04 - Barn 3-5 år

Hotar dottern

2018-09-13 20:56 #0 av: feministmamman

Sambon/pappa till min dotter hotar ibland dottern på 2,5 år att exempelvis skvätta vatten på henne (inte slå) men en annan gång hotade han med att låsa ut henne på altanen. Detta gör han när hon inte lyssnar och jag är säker på att han inte menar hälften av vad han säger men känns ändå inte okej. Hur illa är detta tycker ni? Jag har försökt prata med honom om det men han blir så jävla grinig så fort jag försöker

Anmäl
2018-09-13 21:00 #1 av: Rafflan

Det är inte okej att hota barn, prata med din sambo om hur ni ska hantera när dottern inte lyssnar och agera. Hot leder bara till osäkerhet, rädsla och dålig relation

Anmäl
2018-09-13 21:19 #2 av: vallhund

Inte OK på en endaste liten fläck!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-09-13 21:39 #3 av: Calcifer

Hot mot ett sånt ungt barn fungerar dessutom inte för fem öre. De förstår inte sambandet mellan agerande och konsekvens på det sätt äldre gör. Så inte bara är det olämpligt och elakt, det har ingen effekt heller. Att man t:ex "hotar" ett äldre barn i 8-9 års åldern att om de inte gör läxorna får de inte se på TV är logiskt på det vis att de kan förstå att gör de inte som de blivit ombedda så får det en konsekvens de inte tycker om.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2018-09-13 23:24 #4 av: feministmamman

Jag ska försöka lägga fram detta så smidigt jag kan. Kanske: vilka förhållningssätt ska vi ha mot våra barn när de trotsar? Vad anser vi är ok och inte ok.

Anmäl
2018-09-13 23:46 #5 av: Calcifer

Er dotter kommer inte att förstå ett samband mellan trots och t:ex att få vatten skvätt på sig. Det er dotter kommer förstå är ett samband mellan pappa och att få vatten skvätt på sig. Det kommer alltså inte korrigera ett oönskat beteende utan skapa oro när det gäller hennes ena förälder.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2018-09-14 00:39 #6 av: Sarah

Läs på om nära föräldraskap och ge honom att läsa.

Anmäl
2018-09-14 11:21 #7 av: OlgaMaria

"Barn som bråkar" är jättebra och ger många tankeställare och goda idéer kring hur man kan hantera konflikter bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.