Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1228 ggr
feministmamman
9/13/18, 8:56 PM

Hotar dottern

Sambon/pappa till min dotter hotar ibland dottern på 2,5 år att exempelvis skvätta vatten på henne (inte slå) men en annan gång hotade han med att låsa ut henne på altanen. Detta gör han när hon inte lyssnar och jag är säker på att han inte menar hälften av vad han säger men känns ändå inte okej. Hur illa är detta tycker ni? Jag har försökt prata med honom om det men han blir så jävla grinig så fort jag försöker

Annons:
Rafflan
9/13/18, 9:00 PM
#1

Det är inte okej att hota barn, prata med din sambo om hur ni ska hantera när dottern inte lyssnar och agera. Hot leder bara till osäkerhet, rädsla och dålig relation

vallhund
9/13/18, 9:19 PM
#2

Inte OK på en endaste liten fläck!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
9/13/18, 9:39 PM
#3

Hot mot ett sånt ungt barn fungerar dessutom inte för fem öre. De förstår inte sambandet mellan agerande och konsekvens på det sätt äldre gör. Så inte bara är det olämpligt och elakt, det har ingen effekt heller. Att man t:ex "hotar" ett äldre barn i 8-9 års åldern att om de inte gör läxorna får de inte se på TV är logiskt på det vis att de kan förstå att gör de inte som de blivit ombedda så får det en konsekvens de inte tycker om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

feministmamman
9/13/18, 11:24 PM
#4

Jag ska försöka lägga fram detta så smidigt jag kan. Kanske: vilka förhållningssätt ska vi ha mot våra barn när de trotsar? Vad anser vi är ok och inte ok.

Calcifer
9/13/18, 11:46 PM
#5

Er dotter kommer inte att förstå ett samband mellan trots och t:ex att få vatten skvätt på sig. Det er dotter kommer förstå är ett samband mellan pappa och att få vatten skvätt på sig. Det kommer alltså inte korrigera ett oönskat beteende utan skapa oro när det gäller hennes ena förälder.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarah
9/14/18, 12:39 AM
#6

Läs på om nära föräldraskap och ge honom att läsa.

Annons:
OlgaMaria
9/14/18, 11:21 AM
#7

"Barn som bråkar" är jättebra och ger många tankeställare och goda idéer kring hur man kan hantera konflikter bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
9/14/18, 1:12 PM
#8

Jag tycker att det är illa, olämpligt och helt onödigt. Har själv en 2,5åring hemma och nog för att hon har bra ordförståelse och är klok så tror jag att så här små barn inte kan förstå sammanhang mellan att hon inte lyssnar och får hot/vatten skvätt på sig. Det är trotts allt ologiskt. Att ha konsekvenser för ett äldre barn (se på tv när läxorna är klara) blir något annat när man kan prata om vad det innebär och så vidare.

Som parallell kan jag tänka att när vi ska gå ut (jag är redan klädd och klar) och dottern inte vill klä på sig skorna och springer in igen så kan jag på min höjd säga "men då går jag ut nu" och då brukar hon komma ut i hallen och ta på skorna och säga att hon vill följa med. Men då tänker jag att det ändå handlar om att ta på skor för att gå ut.

Jag har också gillat förhållnadsättet till nära föräldraskap. Jag tycker det vore en bra idé om du och din sambo satte er ner och pratade om vad ni tänker kring dessa situationer, hur ska ni agera när ni upplever att hon inte lyssnar - utan att straffa dottern.

Upp till toppen
Annons: