Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 696 ggr
JonnaB
2018-09-28 03:19

Höst kläder

Hur klär ni era små? Min snart 4 mån sitter i sittdel(liggandes). Åkpåse / overall till vintern har vi men hur klär ni dem nu under hösten ?

Annons:
Sparven88
2018-09-28 05:34
#1

Min är också snart 4 månader, och ligger i liggdel. Vi har haft två riktigt kalla morgnar, och då har hon haft sin nalleoverall på sig. De andra dagarna, har hon legat i vagnen med tjockare fleecetröja och sen filt på sig. Även liggdelslocket har varit på. Jag håller med. Det är sååå svårt att veta vad de ska ha på sig. Tror att jag underskattar hur varmt och skönt det blir i vagnen. Ja, mössa har hon ju så klart också på sig! :)

JonnaB
2018-09-28 07:25
#2

Ja min lilla herre har vuxit ur liggdelen. Blir ju varmare i den än i sittdelen. M har på sig jacka o tossor i vagnen. Även en lite tjockare filt men den åker ofta ner då han sprattlar. 😂 Mössa o tunna vantar har han med på sig

mollyt
2018-10-01 16:12
#3

Vi klär barnet i ull, när hon var liten hade hon så gott som bara ullkläder - nu kombinerar vi till viss del med bomull som är lättare att tvätta när man målar och har aktiviteter som inkluderar mer fläckar.

Så i huvudregel kör vi alltså ullkläder - i olika måna lager beroende på hur kallt det är. Vi bor i mitten av det här landet och har väl kanske en 10 grader ute nu, hon rör sig mycket när vi är ute och leker så har 1-2 lager på benen och 2 lager på överkroppen. Ullstrumpor, mössa och numer tubhalsduk i ull om det är blåsigt och kyligt. Sen ullvantar såklart. Hon är 2,5 år nu.

När hon var sådär liten (som din) så var hon ofta inte " i det fria" på samma sätt som nu, så då hade vi åkpåse i vagnen med fårskinn på insidan - då hade hon bara ett lager tunna ullbyxor men kanske ullbody och ullkofta på överkroppen. Sen bar jag mycket i bärsjal (gemensam bärjacka i ull) och då hade hon bara ett tunt lager kläder på sig eftersom vi delade ytterplagg. Sen delade vi ju kroppsvärme också så det var varmt ändå. 

Jag har föredragit att ha filt eller delat ytterplagg eftersom det är lätt att ta av när man kommer in (till skillnad från en overall som då ska tas av) vilket kan vara besvärligt om barnet somnat i vagnen eller om man knutit upp barnet i bärsjal "på utsidan" av sina egna ytterkläder.

Upp till toppen
Annons: