Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2634 ggr
labradoodle
2018-10-20 23:26

16 månaders bajsar ofta och kort efter mål

Hjälp oss… Vår son bajsar 4-8 gånger per dag just nu. Der är alltid löst och maten kommer fort ut. Har han fått i sig t.ex. ärter eller blåbär så kommer det ut i hela bitar 3-4 timmar efter att han åt det. Vi har testat för överkänslighet mot ägg, gluten och mjölk men blodproverna ser bra ut. Jag insisterar dock på att vi ska få ta ett avföringsprov också. Vi har strikt uteslutit all form av mjölk(protein) under 1,5 månad utan resultat. Vi märker att han inte bryter ner fiber så bra, så vi ger knappt fullkornsprodukter och kör främst på mild havgregröt för 6 månaders och dylikt. Majsgröt gör honom lite fastare i magen men den gillar han inte så bra. Vi har testat att ge mer fett i maten eftersom det KAN ge motsatt effekt för vissa barn, men tyvärr gör det honom lösare. Alla tänder har hittat ut sedan 2 månader tillbaka, så tandsprickning kan vi utesluta. Vår son ammades tills han var knappt 1 år, dock har magen alltid strulat med mycket och löst bajs. Han har precis börjat förskola och även personalen reagerar på hans mage. Min läkare däremot säger att det är helt normalt att bajsa så ofta och löst eftersom barns magar utvecklas olika snabbt. Men jag känner på mig att något är fel. Det är för övrigt en extremt aktiv kille vi har som dessutom håller oss vakna om nätterna. Man börjar ju fundera på om det är magen som gör honom så orolig - han gnyr ju och vrider sig genom hela nätterna, ända tills han vaknar av allt sprattel och då vill gå upp. Det börjar tära på oss rejält att inte sova om nätterna, utan vakna varje halvtimme och ge honom vatten fram till 02.00-03.00, och därefter behöva gå upp och vara vaken i några timmar, för att sedan sova en timme igen innan jobbet :( Alla råd tas emot med stor tacksamhet.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
[ludgopelle]
2018-10-20 23:59
#1

Då min son var bebis, hadde han ett uppehåll på 17 dagar, då han inte bajsade alls. Vi var väldigt oroliga. Vi gick till läkaren, och han sa att det inte var något ovanligt, när barnet börjar äta mat istället för bröst mjölk. Så barn magarna kan tydligen reagera väldigt olika, i den åldern.

mollyt
2018-10-21 12:39
#2

Mitt barn har bajsat rätt mycket också men inte i samma utsträckning som ert. Eller det är svårt att jämföra då jag fortfarande ammade henne delvis när hon var 16 månader. Äter er son bara fast mat nu eller hur är det med amning/ersättning? Märker ni skillnad om ni äter mer pasta/ägg eller annat livsmedel som kan vara stoppande? Ärtor tror jag bryts ner av mitt barn men majskorn osv kommer alltid ut hela. Jag tror dock att majskorn är lösande medan majsprodukter (majsmjöl) är stoppande. Bajsar han även på natten? Verkar han hungrig på nätterna eller är det här med vatten på natten för annan orsak?

OlgaMaria
2018-10-21 20:24
#3

Ni kan testa att ge probiotika och se om det hjälper. Biogaia har jättebra för små barn som finns på apoteket. Magdroppar eller sugtabletter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

labradoodle
2018-11-08 10:33
#4

Vår son äter bara fast mat nu. Han slutade ammas när han var omkring ett år. Vi märker inte skillnad på något livsmedel alls, och vi har fört dagbok utan att hitta några som helst samband.

Han bajsar inte på natten. Han får vatten under natten för att det ger en sövande effekt. Det hjälper tyvärr inte att stoppa in napp och klappa honom. Men det måste vara vatten ur nappflaska för att han direkt ska somna om, annars hjälper det inte. (Det är som att han har ett sugbehov framför törst?)

Vi har i alla fall fått lämna avföringsprov och blodprov nu, så hoppas vi på det bästa! :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Upp till toppen
Annons: