Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 780 ggr
tlover
11/16/18, 9:23 AM

Fördel eller nackdel att vara aktiv på kvällen?

Vi har alltid försökt att ta det lugnt på kvällen så att dottern (snart 4) ska kunna somna enklare. Men jag har läst om folk som gör tvärtom. Vilket är rätt om man kan kalla det så? Ibland vill jag tex kunna gå ut eller träna med henne en stund på kvällen men "vågar" inte. (Hon har sängtid 19)

l'm back

Annons:
Surpan
11/16/18, 9:31 AM
#1

Jag har ingen aning om vad som är rätt.. Men vi gör så att vi kör på som vanligt fram till de första trötthetstecknen kommer (gnäll, kli i ögonen..), då blir det nervarvning med läsning, lite TV tittande, mys. Skulle klockan råka bli över läggdagstid (19:00 för vår son med) utan att vi fått honom i säng eller att han visat sig trött är det dock alltid lugnt som gäller.

Oftast behöver vår son busa/brottas/kittlas lite i sängen innan han lägger sig på kudden för att sova.

/Surpan

Sarah
11/16/18, 3:22 PM
#2

Vi har ofta en busstund innan läggning. Dansa, hoppa i sängen osv. Hade gärna gått ut och fått henne att springa lite oxå, men det vill hon inte nu när det är mörkt. Hon blir inte pigg av att få röra sig och komma upp i varv lite.

mollyt
11/16/18, 6:28 PM
#3

Vi brukar ha nedvarvning efter middagen egentligen, så sista timmen sådär är vi rätt ”tråkiga” och ser inte på tv utan ritar eller läser eller annan lugnare aktivitet.

oh-la
11/16/18, 7:01 PM
#4

Vi brukar busa och stoja fram till runt 19 när vi börjar med kvällsrutinen. Myser i en dusch, borstar tänder, läser och dricker välling. Sedan går vi och lägger oss och hon somnar förhoppningsvis innan 21. Hon är 2. För oss gör det ingen skillnad om vi är lugna hela kvällen eller busar. Hon är lika svårsövd oavsett, och då tar vi hellre lite tid att leka efter jobb och dagis och få lite eget. Är ju så härligt att höra på hennes alla påhitt och fantasier 😊

JazzBass
11/19/18, 8:58 AM
#5

Blir ofta lite bus på kvällen hos oss. Det får inte gå överstyr för då somnar dom aldrig, men jag tänker som så att lite bus och skoj frigör diverse må-bra hormoner och minskar på överlopps energi. Tycker själv barnen somnar bäst efter att de fått busa lite. Frun kanske är lite mer skeptisk till det här. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
11/23/18, 6:08 AM
#6

Sista timmen behöver dom kanske inte busa järnet mest för att ett åringen inte förstår när han ska sluta. 4 1/2 åringen är aldrig nått problem. Hans pappa brukar busa EFTER godnattsagan och ungen somnar ändå… :p

Annons:
Upp till toppen
Annons: