Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2223 ggr
mollyt
7/19/18, 8:12 AM

Hjälp med ny nattningsrutin, blivande 2,5åring

Jag är hemma med dottern på heltid och hon blir 2,5 år i september. Tidigare så hade vi en period när pappa nattade då och då och det var aldrig några problem, men nu har vi haft en period av svårare/mer långdragen nattning och då har jag nattat alla nätter då maken ofta jobbat på kvällen. Dottern har dock varit och sovit en några nätter (utspritt men regelbundet) hos mormor och morfar och då går det bra för dem att natta (om än att det kan ta tid ibland). 

I vilket fall, igår skulle min man natta och det gick inte så bra. Efter 1,5 timme hämtade han mig och det tog mig sen ytterligare över en timme (nästan två) innan dottern (och jag) tillslut somnade. 

Nu nattar jag med att läsa saga i sängen, sjunga vaggvisor och sedan ligger jag kvar tills dottern somnat ordentligt. Förr tog det oss 20min men nu är jag aldrig(!) där ifrån tidigare än efter en timme men ibland mer. Vi samsover, eller ja dottern har en egen säng som står parallell/intill vår dubbelsäng. Så hon nattas i sin säng och sen kan hon rulla över till mig under natten om hon behöver. Oftast gör hon det framåt morgonen - enstaka gånger har hon sovit på sin sida hela natten.

"Problemet" är att hon (om allt grå bra) blir storasyster i november och vår familjesituation ser ut så att jag är huvudförälder och den som är och kommer vara med barnen i huvudsak, inklusive nattningarna. Så jag kommer ha svårt att ha de här nattningarna vi har idag med en liten bebis samtidigt. Nu har jag ändå nästan 4 månader på mig att försöka bryta gamla mönster och hitta nya rutiner - men hur ska jag gå till väga? Drömmen för mig skulle vara att kunna läsa saga i sängen, sjunga sånger och kramas en stund för att sedan gå upp (även om hon inte somnat). Men just nu vet jag inte hur det skulle vara möjligt för hon blir så förtvivlad om jag går där ifrån. Är det bättre att inte ligga bredvid i sängen vid nattningen då alls - alltså sitta bredvid och läsa/sjunga? Tycker jag hör så många föräldrar som "säger bara godnatt och att vi är utanför och går ut". 

Hur gör ni andra? Hur gör ensamstående föräldrar som har två (eller fler) barn? Hur börjar jag få henne att kunna somna mer självständigt men att jag ändå får känna att det känns rimligt under mitt nära föräldraskap. Jag vill vara närvarande och att det ska kännas tryggt för henne. Har börjat med mini-steget att hon inte längre får somna i min famn/på min arm utan att jag bara ligger bredvid och skedar/håller om. Detta accepteras inte heller alltid utan kan bli en kamp, förvisso är det nytt sedan bara någon vecka.

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

Annons:
Sarah
7/19/18, 10:43 AM
#1

Vi gjorde ett ordentligt bryt för en vecka sen. Sen dottern var ca 2-2.5 har det knappt gått att pappa lägger. Innan var det inga problem. Det har varit ganska påfrestande för mig som dels hämtar på förskolan, är själv i 3 timmar med dottern tills pappa kommer hem och sen har jag dessutom blivit fast drygt en timme med läggning varje dag. Att läggningen tar tid är helt ok, vi läser och pratar och kramas. Men några kvällar vill jag gärna dega i soffan själv, eller ngt annat. Istället åker jag till stallet för att han ska kunna lägga. Hon har dessutom vaknat 1-2 ggr nästan varje natt och velat ha flaska. Då är det bara jag som vaknar, såklart. Förra veckan lämnade jag dem båda på Gotland en vecka. Killen är lite mer auktoritär än vad jag är och på en vecka fick han bort nattflaskan helt och hon har slutat vakna på natten. Han får även lägga igen, även om det är med lite motstånd om jag är på plats. Lillasyster kommer om max två månader och det här kändes nödvändigt. Vi samsover alla i samma säng och det var tungt att tänka att det ska vara två barn i sängen på natten som båda ska vakna flera gånger per natt. Så, ett ordentligt bryt kan vara en lösning.

[Thiah]
7/19/18, 2:45 PM
#2

Ja ett avbrott skulle absolut kunna hjälpa. Vi fick göra nått liknande med Joel men han var ju äldre då. Du har ju en del tid på dig vilket är skönt. Vi läser 1 saga när han ligger i egen säng. Sen sätter vi på Spotify med sagor (finns massor där) och i början satt vi kvar och höll handen/ smekte i håret/ryggen tills han somnade men det kunde man ganska snart sluta med. Kravet för sagan vi läste var dock att han skulle ligga ner i sängen. Under dagarna pratade vi mycket om det och förberedde. Barn förstår ju en hel del om man bara upprepar och förklarar. Sen hade vi faktiskt ett belöningssystem. För varje natt han somnade om i egen säng fick han en stjärna och efter 5 stjärnor fick han en leksak. Efter det ökade vi med att det var varje natt han sov hela natten och då var det 10 nätter. Efter det har det fungerat ganska bra faktiskt. Ska man köra med ett belöningssystem (gäller alla sorters och av alla orsaker) är det viktigt att uppmuntra, aldrig vara negativ om det inte fungerar och att ALDRIG ta bort det som givits. Alltså har barnet fått ett klistermärke på morgonen får inget annat inverka på det märket. Givet/lovat märke är redan där. Och sedan att sätta upp krav som barnet kan klara av, det ska vara möjligt att få belöningen inom en snar framtid annars bryr sig inte barnet tillslut.

fluffis
7/19/18, 9:31 PM
#3

Enligt min erfarenhet så löser det sig om det måste lösa sig. Jag var liksom du orolig för läggningarna ett tag före lillebrors ankomst, men det blev faktiskt ingen stor grej av det. Vi var dock tvungna att ordna en sovplats till den store eftrrsom han sov i sängen med oss. Han accepterade, enklare än vad jag trodde, madrassen som han fick bredvid vår. Vi har hela tiden "nattat" båda i sovrummet samtdigt, även om minstingen fick följa med oss ut ur sovrummet den första tiden. Dock är både jag och min man engagerade vid nattning. Jag tror det var Sarah som kom med begreppet "minsta möjliga motstånd" för nåt år sedan och jag tänker ofta på det. Varför göra något som barnet inte vill, bara för att vi vill det? Å andra sidan så måste man trots allt göra förändringar när det inte går på annat sätt.

Sarah
7/19/18, 10:17 PM
#4

#3 haha, ja det funkar fortfarande så här hemma :) diskussion och kompromiss så blir det minst motstånd.

sunflower185
7/21/18, 7:37 AM
#5

Det är en svår ålder det där. Vår tjej var också precis likadan (och delvis fortfarande, hon är snart 3). Såhär nu i efterhand tycker jag det var onödigt att vi försökte ”tvinga” henne att sova, jag tror hon helt enkelt inte var tillräckligt trött, våra nattningar tog också kring 1-1,5 timmar. Nu har hon börjat lämna bort tuppluren på dagen och hon somnar betydligt snabbare, nu går det på ca 15 min men vi måste fortfarande ligga bredvid. Vi har också ett syskon på kommande om en månad men jag är en sådan som tar saker lite som de kommer :D

mollyt
7/23/18, 2:19 PM
#6

Tack för era svar!

Dottern hoppade över sin middagssömn igår - hon bara vilade i vagnen under promenaden men somnade aldrig.
Hon kraschade av trötthet ett par tillfällen under eftermiddagen, men höll sig vaken till middagen. Sen slutade det med ordentlig gråt vid avklädning inför pyjamas - så jag avbröt idén om pyjamas och la henne naken - men hon hade somnat på 10 min (imponerande då hon fortfarande grät de första 5min). 😬🙄🙈 Det kändes inte riktigt… "värt det" då hon hade en sådan jobbig eftermiddag där hon var trött och snubblade och ramlade flera gånger, var ledsen och ynklig. Alltså även om hon somnade snabbt så har jag jättesvårt för att hon ska somna snyftandes liksom. 

Så idag försökte jag natta i vagnen igen och hon somnade bra. Men jag fick tipset att passa på när hon vaknar till att då prata och gosa lite med henne så att hon kanske inte somnar om och sover så länge som hon brukar… Får se hur det går.

Jag har lånat boken om Elefanten som så gärna ville somna (eller vad den nu heter) då jag tänker att det kanske är bra att läsa en och samma saga för rutinens skull i sängen. I dagsläget får hon själv välja bok. Men jag tänker att hon kanske kan få välja en bok för nedvarvning i soffan och att vi sen läser den tråkiga elefant-boken i sängen?

Annons:
Sarah
7/23/18, 3:23 PM
#7

Dagsvilan har vi låtit vara som hon själv velat. Hon har själv "valt bort" den de senaste två veckorna. Blir 3 på torsdag. Nu har hon sovit 11-12 timmar per natt istället för ca 10 innan.

[Thiah]
7/23/18, 3:34 PM
#8

#6 finns liknande ljudböcker på Spotify om du vill ha nått att spela Joel har alltid fått välja sin dagssömn som han vill och behöver men sover ändå lika mycket på nätterna (förutom nu när värmen gör honom super trött)

mollyt
7/23/18, 8:36 PM
#9

Nattningen blev INTE bättre med halverad degsömn. 😕 Hon var trött och grinig och gnällig på eftermiddagen vid middagen och innan nattningen, sen hann vi läsa bok mysigt i 10min innan hon började busa/sparkas och röja runt. Vi blev osams och jag var barnslig och ville ge henne hela skulden för att våra nattningar för ofta slutar med att vi blir osams och att hon sen när vi försonas somnar i min famn (efter att ha varit ledsen). Känns så djävla onödigt. Jag vill bara ligga och ha det mysigt …

Misslyckandet känns enormt.

Sarah
7/23/18, 8:58 PM
#10

Vad jag förstår så är nattsömn orelaterad till dagsömn, så att försöka tvinga bort sömnen på dagen är nog inget som funkar.

mollyt
7/24/18, 10:04 AM
#11

#10 det har jag också läst/fått lära mig! Har helt låtit henne sova så mycket hon vill dagtid tills igår när jag störde så hon inte somnade om efter 1,5h. Senaste veckan har hon typ sovit 3h på dagarna. Normalt 2,5h. Tycker att överlägsen majoritet om de tips jag får handlar om att begränsa sömnen på dagen så hon är tröttare på kvällen. Men alltså hon är trött på kvällen oavsett, men tar ändå lång tid på sig att somna.

[Thiah]
7/24/18, 10:35 AM
#12

#11 jag tror på att sömn föder sömn och har sällan förstått idén med att begränsa dagssömnen. För oss har det aldrig funkat.

fluffis
7/24/18, 10:54 AM
#13

#10

Jag har också läst det. Men som jag uppfattar det som gäller det mycket små barn, hur små vill jag ha osagt. Uppenbarligen så har jag och många andra vuxna svårare att somna om vi har tupplurat. Även min stora som snart är tre har svårt att somna på kvällen om han har sovit på dagen. Uppenbarligen så är det så hos er också? Jag tänker på #7. Fast iofs skriver du att hon sover fler timmar på nätterna, inte att hon har lättare för att somna :)

Annons:
Sarah
7/24/18, 12:24 PM
#14

#13 sant det finns nog en åldersgräns :) Men, tänker att man måste komma upp i sina timmar med sömn oavsett. Så är man inte längre trött på dagen, så flyttas timmarna. Läggningen är dock den samma utan problem för oss. Men sen har det nog med värmen att göra om de sover fler timmar nu. Man är ju helt slut, och iaf jag sover mer oroligt när det är varmt och behöver ligga i sängen längre för att känna mig utvilad.

mollyt
7/24/18, 2:56 PM
#15

Jag vet inte heller var den gränsen går när sömn dagtid påverkar natten. För hon sover bra på natten - men att nattningen tar tid. Men det är kanske en kombo? Idag sover maken inte med oss så då är vi tjejer ensamma så jag låter henne sova sin middag som vanligt idag och så kan jag lägga mig med henne samtidigt ikväll. Har fått cancerbesked om en vän så jag tyckte att den här ensamma stunden på dagen när dottern sover var värd en del idag - och hon har varit så grinig på förmiddagen så jag njuter av att ligga själv på soffan på altanen och dricka bubbelvatten.

[Thiah]
7/24/18, 4:36 PM
#16

#15 jag tror bråket om nattning är nått helt annat än minskat sömnbehov helt ärligt. Joel har kunnat bråka i flera timmar av ren tjurighet. Han kan envist hålla sig vaken på natten för att få mig att ge upp och be honom komma till vår säng

fluffis
7/25/18, 9:21 PM
#17

Jag tror det finns flera olika anledningar till att de inte somnar. En är att de inte är trötta. En annan är att de vill jäklas. Det vanligaste tror jag dock är att de har svårt för att komma till ro. Det är inte alltid så lätt att göra det och det är något som de flesta måste öva på. Och vi föräldrar måste hjälpa dem med det förstås. Jag råkar själv då och då ut för att jag är svintrött men ändå är det omöjligt att somna.

mollyt
7/27/18, 10:50 AM
#18

Nu har dottern och jag pratat några dagar om Egen Säng (hemma har hon en egen säng som står intill vår då vi samsover) men just nu är vi hos mormor och morfar så här har hon och jag sovit i dubbelsängen och maken i gästsängen. Så vi bestämde att vi skulle prova att montera upp hennes gamla spjälsäng (som hon aldrig sovit i). 

Sagt och gjort har vi nattat och sovit(!) i spjälsängen två nätter. Nattningarna har gått lite lättare (i vilket fall inte längre/sämre) och hon sov i natt i vilket fall bra och vaknade till bara en gång. Jag tänker desto mer nu då att det är för varmt? För när hon sover i egen säng så skedar vi inte och då blir det kanske inte lika varmt = lättare att somna/sova. 

Jag provade att påverka dagsömnen i 3 dagar men det gjorde ingen(!) påverkan till det bättre. Så nu får hon sova som vanligt på dagen, efter behov.

Upp till toppen
Annons: