Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 738 ggr
ScorePower
2018-07-12 09:00

Förstoppning?

Min 13 åriga dotter har ont i magene och hon säger att det gör ontär hon bajsar och även när hon ska sitta osv,det har pågått hela natten och morgonen och vi vet inte vad vi ska göra,har inga pengar just nu men kommer få om några dagar,finns det nåt annat vi kan göra?

Tacksam för svar så fort som möjligt

Annons:
ScorePower
2018-07-12 09:13
#1

Är det ingen som kan något svar? Det är ganska akut ellr vad man ska säga ftersom hon int ekna bajsa så är det ju jobbigt

Maria
2018-07-12 09:26
#2

Det finns microlax på apotek vid akut förstoppning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 09:31
#3

#2 JA det vet jag men har inte mycket åengar kvar och behöver göra något nu,så om du vet nåt man kan testa så kan du gärna meddela mig nu

Novachan
2018-07-12 09:34
#4

Om det är riktigt akut får du ju ta henne till akuten, inte vänta på svar på ett forum… Ring vården och hör vad dom rekommenderar, besök och receptbelagd medicin kostar ju inget för barn så vet inte varför du tar upp med hur mycket/lite pengar ni har - reskostnader? ambulanser finns för dem som behöver vård akut och det kostar inte heller något…

ScorePower
2018-07-12 09:37
#5

#4 Jag vet inte hur akut det är men jag läste på 1177 att man ska ge barnen mycket vatten och annat så ska testa det hjälper int det så får vi väl köpa nån mediciin som hjälper

Sindri
2018-07-12 10:09
#6

Din dotter vård vård utan pengar. Sök vård NU!

Annons:
ScorePower
2018-07-12 10:25
#7

#6 Vad menar du? Att vi måste söka vård är det så llvarligt,men vi ska kolla om det funkar med vatten och sen finns det även vissa grejer som ska testas också och hjälpr det då är det ju bra men hjälpr det inte så söker vi det nu

beem
2018-07-12 10:31
#8

Ring Vårdguiden - 1177. De kan ta ställning och ge dig råd.

Ingen här kan avgöra hur akut det är.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

parsley
2018-07-12 10:41
#9

Det brukar gå att beställa läkemedel via t ex Apotea och betala i efterhand via Klarna, men om ni beställer idag torsdag, så får ni förmodligen inte varorna förrän tidigast måndag. Är det akut så bör man inte vänta så länge och det kan ju vara något annat är förstoppning. 

Att äta ett par katrinplommon är en effektiv huskur mot förstoppning (om det nu är förstoppning som är problemet).  1 msk hela linfrön som fått ligga i blöt i ett glas vatten är också effektivt mot förstoppning. Man dricker både linfrön och slemmet. 

Be henne sätta upp fötterna på något när hon sitter på toastolen så tarmen hamnar i en annan vinkel än när man sitter normalt. Det kan göra det enklare att bajsa. Har ni någon låg pall eller liknande så kan hon sätta fötterna på den, om inte så kan det räcka att hålla upp fötterna i luften, gärna ett par decimeter.  Länk till en bild som visar hur en toalettpall kan se ut (man behöver inte köpa en speciell pall om man inte vill).  https://www.24.se/hem-fritid/personvard/hygien-halsa/toalettpall-squat-vid-trog-mage?gclid=Cj0KCQjw-JvaBRDGARIsAFjqkkqI_4ucxxd7hKzKXIX48rhaoBO4Bc-xw_pt5ZS5UA6MY2QapDHR3oQaAveKEALw_wcB

Maria
2018-07-12 11:01
#10

Är det akut förstoppning just vid ändtarmen så kan man försöka få in lite olja. 

Förr rekommenderades en tvålbit men det svider förskräckligt men man tog väl vad som fanns till hands.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 11:28
#11

#9 Ska be henn testa det där med fötterna och #10 Ja,det funkar säkert men det funkar inte  med flyttande tvål va? det måst vara hård

Maria
2018-07-12 11:30
#12

#11 Flytande tvål funkar säkert lika bra. Det fanns ju inte förr och den lilla tvålbiten som stoppades in smälte så att säga men det gäller ju bara om stoppet är allra längst ner vid ändtarmen.

Men det svider rejält.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 11:35
#13

#12 Så om jag har fattat det rätt så ska hon bara ta lite tvål,ska hon smörja runt öppningn eller i?

Annons:
Maria
2018-07-12 11:36
#14

Helst i, så att det blir lite irriterat och insmort så att säga men bara om stoppet sitter längst ner.

Olja är ju det allra mildaste så börja med det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 11:38
#15

mn hur vet man var stoppet sitter då?

Maria
2018-07-12 11:46
#16

Hon bör ju känna om det sitter bajs i öppningen så att säga som hon inte får ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 11:51
#17

Ja det är ju det,alltså hon föröker trycka ut dt men det går inte hela vägen dt går bara att trycka ut typ halvambajskorven om du nförstår vad jag menar,så jag antar att hon bara ska ta tvål innan för eller? Det kommr svida så in och attan eller vad sa du,hon känner ju att bajset är påväg ut men hela korvn vill inte komma ut ,hoppas du förstår vad jasg menar,ska snart fixa lite lunch till henne men tänkte att hon kan få testa tvåln efter lunchen,när jag fått svar på alla mina tusen frågor

Maria
2018-07-12 11:53
#18

Ja tvål svider men det gör inte olja så försök att börja med det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ScorePower
2018-07-12 11:55
#19

Har ingen olja hemma men får väl köpa det sen,vet du nåt annat man kan testa? Jag ska göra lunch nu så ska vi testa om olja eller tvålen funkar

Ria74
2018-07-12 12:39
#20

Kaffe, katrinplommon, torkade aprikoser, lakrits och päron är lösande. Men är det förstoppning långt ner i tarmen är det svårt att lösa det med sådant man äter. Är hon besvärad rekommenderar jag er att åka till akuten eller ringa 1177 för rådgivning.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
ScorePower
2018-07-12 12:48
#21

#20 VI ska tsta kaffe och sådant om en stund hon har precis ätit lunch funkar det inte då så ringr vi 1177

Maria
2018-07-12 12:48
#22

Ja det bästa är att ringa och rådfråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: