Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 724 ggr
Rwawr
9/11/18, 10:02 AM

Daghem eller förskola

Hallå där ute! Hur tänker ni och resonerar kring om man ska ha sitt barn på förskola eller daghem? Vi har just nu förskola men funderar på att byta till daghem. Önskar för och nackdelar med båda.

Annons:
tlover
9/11/18, 10:27 AM
#1

Daghem gissar jag är samma som dagmamma?

Vi hade det en stund och det passade inte alls för oss. Dagmamman var sjuk hela tiden, i snitt var det 1-2 dagar/vecka som vi fick skippa att jobba för att hon var sjuk. dessutom var ju dottern sjuk ibland så det går ju inte alls.

Dessutom var barngruppen alldeles för små barngrupper för oss. Det var ofta dottern var ensam hos dagmamman och som max var det 5-6 till där och vår dotter behöver mycket stimulans så det gick inte alls. Vissa barn behöver ju däremot mycket egentid så för vissa kan det säkert passa.

Fördelar kan jag faktiskt inte komma på men för de som behöver mindre grupper antar jag det kan vara en fördel.

Fördelen med förskola är ju att det blir mycket färre dagar man måste vara hemma "i onödan" dessutom så blir ju barnen stimulerade på ett annat sätt.

Nackdelen är väl att det finns större risk för vikarier även om vi inte haft problem med det. Sen har vi haft några problem som är lite unikt för oss men för oss är förskola långt mycket bättre än dagmamma

l'm back

Carrosh
9/11/18, 7:34 PM
#2

Vi går också i tankarna kring vad vi ska välja. Svärfars sambo driver ett daghem och det verkar vara ett samarbete med en förskola på samma gata. Fördelen som vi ser i det är dels att det är mindre grupper, dels så blir dagmamman någon som vår dotter kännner och som vi litar på samt att farfar får extra tid med sitt barnbarn.

Nackdelen är ju just ifall dagmamman skulle bli sjuk, men iom att hon inte arbetar ensam och att jag tror hon samarbetar med förskolan närmast (har inte tagit reda på riktigt än hur det fungerar) så står man ju inte helt utan daghem vid sjukdom.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
9/11/18, 7:38 PM
#3

#2 Vår dagmamma påstod att hon hade en vikarie men så var det inte alls visade det sig.

Vet ni om dottern passar i så små grupper? Alla barn gör inte det.

l'm back

Rwawr
9/11/18, 8:41 PM
#4

Okej tack för svar! Vi känner inte att pedagogerna på vår förskola har nån koll på alla barn bland annat listan kan tyvärr göras ganska lång med saker vi inte känner oss nöjda med. Mycket ångest och tårar från sonens sida.

Carrosh
9/11/18, 9:54 PM
#5

#3 Vad segt! I vårt fall har jag ingen anledning att tveka eftersom det är ju är en i familjen, dock vet jag inte hur upplägget ser ut riktigt än. Men det är mellan 8-10 barn i grupperna och de är ute i parkleken i större grupper under förmiddagen. Men huruvida dottern funkar bäst i större eller mindre grupper vet vi ju inte riktigt än, hon är bara 5,5 månad gammal, så det är lite tidigt att kunna avgöra än. Men det är nu vid 6 mån som vi måste börja köa.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sarah
9/12/18, 9:39 AM
#6

Beror ju helt på barnet och gruppens sammansättning. Jag gick hos dagmamma tills jag blev 4 och då bytte jag till dagis. Föredrog dagis då det var så få barn hos dagmamman och jag trivdes inte med alla barnen. Fanns bara en jag ville leka med där. Älskade dagis. Dottern går på en ganska stor förskola och det jobbet såklart med andra problem. Men hon trivs, har flera barn hon tycker om att leka med och hon trivs med alla roliga saker de får göra.

Annons:
mollyt
9/12/18, 4:24 PM
#7

Vi har valt förskola (men väldigt begränsat antal timmar). Fördelar som jag ser det är att det finns fler pedagoger (alltså om hon inte klickar med en så gör hon förhoppningsvis det med någon annan), till skillnad från en dagmamma som bara är ensam. 

Det är kanske fler barn på en förskola, 11 st i vårt fal inklusive vårt barn och de är 2-3 vuxna. Men det blir ändå fler vuxna och bra spridning på ålder på barnen. Vi har vänner som har valt dagmamma och där är deras barn det enda lite äldre (3år) och resten av barnen i gruppen är bebisar. Supertråkigt för 3åringen alltså.

Sen som de ovan skrivit angående sjukdom… 

Annars gillar jag tanken på att det finns fler vuxna där - som ser var som händer på dagarna.

OlgaMaria
9/14/18, 11:27 AM
#8

Tycker inte det finns något generellt svar på den här frågan. Allt handlar om hur förskolan respektive dagmamman är och fungerar i praktiken. Man måste hälsa på, känna av, ställa frågor osv. Fundera också på om barnet trivs bäst i små eller lite större grupper. Om man funderar på dagmamma får man minnas att personkemi är mycket viktigare, med dagmamman och de andra barnen eftersom det inte finns andra. På en förskola finns flera pedagoger och en större grupp barn så barnet kan ty sig till någon särskild pedagog som den gillar och hitta kompisar som den har bra kemi med även om det finns andra den inte kommer överens med lika bra.

Finns många olika slags daghem. En del har flera vuxna som jobbar i samma hem, stor grupp, samarbete med andra daghem, bättre rutiner osv. En väldigt liten verksamhet kanske kan funka till vissa barn som behöver just det, men jag skulle aldrig välja det. Det blir som att lämna barnet hos en barnvakt varje dag. På förskolan får barnen massor av bra rutiner, olika aktiviteter, bra lagad mat osv. Men om förskolan fungerar dåligt så är det ju inte bra ändå.

Alltså - bestäm dig inte för något innan du besökt och känt av ordentligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sandiy
9/18/18, 1:59 PM
#9

Vi har dagmamma. Var ett enkelt val för oss. Förskolorna här i vår stad är de kaos i. Knappt några ordinarie personal på nån avdelning. Vikarier som har noll koll. Kändes helt fel att ens välja förskola. Dagmamman har få barn men alla dagmammor träffas nästan varje dag (så de blir ganska många barn ändå). Tycker det är så mysigt med hem miljö för dottern, hon älskar dagmamman. Vi har haft tur att dagmamman aldrig varit sjuk. Kan faktiskt inte komma på någon nackdel. Sen beror allt på hur det funkar i sin kommun. Vissa dagmammor kanske arbetar själva utan att träffa dom andra dagmammorna.

Upp till toppen
Annons: