Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 993 ggr
Sparven88
8/8/18, 4:00 PM

Moro reflexen?

Min dotter är idag 2 månader,. För ungefär 3 veckor sen höll jag henne i famnen när hon helt plötsligt spänner ut sina armar och spänner hela kroppen. Hon blir illröd i ansiktet och håller andan. Det varar i typ 2-3 sekunder och sen blir hon jätteledsen. Det hände 2 gånger då för 3 veckor sen, och igår gjorde hon så igen ett par gånger. Också då när jag höll henne i famnen. Även idag gjorde hon så, då vi bar henne i sitt babyskydd. Ska till bvc på fredag, ska fråga dem också. Men känner ni igen det? Kan det vara den här mororeflexen? Är det något speciellt jag gör för att utlösa den? Vågar knappt hålla i henne längre.. Min sambo säger att vår son gjorde likadant, men det kommer inte jag ihåg.

Annons:
soundtrack
8/8/18, 4:15 PM
#1

Japp, låter som moro. Min äldsta dotter hade en väldigt lättutlöst sådan. Första gångerna var hon några veckor och då var det när man bar henne. När hon var ca 2 mån utlöstes den bara hon låg på skötbordet avklädd hemma. Då fick jag panik o trodde att hon hade kramper, så åkte in akut med henne. EEG gjordes o det var inga kramper, bara lättutlöst reflex. Den fortsatte att lösa ut titt som tätt tills hon var ett halvår och med tiden vande man sig.

[Thiah]
8/8/18, 6:36 PM
#2

Jodå, vissa barn visar den väldigt lätt. Bara att ta det lugnt och vänta ut :)

Sparven88
8/9/18, 12:19 AM
#3

Men det är inget som bebisarna blir störda eller påverkade av då? Hon ser ju vettskrämd ut.. Är det något specielllt som kan utlösa det? Jag är ju som sagt nästan rädd föf att lyfta eller ha henne i famnen.

[Thiah]
8/9/18, 5:29 AM
#4

#3 det är en gammal instinkt som sitter kvar. Tänk apungar och hur dom klänger fast sig på mamman. Och det triggas genom kroppen tror att den faller, kort sagt. Men det kommer försvinna om några veckor och innan dess mattas av. Det är ingenting hon lider av.

Missmagi
8/15/18, 8:58 PM
#5

Min son gjorde så från start tog upp de på bvc och jag fick oxå förklarat över att det är en gammal instinkt som.finns kvar. Han kunde hålla på så flera gånger i sömnen. Nu har de minskat och kommer nån gång ibland bara :)

Upp till toppen
Annons: