Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1482 ggr
labradoodle
2018-07-12 23:45

Känslig mot fullkorn - vilken välling/gröt?

Vår son på 13 månader börjar bajsa så himla mycket och väldigt löst. Jag börjar undra om han inte kan smälta fullkorn så bra än, och behöver mildare gröt och välling. Just nu kör vi på Nestles fullkorn 1 år. Jag stod på ICA Maxi idag bland djungeln, dör att handla annat, men kände mig bara förvirrad och behöver mer kunskap och råd känner jag! Hur hade ni gjort - köpt gröt för lägre ålder, bara bytt till mild havre eller rentav bara kört på majs?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Sarah
2018-07-13 00:00
#1

Själva grejen med fullkorn och fibrer är att det inte smälts speciellt bra, utan håller igång tarmen. Det är näringslöst och kan därför "trycka undan" annan näring iom att de blir mätta på ingenting. Är han ok i magen utan så hade jag köpt annat.

[Thiah]
2018-07-13 07:02
#2

Gröt i sig är ju inget måste fast det är ganska smidigt. Vi ger smörgås, fruktsallad/ grönsaksbiter, yoghurt och smoothies till vår 8 månaders pojke till t.ex. frukost och mellanmål. Däremot får han välling blandat med ersättning två gånger per dag, oftast. Han gillar sin flaska ännu ;)

Sindri
2018-08-14 11:10
#3

Det är nästan bara i Sverige vi håller på med gröt och välling till små barn. Det är också här vi har mycket glutenintolerans. Jag föreslår att du skippar glutenrika livsmedel ett tag och ger mer riktig mat. Havre innehåller inget eller minimalt med gluten och du måste ha välling eller gröt.

Idag skulle jag skippa det helt till våra barn, bättre med riktig mat. Skulle överhuvudtaget passa mig för färdigmat till barn. Det innehåller ofta mycket socker.

Du kan lätt hitta recept på nätet till egna smoothies som innehåller mer grönsaker än frukt.

autofyll
2018-08-14 20:12
#4

Min son klarar inte fullkorn. Trots att han snart är två år så får han för 8 månaders mild havre. Det är ju ett mysigt kvällsmål och inget som ersätter mat :)

Upp till toppen
Annons: