Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 825 ggr
Shamall
8/16/18, 10:23 AM

Vinterkläder i NORR, (-30)

Ni som bor i norr eller vistas här på vintern, hur klär ni era bebisar? Jag är väldigt aktiv ute och sonen är ett litet vilddjur, så kan inte tänka mig att sitta inne hela vintern🙂 Vi har oftast runt 25- från mitten av november till slutet av februari. Bor dessutom vid havet. Det jag har är både ren och fårskinn till vagn samt en ordentlig åkpåse. Teddyoverall är inget alternativ. Och ullunderställ ska införskaffas. Bra märken på overaller? Vantar? Vad sätter ni på fötterna? Fler tips?

Shamall

Annons:
[Thiah]
8/16/18, 1:18 PM
#1

Det ska finnas ett finskt märke, ska försöka googla det åt dig som mina kompisar i norra Finland använder till sina barn. Och dom är ute nästan hela dagarna året om.

Shamall
8/16/18, 3:04 PM
#2

Åh toppen!🤗

Shamall

[Thiah]
8/16/18, 4:25 PM
#3

Hon, som är en utomhusnisse i norra Finland sa att dom använt kaxs (Lindex) när det inte varit så kallt. Men sen sa hon att dom gillar: https://www.gneis.se/ https://m.isbjornofsweden.com/sv Förutom självklart får/renpäls hudar , ylle u det osv…

malinroth
8/16/18, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hur gammal är barnet? Min son har ullunderställ. Mellanlager i ull. Varm overall (förra säsongen hade han gneis supershape och det blir samma i år, tycker den är varm och smidig). På fötterna har han yllesockar och kuoma GT (ullfoder). På händerna har han tornedalshandskar och om det är riktigt kallt en tunn ullvante under handsken. Och en varm vadmalmössa.

Shamall
8/16/18, 9:56 PM
#5

#3, det ska jag kolla upp! Ull är ju toppen och skinnen också☺️👌🏼 #4, han kommer vara ca 7 månader när det blir sådär kallt. Så det blir såklart begränsat med utevistelse men inte helt😋 Ska kolla upp det du skrev! Tornedalsvantarna har jag koll på och har klickat hem!

Shamall

malinroth
8/16/18, 10:32 PM
#6

Kivat har fina och varma ulloveraller (mellanlager). När min gosse var kring året hade han mellanlager i ull (mommostickade så inget märke) och varm mössa och handskar i voksipåsen när han låg i vagnen. När han åkte pulka och så hade han som nu fast tossor och tumlösa älgskinnshandskar. Halsskydd/fuskolle i mjuk merinoull har han ju också förresten, både nu och då.

Annons:
mollyt
8/20/18, 7:16 AM
#7

Vi har uteslutande ullkläder till vårt barn, nu 2,5 år. Vi har varit i fjällen när hon var liten och då körde vi också flera lager ull - fårskinnatossor över ullstrumpor innan hon kunde gå. Sen skor med fårskinnsfoder när hon var äldre. Jag tror inte att kylan mot kroppen är problemet utan att det är att andas kall luft som är dåligt för luftrören. Jag har lärt mig att småbarn ska begränsa i utomhusvistelse under -10 grader. Hur litet är barnet? Något jag kan tänka mig är att du bär barnet under en gemensam bärjacka (då luften mellan er värms upp av din kropp) så bebis inte andas in så mycket kall luft. Jag har använt ullkappan från Mamalila ovh älskar den! Vindtät och med ullens många fördelar. Går även att anvönda som vanlig kappa (utan inlägg för bebis).

Upp till toppen
Annons: