Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1138 ggr
Anonyym1234
8/15/18, 11:22 AM

Kommer jag bli sjuk mycket som barnvakt?

Hejhej, Jag ska idag vara barnvakt första gången åt en liten 17-månaders som precis har börjat på dagis, och även en 3-åring. Jag har ju hört väldigt mycket om att när dom börjar på dagis första gången så blir dom sjuka ofta, är det någon som har några erfarenheter kring det? Jag håller även på att träna väldigt mycket så det skulle inte vara så jättekul att bli sjuk hela tiden. Jag undrar alltså om:

1. Blir barn sjuka ofta när dom börjar på dagis första gången?

2. Kommer det nödvändigtvis smitta mig isåfall ? Små barn kanske har lättare att bli sjuka?

3. Och kan man ta någon slags multivitamin eller något sånt? Eller dricka citron varje morgon? Det kanske inte ens hjälper? Alltså för att förebygga att bli smittad från början och lixom "bygga upp" immunförsvaret.

Annons:
Sarah
8/15/18, 11:36 AM
#1

3-åringen kanske är klar med en del sjukdomar, men lillen lär bli sjuk en del. Och ja, då kommer du förmodligen bli smittad en del :(

JazzBass
8/15/18, 2:12 PM
#2

Handhygien är a och o för att minska smittorisken. Man kan inte skydda sig helt men man kommer långt genom att tvättar händerna ofta före, under och efter besöken, och tänker speciellt på att inte i misstag sätta t.ex. fingrarna i munnen om man rört dem eller nåt de rört vid (handtag, bestick, leksaker…). De flesta smittorna sprids ju som kontaktsmitta och inte via luften (eventuellt med undantag för om nån nyser eller hostar rakt på en), så med regelbunden handtvätt så sköljer man bort bakterier och virus innan de lyckas ta sig in i kroppen.

Har man bra grundkondition och äter hälsosamt (speciellt inflammationsdämpande kost - googla) så har man också normalt en bättre motståndskraft mot allehanda smittor och sjukdomar.

Jag tror för övrigt inte att du behöver vara så orolig. Det kanske finns föräldrar som inte har några alternativ, men själv skulle jag inte som förälder lämna över våra barn till en barnvakt om de är sjuka, utan snarare inhibera de egna åtagandena om barnen insjuknar. Inte får (eller ens vill) man föra sina sjuka barn till dagis heller, och sjuka barn behöver sina föräldrar. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig anlita en barnvakt om barnen har varit sjuka nyligen och fortfarande bara är lite snuviga och hostiga. Sånt kan ju kan hålla i sig veckovis utan att det smittar speciellt mycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anonyym1234
8/15/18, 2:42 PM
#3

#2 tack för svar! jag får nog investera i en handsprit då!😉

Upp till toppen
Annons: