Annons:
Etikett09-familjehem
Läst 1100 ggr
En_Rödhårig_05:a
2018-08-15 11:45

Min kompis bor i familjehem, törs jag följa med till hennes pappa?

Hej! Min kompis bor i familjehem (vi är 13 år). Nästan varje helg så far hon till sin pappa, då frågar hon nästan varje gång om jag vill följa med och sova över där. Eftersom att hon har placerats i familjehem så borde det finnas någon anledning till varför hon inte kan bo med någon av sina föräldrar. Därför känner sig min mamma inte trygg på att jag far dit, och jag är inte riktigt hundra heller. Därför har jag varje gång behövt komma med en bortförklaring till varför jag inte kan följa med. Den här kompisen blir väldigt lätt sårad, och det känns inte alls bra att ljuga för henne. Det känns inte heller bra att fråga om hennes pappa eftersom att hon säkert skulle bli ledsen då. Har någon något tips på vad jag kan göra?

-Minna Wiklund

Annons:
vallhund
2018-08-15 12:14
#1

Du får väl fråga henne varför hon är familjehemsplacerad? Eftersom hon får vara där på helgerna ser jag ingen anledning till varför du eller din mamma är oroliga för din del om du skulle följa med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tyst
2018-08-15 12:19
#2

Känsligt ämne och jag förstår verkligen att det blir ett dilemma.

Säg att din mamma gärna vill prata med hennes pappa innan hon låter dig fara till din kompis pappa. Då kan de vuxna ta den diskussionen i stället vilket jag tycker egentligen är det rätta.

Jag hade annars faktiskt tagit mod till mig och frågat kompisen. Gör det på ett bra sätt och förklara hur du tänker och att din mamma är orolig, att du inte vill göra henne ledsen men du behöver veta för att kunna följa med.

Hon kan säkert bli ledsen, men jag tror även att hon kanske förstår om du bara förklarar.

Maria
2018-08-15 13:02
#3

När barn är så unga som 13 år så tycker jag det är en självklarhet att föräldrar pratas vid innan någon sover över hos den andre. Vem det än må vara.

Så jag tycker inte det är något konstigt om din manna skulle ringa din kompis pappa. Snarare konstigare om hon inte gör det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mollyt
2018-08-15 18:31
#4

Din mamma kanske kan följa med dit första gången? Eller att ni gör någon aktivitet tillsammans med både dina föräldrar och hennes pappa. Ni kanske kan gå på bio eller gå och fika, gå på museum. Du måste ju inte sova över första besöket.

Men eftersom hon är där på helgerna så har hon säkert en relation med sin pappa, annars skulle de inte träffas alls.

Shamall
2018-08-16 22:01
#5

Många gånger är det jobbigare när folk inte frågar. Om man ex känner sig ledsen är det oftast skönt att någon frågar hur man mår, även pm man inte vill svara så är det skönt att veta att någon bryr sig. Jag tycker du ska fråga din kompis varför hon bor i familjehem, du kan ju berätta för henne att hon är en bra vän till dig och att du bryr dig om henne. Men säg också att du gärna sover över men att du vill veta vad hennes pappa är för sorts person. Hon kpmmer nog förstå om du förklarar.

Shamall

Martin
2018-08-27 23:38
#6

Finns många anledningar till familjehemsplacering. Oftast (enligt bris) är att en eller båda föräldrarna har en missbruksproblematik. Då det är socialtjänsten som ansvarar för familjehemsplaceringar får man anta att de tycker pappan är tillräckligt tillräknelig för att hon skall hälsa på under helgerna.

Ett annat fall som Bris ofta tar upp är tonårsbarn som är så jobbiga (av olika anledningar, kan vara sjukdomar, missbruk och annat så att föräldrarna inte klarar av det).

Så rent krasst, kan det vara så att din kompis föräldrar inte klarar av henne (utan att det för den sakens skull är något fel/problem med dem) och att hon snarare än de är anledningen till familjehemsplaceringen. 

Som flera redan har sagt, det är väl rimligt att era föräldrar tar en kontakt och pratar lite.

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: