Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2383 ggr
tlover
2018-11-01 08:34

3 åring skriker på natten, hjälp

vår 3 åring har börjar skrika (bråka) på natten och vi är orolig att vi kan bli vräkta om det fortsätter.

Hon är inte rädd, det är inte mardrömmar eller liknande. Hon brukar "bara" kräva mjölk eller "medicin" (örtte på anis med honung vid hosta). Jag erbjuder vatten då (eftersom vi inte vill att hon ska få hål i tänderna och hon får dessutom ont i magen om hon dricker för mycket mjölk) men det accepteras INTE utan hon SKA HA mjölk/medicin.

Att bara ignorera funkar inte, att säga åt eller be funka inte heller Hälp!

l'm back

Annons:
Maria
2018-11-01 08:56
#1

Det är inte så att hon är lite hungrig och kanske skulle acceptera välling för att lättare somna om?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2018-11-01 09:05
#2

Det är vanligt att barn i 3 årsåldern vaknar på natten. Det är nog många orsaker, men medvetandet och jaget växer sig starkt denna period. Ofta är det då de börjar spotta kanske slåss. -Man kan-.

I ditt fall kanske som Maria så klokt skrev kan ge välling eller mjölk  laktosfri  innan hon lägger sig för natten, risken är väl kissdags under natten istället. Man kan ju prova med sockerfri gröt som är mer mättande, sedan borsta tänderna.

Men detta är vanligt, man kan pejla lite om det är något som gör sig påmint under sömnen. Tex bråk på förskolan, med syskon, någon otrygghet som vakna till liv?

Det är en charmerande period , men också jobbig.  Mvh/WL🌺

tlover
2018-11-01 09:23
#3

Hon får kvällsmat på kvällen både mat (som hon väljer men jag försöker föreslå sövande och/eller mättande beroende på hur hon åt till middag ca 1-2 h innan. Vanligt är nötter/mandlar, jordnötssmör, banan eller liknande (hon får aldrig bara banan eftersom det inte mättar en hel natt) och ett glas varm mjölk (det går bra, två glas går sämre).

Vi har ju nyss flyttat och inte fått börja på förskola än (trots att vi blev lovad det innan) så det är ju mycket som händer men det började lite redan innan. Men även om v bara bott här en månad klagar grannarna redan så jag känner inte heller att vi kan vänta ut att det blir bättre.

Hon är ovanligt trotsig och slåss, bits, sparkas m.m. dagligen och det gjorde hon redan innan flytt

l'm back

Lussan20
2018-11-01 09:34
#4

Så kan ni ju inte ha det!

Min yngste sons 3 åring är i samma ålder med samma problem. De oroas också för grannarna.

Jag skulle ta upp henne, låta henne lugna sig, kanske få sitt te och så vänta in nästa sömnperiod efter ca 1 timme brukar den komma igen. Kissa, borsta lite på tänderna igen. Det är bättre än skrikandet. Man blir ju själv klarvaken då de sätter igång. Oro mm.

Man kan ha dämpad belysning, läsa en trist bok med monoton röst. Det brukar ge sig efter en tid, då utvecklingskurvan rör på sig. En av mina grabbar vaknade och skrek och gjorde kräkreflexer med händerna i munnen, då var det otäcka drömmar. Samt trygghetsbehov.

Som barnpedagog var det något man hörde ofta på förskolan. Denna spännande men jobbiga period.

Man får försöka göra det så bekvämt som möjligt det brukar bli bra efter en tid igen…Mvh/WL🌺

Sarah
2018-11-01 09:37
#5

Ge mjölk på natten och mindre på dagen så hon inte får ont i magen. Tänderna kanske inte är hela världen iom mjölktänder och ni har en rutin med tandborstning. Man får välja sina strider of det här är I mina ögon en onödig strid, spec iom klagomål. Har du läst in dig på nära föräldraskap och hur man där hanterar utåtagerande barn? Låter som att ni skulle vara hjälpta av det.

OlgaMaria
2018-11-01 10:48
#6

Hmm, hon kanske inte ska dricka mjölk alls ifall hon reagerar på det. Kan ni inte prova med någon annan mjölkfri "mjölk"?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2018-11-01 10:54
#7

Det är ju ganska vanligt med mjölkallergi bland små barn och det kan ju också ge Sömnsvårigheter och irritabilitet m.m. Med tanke på att ni vet att hon får ont i magen av för mycket mjölk tänker jag det kunde vara värt att utesluta allt mjölkprotein helt ett tag för att se om det ger någon skillnad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

teezan
2018-11-02 10:02
#8

Vet precis hur det är. Har samma med min treåring, det går i perioder och är riktigt tufft för alla inblandade. Jag kan bli riktigt irriterad där på natten och det är något jag försöker jobba på. Dagtid har jag ett helt annat tålamod och kan ha överseende och förståelse på ett helt annat sätt men på natten funkar jag inte alltid, det får jag erkänna. Dottern sparkas och skriker och vill inte ligga kvar i sängen (jämte mig) utan jag måste bära henne och amma samtidigt vilket är extremt tufft, hon väger ändå 16 kilo. Nu har det dock börjat funka att sitta i soffan istället. Ibland måste hon ha något mer att äta för att bli nöjd. Hon är väldigt orolig på natten överlag, förstår att det har med utvecklingen att göra. Jag har brutit ihop både en och tre gånger. Får dåligt samvete och skäms över att jag blir irriterad och frustrerad, för jag vet att det inte är hennes fel att hon vaknar, men man blir knäpp till slut av att aldrig få sova ordentligt. Försöker ha ett nära förhållningssätt överlag och känner att jag brister därboch det känns jätteledsamt. I förrgår kväll vaknade hon halv ett och sedan var vi vakna till halv fem innan vi kunde somna om i två och en halv timme. Jag har nästan lite ångest inför natten då jag inte vet hur den kommer se ut, för vissa nätter går det bättre. Går och lägger mig senast 21, gärna samtidigt som henne för att själv vara mer utvilad och undvika irritation om hon väl vaknar. Jag har tyvärr inte så mycket tips men förstår vad ni går igenom.

Sarah
2018-11-02 11:15
#9

Vår treåring sover hela nätterna sen vi slutade mata på natten. Innan har hon ätit en flaska på natten. Den gjorde jag ordning på kvällen och sen när hon vaknade så gav jag utan att gå upp. I somras var killen och hon iväg själva en vecka och då sa han att det räcker med nattmat. Hon vaknade en eller två nätter och grät, han förklarade att de hade kommit överens om att det inte blir mer. Sen dess har hon sovit hela nätterna. Vanan att äta på natten stör gärna sömnen. Vi har också ett nära förhållningssätt, men några saker får man kanske bestämma för sin egen skull. Bara man förbereder barnet och bekräftar känslorna som uppstår ser jag inga problem med det. Blev samma med blöjorna, vi sa tillslut att nu blir det inga fler blöjor på dagen, förberedde, bekräftade och efter två dagar funkade det klockrent. För mig är det nära förhållningssättet att man gemensamt diskuterar och kommer fram till, utan att man vänder ut och in på sig själv. Vi är alla lika viktiga i familjen. Dock förstår jag det som att ts dotter är åt det mer högkänsliga hållet. Då kanske man får vara mer flexibel. Blanda ut mjölken med växtmjölk, öka mängden växtmjölk så att hon inte får ont i magen. Släpp oron om tänderna ett tag. Prata om det på dagarna, be henne om en lösning, påminn på natten, bekräfta hennes känslor.

Lussan20
2018-11-02 11:18
#10

teezan!

Det kan nog bara vara skönt att se att andra har samma problem tror jag.

Det är med små barn som med hundar, de känner vår energi och den är ju inte bra då man blir väckt om nätterna. Man vet att barnet har det tuff och behöver känna att man är kvar och att de är kvar i livet. Men trött och yrvaken så är det inte lätt att vara den leende modern som tröstar ömt. Ibland är likgiltighet bättre.

Man tar inte ögonkontakt eller säger något man bara tar upp, ger något att äta på, stryker lätt över huvudet och låter sömnen komma tillbaka.

Ju intensivare barn, ju mer trassel på nätterna för hjärnan går på högvarv och i sömnen kommer dagens upplevelser tillbaka.

Mitt barnbarn dansar, sjunger, skuttar, pratar oavbrutet, hon blir 3 år i Januari. Nätterna är något bättre nu. Men har varit kaos med supertrötta föräldrar. Det ger sig är ingen tröst när det pågår, men man kan ju ha det i bakhuvudet! Mvh/WL🌺

tlover
2018-11-02 11:48
#11

Inatt sov jag i samma rum som henne och det blev inget skrik även om hon vaknade, vi får se om det håller i sig. Kanke är det bara en period då det behövs mer trygghet.

Jag är helt slut på däremot, men att inte få sova orderntligt på så lång tid som det gått så tar det väl ett tag att ta igen

l'm back

Lussan20
2018-11-02 11:56
#12

Min svärmor sade alltid. -Tur att inte gamla  människor kan få barn-, det ligger något i det. Klart det lugnar sig och det är en sak som tar tid detta med nattrygghet, det är lite ångest inblandad ofta. Barnet ligger i sin säng ensam i ett stort universum. Så upplever barn det ibland.

Faktiskt minns jag det själv-jag hade myror i sängen- en gubbe under- rädsla och ensamhet. Det ger sig om en tid och då kan du sova ikapp.

Ibland kan en mormor en farmor vara en vanebrytare.

Du kan ge extra uppmärksamhet på dagen med beröm och annat. Som jag förstår har ett litet syskon kommit också, det kan vara rädsla att syskonet tar mamma och pappa ifrån henne.

Hoppas att det ger sig snart. Ibland får man sova i skift. Lycka till önskar WL🌺😴

tlover
2018-11-02 12:18
#13

Inget syskon men en flytt. Tyvärr kan jag inte få avbyte för tillfället

l'm back

Annons:
fluffis
2018-11-03 13:03
#14

Vad jobbigt det låter med skrikande barn på nätterna. Här hemma har vi på nätterna märkt av treåringens utveckling/oro genom att han från sin sovplats precis nedanför pappa har krypit upp och lagt sig hos pappa betydligt oftare de senaste månaderna. Det känns skönt att kunna erbjuda närhet. Det blir dock trångt :) Hoppas det fortsätter att vara lugnt tlover. Jag känner igen det där med att det tr ett tag att komma ifatt.

mollyt
2018-11-03 13:20
#15

Usch det låter skitjobbigt! Jag tänker att jag nog skulle försöka välja mina strider ochvta en sak i taget. Går det att distrahera ilskan? Vi har en blivande 3åring som vaknat lite oftare på nätterna nu sista månaden men då han vi löst det med att hon helt enkelt bara kommer in till oss (våra sovrum ligger vägg-i-vägg) och får somna om i egen säng bredvid mig - så vi kan hålla handen och mysa närhet. Hon slutade amma på natten vid 18 månader och blev erbjuden vatten eller banan första veckan efter avslut, men sen har hon sovit bra. Visst vaknar hon till men har då nöjt sig med närhet för att somna om. Vi samsov fram tills i somras (när hon var 2,5 år). Så ni kanske skulle bli hjälpta av att successivt fasa ut nattmat/dricka på natten?

Maria
2018-11-03 15:13
#16

Är samsova ett alternativ? Jag tänker att då kanske ni alla får sova ordentligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grodan
2018-11-05 19:22
#17

Jag tror faktiskt inte man kan bli vräkt pga att småbarn skriker och väsnas.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: