Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1191 ggr
Fridaaaa
8/14/18, 10:50 AM

Kläder i höst

Mitt första år som mamma och tycker detta med ytterplagg är en djungel haha!
Vinterkläderna har jag koll på, har även åkpåse.

Men nu i höst? Vad rekommenderar ni? Har en fleeceoverall, ska även köpa ett fleeceset :) Vad rekommenderar ni mer för overall?

Han är 5 månader nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
8/14/18, 11:05 AM
#1

Definitivt inte fleece. Inte bra varken för miljön eller en babykropp.
Om baby ligger nerbäddad i liggvagn behövs inte så mycket ytterkläder, lättare att röra sig. Åkpåse som man öppnar när man går in i affärer etc. Mössa och vantar som man tar av då.

Sitter han i sittvagn kan man fortfarande använda åkpåse till underkroppen och en jacka plus mössa och vantar som man kan ta av när man går inomhus.

Små barn verkar hata vantar, men det behövs ofta även innan man själv börjat med det, eftersom barnet ju sitter still i vagnen.

Behövs varmare kläder så är ett set i mjuk babyull det bästa.

Det är väldigt svårt att veta hur varmt/kallt barnet har det, ett råd är att känna under kläderna så barnet inte är för kallt eller varmt.

Surpan
8/14/18, 11:46 AM
#2

Vår son är född i mars och första hösten körde vi mycket vindfleece från polarn och pyret och sen en filt och överdraget på sittvagnen. Sen hade vi också en tunnare sittåkpåse från brio som tyvärr inte görs längre vad jag förstår, men går att få tag på vissa babybutiker och säkert begagnat. Tror modellen heter Shiny. Rekommenderar den varmt, jag tycker det var helt omöjligt att få tag på en bra tunn åkpåse.

På Lindex fanns tunna vantar till bebisar i samma tyg som vanliga fingervantar. kommer säkert in i år också. 

Kappahl/Newbie hade ett par bra raggsockor förra året med väldigt långt skaft (eller vad man kallar det) vilket är perfekt om man bär bebis i bärsele, då behövs inga klumpiga tjocka byxor om det är lite kallare, man kan dra upp sockorna till låren i stället. Har du någon som kan sticka sockor är det såklart ännu bättre och finare. 🙂

Fårskinnsfäll i vagnen är också alltid mysigt och skönt.

/Surpan

Fridaaaa
8/14/18, 12:15 PM
#3

#1 Han har sittdel :) 
Nu har jag redan fleeceoverall och kommer använda den, dock såklart med andra kläder under :) 

Vi kommer sällan ha vagn till butiker och så, då vi bor på landet,utan är främst promenader, åkpåse kommer han i vinter, eller om det blir riktigt kall höst :) 

Mjo vet vet jag ang att känna men tänkte mest vad som är bra att ha hemma :) 

#2 Han är med född i mars :) 
Vi har en åkpåse, fast mer för vintern, med riktig ull i , men kanske fungerar med, med tunn overall eller så? Även i höst beroende på hur kallt det är? =)

Bär inte i sele :D Så behövs för vagn och barnstol, samt om han är på marken ibland :) Men ska kolla efter bra strumpor med :) 

Fårskinn är nice, men rätt dyrt :/ Vet inte hur ofta sånt säljs begagnat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Surpan
8/14/18, 12:44 PM
#4

#3 Bor du norrut? Jag tror inte en tjock vinteråkpåse är aktuellt förrän i alla fall under nollan så det beror ju lite på hur du bor. Den åkpåsen jag pratade om har ett fleecelager inuti och sedan ett vindskyddande lager utanpå. Googlade lite och nu för tiden heter den tydligen Britax Shiny Cosytoes. 

Bor du inte där det är mycket kallt så behövs ingen overall alls i en åkpåse på hösten. Vi hade aldrig overall alls förutom dom där mjukisoverallerna, men de är ju inte tjockare än vanliga byxor. Vi hade faktiskt nästan alltid bara typ mjukisbyxor på sonen och sen antingen den tunna åkpåsen eller fint + vindskyddet. Sockor kan ju vara bra ändå, skor är rätt onödigt när de inte går. Finns också söta tossor att köpa om man hellre har det. Sen får man klä på lite på överkroppen, där vill de gärna peka runt och sitta lite fritt.

Fårskinn finns nog absolut begagnat. Kolla blocket. Det är en bra investering, vi använde det i vagnen i säkert 6 månader eller mer.

/Surpan

Fridaaaa
8/14/18, 12:55 PM
#5

#4 Nej södra Sverige :) 

Vill gärna ha overall så han kan vara på marken eller i famnen också. Och i bilen behövs något (vet att man inte ska ha tjockt), för tar tid innan det blir värme i bilen :)  Var där jag tänkte tex fleeceset

Ja jag får koll,a köper mestadels begagnat med så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Surpan
8/14/18, 1:04 PM
#6

#5 Jag förstår. Jag tror att lindex har söta fleeceset just nu. :) Kom på det att vi hade också ett par överdragsbyxor från kaxs (kappahl) som är riktigt bra om de ska sitta och leka utomhus när det är lite kyligt. Men finns liknande från andra ställen. Vi hade en softshell overall (som vi aldrig använde i och för sig) som verkar mjuk och bra. Något sånt kanske?

/Surpan

Annons:
Fridaaaa
8/14/18, 1:50 PM
#7

#6 Hittade inte i 68 :/ Men får kolla vidare, kommer säkert in mer nu efterhand :) 
Eller kolla begagnat :) 

Aa smart! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
8/14/18, 4:46 PM
#8

Jag slår ett slag för ull! Vi har valt att inte klä vårt barn i plast - så vi håller oss till naturmaterial. Ull är överlägset favoriten då det suger upp fukt ovh kan reglera värme, så även blöt ull håller värmen och andas om det blir varmt. Vi har haft åkpåse i vagnen i fårskinn men även haft fårskinn och ullfilt om det varit varmare - lätt att öppna påsen eller ta av filten när man kommer inomhus och då bara ha lager1 (”inomhuskläder”) under. Det finns en hel del ull begagnat att köpa då nytt kostar en del. Kolla köp- och sälj på Facebook för ull/silke. Min dotter är född i mars 2016 och nu kommer bebis i november så det kommer bli ytterligare ett ull-barn!

[Thiah]
8/15/18, 5:48 AM
#9

Joel är född i april och en riktigt varm kille så vi har haft täckkläder åt honom, alltså enkla vindtäta kläder nästan hela hösten. På vintern köpte vi en rejäl overall från Åhléns (begagnad). + Fårskinn under i vagnen. Och vi har då uppemot -20 normala vintrar här i Finland. Så en del beror ju på barnet. Adam var så liten förra vintern att jag inte vet vad vi gör i år. Han växer för snabbt för alla våra kläder :p haha. Men vi har en ylledräkt av merinoull (ingår i den så kallade mammalådan) redan men sen måste vi skaffa allt annat tror jag. Dock får vi , som sagt, lite kallare än i Skåne :)

Upp till toppen
Annons: