Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1857 ggr
teezan
7/6/18, 1:12 PM

Börja gå på potta.

Mitt barn är 2 år och 9,5 månad gammal och har tidigare kissat på potta och bajsat på toalett runt ettårsåldern, sedan blev väl vi föräldrar lite slappa för vi satte aldrig igång projektet på riktigt. Faktiskt släppte vi det helt då det hände så mycket det kommande året (flytt, avlivade hunden, reste till USA, förskolestart). Det går bra att vara utan blöja, hon säger till när hon behöver göra sina behov och är medveten om sin kropps signaler men hon vill absolut varken sitta på potta eller toa då det är läskigt, hon får då på sig en blöja när hon säger till. Vi vill självklart inte stressa på henne, så kan den här ”metoden” ändå funka tills hon själv känner att hon vill testa pottan/toaletten? Intresset är extremt lågt, hon sitter ibland på pottan med kläder på, vad kan vi göra för att göra det så positivt som möjligt? Vi borde ju passapå när hon sitter där spontant. Vi läser boken ”eine slutar med blöja” och den känns som ett steg i rätt riktning. Har ni några tip eller tankar på det här med att sluta med blöja och gå på pottan?

Annons:
Sarah
7/6/18, 2:26 PM
#1

Vi pressar inte något, men ibland känns det hopplöst :p dottern känner av precis när det är dags, hon är torr på nätterna (men har blöja), men hon vill bara ibland. Nu hade svägerskan en annan typ av potta som hon ville gå på, så vårat nästa steg kommer att bli att gå pottshoppa med dottern så hon får en hon vill ha :p annars, inga tips, det är för jävla bekvämt för barnen med dagens blöjor.

Ria74
7/7/18, 8:40 PM
#2

Dottern tvärvägrade potta och toa mellan 3 och 4 år. Jag tvingade henne aldrig men uppmuntrade henne att prova tian när hon följde med mig på toa. En dag bara lossnade det och hon har aldrig behövt blöja mer. Har aldrig hänt någon olycka heller så tror att hon helt enkelt inte var redo innan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fien
7/8/18, 4:13 PM
#3

Vi läste "blöjfri på tre dagar". Hon blev blöjfri på tre dagar både dag och natt. Självklart med lite olyckor då och då ett tag framöver men absolut inte många! Hon hade inte visat något direkt intresse för pottan innan vi startade men det gick verkligen hur bra som helst. Vi hade ett schema där hon fick rita en gul eller brun prick varje gång det kom i pottan och det var uppskattat! Sen är det mycket uppmuntran som gäller, för allt som blir rätt! Blir det fel så gör man ingen grej av det. Jag tror lite på att "all in" är det bästa för barnet, då blir det liksom väldigt tydligt vad det är som gäller.

mollyt
7/8/18, 5:45 PM
#4

Vi läste också ”potträning på tre dagar” och dottern har varit utan blöja ett halvår nu men säger inte till vid kiss ännu men hon säger till om hon behöver bajsa. Så vi rutinpottar efter sömn och före nattning och det går bra! Mitt tips kan vara att byta potta! Min dotter vägrade alla portot med ryggstöd i början men har en Bumbo-potta som är så bekväm (som en fåtölj ;) hehe) och öven toasits från Bumbo. Annars locka och roa med sång och böcker kan vara kul att lockande så hon vill sitta kvar.

SuperLimm
7/12/18, 12:07 AM
#5

Min syster läste också den boken, blöjfri på tre dagar eller vad den heter och hon rekommenderar den starkt. Hennes barn har varit helt blöjfri sen ett par månader innan 2 års ålder och säger till vid både kiss och bajs. Jag har själv inte läst boken och min son är bara 1 månad än så länge så det är ju långt ifrån aktuellt. Men det jag tycker verkar mest logiskt är att man är konsekvent. Antingen har man blöja eller inte. Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av det annat än syster och kompisar med barn.

Mvh Linn

Soleii
7/26/18, 10:23 AM
#6

Om jag får hijacka den här tråden lite, men med info om hur vi gjorde plus en fråga som säkert kan hjälpa TS också: Vi har kört en all in-metod för dottern (2,5 år) sedan 3 veckor. Hon har varit helt utan blöja förutom när det är sovdags, samt att hon får ett klistermärke att sätta på pottan när det blir rätt - mycket uppskattat! Hon är ganska duktig, vissa dagar är prickfria men i snitt ligger vi på en olycka per dag. Om 1,5 vecka är det tillbaka till förskola. Vårt problem nu är som tex idag på lekplatsen. Vi är på semester men har lekplatsen nära stugan så pottan följde inte med men vi hade snabbt kunnat komma till den. Dottern säger plötsligt att hon vill gå hem och jag frågar om hon behöver kissa - hon svarar ja. Men plötsligt springer hon iväg mot en ny leksak, det är ju roligare. Säger att hon inte är kissnödig, sen att hon är det. Precis när vi ska gå ställer hon sig och kissar. Vi har jobbat långsamt på att pottan finns på ett visst ställe eller att när man är ute så håller hon sig tills vi fått fram pottan. Men har ni något tips till mig i sådana situationer - hon markerar att hon behöver kissa men leken är så mycket roligare. Tänker när hon går tillbaka till föris - hade ju varit synd att sätta på henne blöja igen när hon i princip varit blöjfri hela semestern :) men fattar ju att de inte kan ha ett barn som kissar för att leken är så rolig. Hemma fungerar det ju pga att vi frågar ca 1 gång i timmen samt rutinsätter henne på pottan med jämna mellanrum. Hur tar man bäst nästa steg?

Annons:
Fien
7/26/18, 9:23 PM
#7

#6 säger hon att hon är kissig så går man på pottan direkt, leken får vänta. Visa att ni tar det hon säger på allvar och att ni lyssnar. Det där är en övergångsperiod, men ni måste ju lyssna på henne. Räkna med lite bakslag på förskolan första tiden. Det löser sig. Vi skickade även med schemat så hon fick rita/sätta klistermärke där, då lossnade det.

Soleii
7/27/18, 7:00 AM
#8

Jag försökte få henne med mig på en gång men hon sprang bara iväg, fastnade i leken och ville inte komma med. Men antar att det är nästa grej att öva på. Hon blir liksom rädd att lämna leken, rädd att vi tex inte kommer tillbaka till lekplatsen och då blir hon arg när vi försöker få med henne. Ok, så förskolan är ändå förstående för att det kan vara lite svajigt första tiden? :)

Fien
7/27/18, 7:47 AM
#9

Bär henne, sätt henne i vagnen, få henne till pottan om hon sagt att hon är kissig. Sen tar du henne tillbaka till leken. Du får agera vägledare för henne. Det är liksom inte förhandlingsbart att inte kissa om hon sagt att hon är kissig. Är du bara konsekvent så kommer hon fatta detta på mindre än en dag. Jag skulle också slutat påminna henne en gång i timmen, lita på henne nu istället. Hon säger ju till. Jag kan bara svara för vår förskola och ja dör hade de överseende. På sikt blir det ju lättare för personalen när de slipper blöjor. :)

mollyt
7/27/18, 10:53 AM
#10

Ta med pottan till lekparken i början! Liksom kissa på plats mitt i leken, sen kan man börja öva på att gå iväg och kissa och sen gå tillbaka till leken. 

Om ni gillar sånt så finns det ett avsnitt med Daniel Tiger på youtube där han och hans vänner avbryter lek för att gå och kissa. Vi har sett den några gånger även om vi inte tittar på serien Daniel Tiger i övrigt.

[Thiah]
7/27/18, 2:30 PM
#11

Vi har också haft pottan bredvid barnet i början. Och ute har vi kissat i buskarna

Soleii
7/29/18, 5:55 PM
#12

Tack för tips! Att inte påminna om pottan fungerar dessvärre inte - ibland är hon väldigt duktig på att säga till men oftast inte. Därför ändrade vi strategi och började påminna henne och rutinsätta henne med jämna mellanrum för att undvika olyckor. Men nyss tex - jag frågade om hon behövde kissa, bad henne gå på pottan. ”Jag inte kissnödig” - två minuter senare kissar hon på golvet för andra gången idag. Blir knäckt. Vi har med pottan nästan överallt men de senaste dagarna har vi testat att gå iväg kortare stunder utan den och bett henne säga till när hon är kissnödig. Fungerade igår när hon fick kissa på ett träd :) Men det är svårt när hon ibland är så duktig och säger till och ibland bara kissar fastän vi bett henne gå på pottan.

Fien
7/30/18, 7:08 AM
#13

Det är en övergångsperiod. Var inte så rädd för olyckor, låt det hända och det går lätt att tvätta och torka upp. Tänk er själva att ha någon/några som tjatar om man är kissnödig hela tiden. (Kan däremot tycka att det är en bra vana att rutinkissa innan man går ut och går och lägger sig) Hon måste få tid och möjlighet att lära sig kroppens signaler själv. Så lite olyckor är inget bakslag utan då säger man bara "hoppsan, nu kom det kiss, nästa gång du känner att det kommer så kan vi testa pottan/säg till oss så hjälper vi dig". Ni måste börja lita och lyssna på henne istället för att ta allt ansvar för hennes toalettbesök. Med eget ansvar så växer barn :).

Annons:
mollyt
7/30/18, 9:34 PM
#14

Mitt barn har varit utan blöjor i 8 månader snart men ändå inte sagt till vid behov av kiss (men för bajs). För 3 dagar sedan köpte jag en pottkalender där barnet får sätta klistermärken när hon kissat eller bajsat på pottan. Vipps så sa hon till att hon behövde kissa redan andra dagen! Har inte blivit något kiss utanför pottan dessa dagarna - hon har varit väldigt stolt över att få klistra sina klistermärken däremot! Haha! Det kanske kan hjälpa lite i motivation? Men som ovan skrev, olyckor händer och det är inget med det - ha bara med extra ombyten och en påse för blöta kläder. Förr eller senare blir det allt med ovanligt med kiss i byxorna.

Upp till toppen
Annons: