Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 832 ggr
eli1991
2018-08-10 07:23

Inte längre torr?

Sonen är snart 6år, varit torr dagtid i säkert 3 år och torr nattetid 1.5år. Nu är det kissolyckor varje natt i sängen… Självklart kissar han innan sänggående och dricker inte mer än tidigare. Utöver kissandet vaknar han flera gånger per natt. Helt lugn och kan inte svara på varför han vaknar utan somnar igen när jag följer honom tillbaka till sängen. Bör vi uppsöka läkare eller bara vänta?

Annons:
OlgaMaria
2018-08-10 14:24
#1

Fått intrycket när man pratar runt att det inte är helt ovanligt att det blir såhär för pojkar i 6-7 årsåldern. Det är troligtvis inget att oroa sig för men blir det för jobbigt kan man ta medicin för det. Ni kan ju pröva att ta upp honom på toa innan ni lägger er på kvällen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
2018-08-10 17:33
#2

Jag hade frågat sjukvården eftersom han har varit torr på natten innan. Eller ja, jag hade gjort det beror på hur länge kissolyckorna pågått. Är det väldigt nytt? Svider det när han kissar - misstanke om UVI?

Att pojkar kissar på sig på natten beror ofta på avsaknad/brist av ett hormon som gör att de inte kan koncentrera urin så bra och därför fylls blåsan på natten och de kissar på sig istället för att kroppen kan "snurra runt" och koncentrera kisset. Detta kan man få medicin för men det går annars över när de kommer upp i ålder (i lågstadiet om jag inte minns fel).

eli1991
2018-08-11 10:42
#3

Tack för alla svar ☺️ var till vc igår och tog prover, visade dock inget så tänkte avvakta ett tag till.

Upp till toppen
Annons: