar honom i snitt en gång i veckan. Vid behov vill de gärna vara barnvakt. Det känns skönt att veta att han kommer ha en stadig och regelbunden relation med dem i framtiden, så länge det är möjligt.

dropitnow
2019-01-10 19:55
#10

Min dotter träffar mormor minst 4-5 gånger i veckan, morfar kanske 1-2, farmor 3-4 gånger i veckan och farfar kanske 1 gång varannan månad. Vi bor 300 meter från mina föräldrar och kanske 500 meter från hennes farmor, farfar bor ca 6 mil ifrån så blir mer sällan :)

SevenSeas
2019-07-30 07:06
#11

Väntar första barnet (bf om några veckor) och har funderat väldigt mycket på detta med relationen mellan barnet och dess far-, morföräldrar, mostrar, fastrar samt kusiner. Jag har ingen bra relation med varken mina föräldrar, syskon eller syskonbarn trots att de flesta av dem bor hyfsat nära. Mina föräldrar skulle jag inte våga låta vara barnvakt då jag vet att de har daskat mina syskonbarn i rumpan. Min pappa är dessutom alkoholist och har vid flera tillfällen sagt att barn behöver stryk "för att de ska lära sig", vilket (enligt honom själv) är menat som ett skämt. Mina syskon (inklusive deras barn) träffar jag sällan och syskonen verkar vara rätt så ointresserade av mig och vad som pågår i mitt liv. Tråkigt dock att inte träffa deras barn. Vissa av syskonbarnen har inte det blekaste aning om vem jag är. Tråkigt nog. Sambons föräldrar är underbara och ena föräldern bor bara "ett stenkast" ifrån oss så där kommer det inte att vara några som helst bekymmer att få en bra, välfungerande och sund relation. Den andra föräldern bor dock ett par mil härifrån och vi träffas tyvärr väldigt sällan. Hoppas dock att det blir oftare efter att bebisen har kommit :) Dock så oroar jag mig för att mina föräldrar och syskon helt plötsligt ska bli jätteintresserade av att komma och hälsa på, vilja träffas och umgås. Bra för barnet att få en relation till sina släktingar, absolut, men för mig skulle det kännas oerhört falskt och påklistrat, så jag vet helt ärligt inte hur jag ska förhålla mig till detta… Någon som har tips/råd?

Li.nda
2019-10-30 21:26
#12

Lite sent svar men kan ändå tillföra någonting kanske. Min mamma träffar min dotter väldigt ofta, dom älskar varandra så mycket. Mamma hör ofta av sig så fort hon är ledig och vill att dottern sover över. Min pappa har endast träffat min dotter 5 gånger, vi bor väldigt nära och har bra kontakt men det är sällan vi träffas. Hennes farmor har hon aldrig träffat och hennes farfar träffar hon 7 dagar i månaden när hon är uppe hos sin pappa.

//Linda

Upp till toppen
Annons: