Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 751 ggr
Carrosh
9/4/18, 10:54 AM

Det här med utomstående och deras åsikter

Ni har säkert allihopa råkat ut för detta. Folk runtikring har en massa åsikter hela tiden - och de ska framföra dem till varje pris, för att de tror att de vet bäst.

Idag började jag nästan gråta för att jag inte orkar mer (har gått med huvudvärk flera dagar också, så är väl lite extra känslig). Någon som är ganska så närstående (partner till familjemedlem) som ifrågasatte att jag ska tillbaka och jobba igen om ca 2 veckor.  "Men hon är ju bara 5 månader gammal".  Varför ska jag känna skam över att vilja tillbaka till jobbet? Varför skulle det vara fel att pappan är hemma med vårat barn? Varför måste folk ha så mycket åsikter jämt och ständigt?

Jag markerade och sa att "[partners namn] är ju pappaledig då! Och jag längtar tillbaka till jobbet för att jag har redan varit hemma nästan 8 månader". "Jaja" svarade hon bara då och gick.

Vad har folk för åsikter om erat familjeliv? Och hur har ni bemött det? Orkar man bemöta och ryta ifrån varje gång?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Lussan20
9/4/18, 11:03 AM
#1

Ja folk har åsikter om allt de inte har med att göra. Då man nyss fått barn så har man ju känslan av att man gör sitt bästa. Kroppen har inte riktigt hormonellt kommit tillbaka. Man har sovit dåligt och spädbarn suger kraft.

Min svärmor sade alltid-tur att inte gamla människor kan få barn.- Jag instämmer.

Jag är barnpedagog i botten och sett på förskolan hur skönt föräldrar kan tycka det är att få återgå till arbetet. Klart att barnet mår bra av att vara med båda föräldrarna. Det där får ni lösa precis som ni vill och önskar. Viktigast är att vara närvarande då man är med barnet!

Känn ingen skuld, det är ert barn. Jag hejar på er! Mvh/WL🌺

Carrosh
9/4/18, 11:08 AM
#2

#1 Tack så mycket! Det känns skönt att få höra från fler att man inte behöver känna någon skuld (även om man någonstans vet det där längst inne). Mår inte föräldrarna bra så mår ju inte barnen bra heller. Det går ju inte att vara en bra förälder om man tar ut sig helt heller - något som vissa verkar ha riktigt svårt att förstå också. Men det är klart, man levde på ett helt annat sätt tidigare, och som du säger, det är skönt att äldre inte kan få barn!
Det verkar ha gått henne förbi att jag litar fullt ut på min partner och att han är minst lika kapabel till att ta hand om vårt barn som jag själv. Men jag blir så himla arg varje gång folk har åsikter ändå - det känns så orättvist!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sarah
9/4/18, 11:09 AM
#3

Folk har åsikter om allt. Min egen åsikt är att ni gör ngt bra, fler barn borde få chansen att vara hemma med pappa länge, och många förhållanden och samhället i stort skulle må bättre av en mer jämställd föräldraledighet.

Carrosh
9/4/18, 11:16 AM
#4

#3 Tack! Och jag håller med dig! Framför tycker jag också att alla ska få välja det som passar dem bäst. Vi vill dela på det för att båda ska få chansen att dels tjäna in pengar normalt och dels få chansen att få den där välbehövda pausen också som arbetet innebär. Och så får båda spendera tid med vår dotter (vilket är främsta anledningen förstås). Sen förstår jag att folk kan välja annorlunda för att det passar dem bättre, det är ju precis upp till var och en förstås.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Thiah]
9/4/18, 11:34 AM
#5

Herregud jag hade lämnat över allt åt maken när ungarna var mindre om jag bara kunnat! Jag har ju inte heller ammat så jag hade sagt hej då, nu går mamma till jobbet. :D Och när folk har åsikter brukar jag bara nicka och säga jaja det blir bra…

teezan
9/4/18, 5:09 PM
#6

Ja, det är tråkigt när man får dömande kommentarer. Sägs frågor med nyfikenhet och för att personen uppriktigt vill veta mer svarar jag gärna men jag ogillar att behöva försvara mig och mitt sätt. Har fått en del kommentarer från några familjemedlemmar angående att jag ammar min snart treåring och att vi samsover, och en sa att hon verkar så ”besatt” av mig. Då blev jag ledsen, men förklarade trots det min syn på saken. Personerna menar det väl egentligen inte som kritik utan mer ”välmenande” men de förstår visst inte hur jobbigt det faktiskt är fastän jag gång på gång förklarar att såhär gör vi, punkt, de lägger fram det på fel sätt… men jag är väldigt stark i min föräldraroll och känner att jag gör helt rätt för mig och mitt barn, vilket är väldigt skönt. Samtidigt är det en väldigt öm punkt. Jag är otroligt stolt (typ det enda jag känt mig genuint stolt över i hela mitt liv) över att jag valt den här vägen, ifrågasätts det så känns det.

Annons:
eli1991
9/4/18, 5:51 PM
#7

Började jobba smått när sonen var 2 månader pga saknade jobbet och det sociala. Har fått höra att jag är dålig mamma som inte lät sonen äta godis först han var 3 (han har aldrig ens nämnt ordet godis så det fanns inte direkt ett behov…). Även fått höra att det är synd om pojken som inte har en studsmatta (fyrhjuling, cyckel osv räcker tydligen inte) och sååååå mycket mer. Oftast svarar jag bara inte på "kritiken" då det bara angår mig vad jag gör och hur jag uppfostrar min son. Det är inget ämne för debatt och deras åsikter spelar ingen roll ☺️ Jag ska inte behöva försvara mig eller bli ifrågasatt.

mollyt
9/5/18, 7:32 PM
#8

Folk har åsikter om allt! Vi har motsatt fall där jag har varit hemma med dottern på 2,5 och jag har tappat räkningen på hur många gånger det tjatats om varför jag är hemma och min man inte hemma mer. Jag har hittat ett kortfattat svar som jag ger ibland om jag orkar annars så bara svarar jag knappt längre. Nu kommer småsyskon och åsikterna kommer om JAG ska vara hemma IGEN?!

Carrosh
9/5/18, 7:46 PM
#9

#7 Det där med godis verkar folk hela tiden ha en massa åsikter om, och jag gissar att det kommer sådana här snart också då vi också vill undvika socker så länge det bara går - det kommer ju ändå längre fram och i alldeles för stora mängder, så förstår inte ens varför man måste ha så bråttom med det!

#8 Hm, skulle vara intressant att fråga de människorna varför de tycker att ni ska få bestämma själva hur ni vill göra med det där. Det är vad jag kommer fråga nästa gång jag hör en sådan kommentar. För alla lever olika liv, fungerar olika, barnen är olika osv. Finns tusen olika anledningar till olika konstellationer av föräldraledigheten - men det är ju inte det som är viktigt, det viktiga är ju ATT någon är hemma med barnet/barnen, sen kvittar det ju egentligen vem.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

mollyt
9/5/18, 8:58 PM
#10

#9 ja eller hur! Jag älsksr att vara hemma (och ammade länge) medan min man blir besvärad av ostimulans på ett helt annat sätt. Sen har han ett mycket mer flexibelt jobb och är därför hemma mer än vad jag hade kunnat vara. Så för oss är det win-win! Min man var hemma och föräldraledig lite när dottern var 1,5 år men sen passade det inte med jobbet av kollegors personliga skäl. Men vi är väldigt nöjda med vårt val. Om någon kritiserar oss (eller mig) för hårt/otrevligt kan jag svara att jag helt enkelt gillar att umgås med mitt barn - då brukar de bli tysta. Angående socker som jag såg att bi kommenterade om är det en annan apännande debatt - jag kan för mitt liv inte förstå HUR det kan vara så provocerande och viktigt för någon annan att jag inte vill att de ger socker (liksom sötsaker, saft eller glass) till mitt lilla barn?!

Carrosh
9/5/18, 11:24 PM
#11

#9 Det är som att folk tror att de har något att göra med hur andra lever sina liv - trots att de inte ens har hela bilden och vet varför man gör som man gör.

Förstår inte heller varför det är så provocerande att de inte får ge socker. Det borde ju vara en bra sak att inte trycka i barnen en massa onyttigheter?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: