Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2463 ggr
JonnaB
2018-08-01 16:38

Byta till sittdel

När har ni bytt från liggdel till sittdelen i vagen,? Min son är 7v och redan vid 6v vände han sig från mage till rygg. När han är vaken vill han gärna sitta upp.

Annons:
Sarah
2018-08-01 16:55
#1

Inte innan de kan sitta själva i princip. Blir för stort tryck på ryggraden vad jag förstått.

Emmmm
2018-08-01 18:39
#2

Vi bytte vid ca 7 månaders ålder. Har också hört att man som tidigast ska byta när barnet kan sitta själv. På vår sittdel som är från Emmaljunga står det att den är från 6 månaders ålder.

Mara-Bell
2018-08-02 00:24
#3

Vi började använda vår sittdel lite smått från fyra månader, eftersom den tog mindre plats i bilen och vi har en väldigt nyfiken dotter som redan då ville ha koll på omvärlden. Däremot hade vi sittdelen i liggläge fram till hon var ca 6-7 månader, men hon var nöjd med den lilla lutningen och att kanterna försvann så utsikten blev bättre.

JonnaB
2018-08-02 06:31
#4

#2 på vår vagn står det från 3 mån #3:) ja detta med att dem är nyfikna. Vår lille herre vill görna sitta upp i knät när han är vaken och bara 7 veckor (8 på måndag)

autofyll
2018-08-02 08:20
#5

Som andra skrivit, när dom kan sitta upp själva. Blir för mkt belastning på ryggraden.

[Thiah]
2018-08-02 08:43
#6

Vi bytte nog runt 4 månader tror jag. Det blir lätt att vi övertolkar barnen och går snabbare framåt än dom hinner med. Bästa träningen för små barn är att ligga på rygg/ mage inte att sitta. Att vara nyfiken i en trygg farm är annorlunda mot att vara det i en vagn osv… Så jag skulle absolut vänta med sittdelen. Låt honom vara nyfiken i famnen. Använd bärsele om han vill titta runt sig i bland.

Annons:
mollyt
2018-08-02 10:18
#7

Vi bytte också kring halvåret men hade då bara sittdel bakåtlutad kortare svängar (typ till affären) men lät barnet ligga i liggdelen vid längre promenader/sova middag. Om en såååå liten vill upp så bär i sjal eller i famnen. Ingen riktig stabilitet att sitta upp ännu.

Mara-Bell
2018-08-04 01:10
#8

Vår dotter passerade viktgränsen för liggdelen vid fem månader, och den började dessutom bli för liten på längden med. Så minns jag rätt användes den bara ett fåtal gånger efter det, men hon började även sitta själv runt fem månader. Men jag håller med de andra, försök med bärsele eller bärsjal istället, då jag själv har ryggproblem undvek jag att bära mer än nödvändigt i bärsele. Bärsjal stötte jag på försent, fick upp ögonen för det när hon var runt året. Men till nästa barn ska jag sätta mig in i det här med sjal, tycker det verkar mycket mer ergonomiskt och praktiskt än bärsele.

mollyt
2018-08-04 06:35
#9

#8 åh ja, bärsjal är fantastiskt! Jag bar dottern från att hon var pyttepytte och bär fortfarande ibland (snart 2,5år). Nu kan jag ha en snygg ringsjal som accessoar-sjal snarare men när dottern blir trött och inte vill/orkar gå mer så kan jag enkelt bära henne i sjalen. Jag har bara testat enklare sel-hybrider ovh tycker att sjal absolut är mycket skönare och mer avlastande då vilten fördelas sååå mycket skönare än med en sele.

Upp till toppen
Annons: