Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1383 ggr
Soleii
2018-08-13 17:19

Tips till potträning - hon säger inte ifrån

Jag behöver lite råd: Har skrivit här innan om vår potträning. Nu är det 6 veckor sedan vi startade och det känns som att vi fastnat. Vi startade i början av semestern och hon har inte blöja dagtid sedan dess. Efter ca 1,5 vecka knäckte hon koden att man kissar eller bajsar på pottan. Sedan en vecka är hon tillbaka på förskola. Vi har chansat och låtit henne vara utan blöja på föris eftersom det kändes trist att sätta på blöja efter så lång tid. Problemet vi har är tudelat: dels säger hon inte alltid till när hon behöver kissa, utan oftast sker det om vi påminner att hon måste gå på potta. Dels säger hon ofta nej till att gå på pottan, för att sedan kissa på sig några minuter senare. Vi försöker att inte tjata utan låta henne känns själv - men när det gått en bra stund sen senaste kisset så frågar vi såklart. Vi försöker inte vara rädda för olyckor utan ser det som att det blir ett sätt för henne att lära sig signalerma. Således försöker vi inte bli arga eller upprörda om hon kissar på sig, men vi säger till henne att nästa gång kissar vi på pottan, inte i trosan. Men nu börjar jag bli så trött och less. Det känns som att vi ofta får kämpa för att få henne på pottan fastän vi försöker vara chilla kring det. Och även om olyckorna är få så kvarstår problemet - hon säger inte till när hon behöver kissa. Det händer, men oftast inte. Har ni några tips på hur vi kan komma över den här sista kullen?

Annons:
mollyt
2018-08-13 19:03
#1

Hehe för oss tog det 8 månader(!) innan dottern sa till att hon var kissnödig (däremot sagt till innan bajs ett par månader). Vi har således rutinpottan efter sömn och före nattning (3-4 ggr dag) och utöver dessa rutintillfällen har hon alltså kissat på sig (0-2 ggr).  

För oss kom väl den stora vändningen när jag gav upp lite och köpte en pottkalender (med klistermärken för kiss och bajs) som dottern alltså fick klistra varje gång hon kissat eller bajsat på pottan. Succé, redan dag 2 sa hon till (för första gången) och nu har vi haft en hel vecka (så länge som vi använt kalendern) utan en enda kiss i byxan! Däremot har hon redan nu tröttnat på att klistra klistermärken i kalendern, så idag efter 9 dagar med kalender, har jag bestämt att vi hänger undan den och plockar fram den igen om vi behöver. Men nu visar hon inget intresse alls för att klistra efter pottbesök. Men det verkar ha varit bra för oss. Hon blir 2,5 år i höst och går inte på förskola så där har jag ingen erfarenhet - men hon är regelbundet med morföräldrar och farmor och där går det bra med pottan också.

Soleii
2018-08-13 20:25
#2

Haha herregud, 8 månader… då är 6 veckor ingenting ;) Vi har haft klistermärken som hon fått sätta på pottan efter varje lyckad kiss och bajs - det har dock fasats ut en del nu, precis som din dotter så tröttnade hon lite till sist :) Bajset funkar gandka bra för oss också, men just kisset… det är nästan som att hon inte vill gå på trots, för att vi säger det, men samtidigt vill hon ju inte ha blöja mer och är ju ändå så glad när hon väl sitter där och kissar. Vi vill ju inte att det ska bli ett tvång heller, men tufft när varken tjat eller lösare ”tyglar” hjälper… 😅

Upp till toppen
Annons: