Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1805 ggr
Scintilla
6/30/18, 3:58 PM

Barnuppfostran och bestraffning

Fiskade upp några "bitar" ur en dialog mellan, vad jag skulle gissa på, mor och liten son. Fick aldrig se något utan hörde endast genom mitt vädringsfönster. Och lyssnade inte så noga för tyckte det var lite jobbigt. Men det är såhär jag minns att jag hörde:
_________________________________________________________________________________________

Mamman: "Då tar jag bort datorn."

Mamman: "Kan du hämta x och lägg den där." (i väskan?)

Mamman: "Släng den inte i väskan sådär, vad har jag sagt till dig?"

Barnet: "Jag är på dåligt humör!"

Modern ringer till fadern: "Jag vill inte att han ska få använda datorn när han beter sig sådär/såhär."

Efter ett tag…

Barnet bara skriker högt av frustration och ilska repetitivt.

Sedan sägs det något som jag inte hör… Fadern verkar vara där nu också för hör en mansröst.

Barnet frågar sedan: "Får jag datorn då?"

Jag hör inte vad som sägs därefter.

Och efter en liten stund skriker barnet: "Jag vill dö!!" i upprört och ilsket tillstånd, upprepade gånger.
_________________________________________________________________________________________

När jag lyssnade i början så tänkte jag att "Nu kommer bestraffningen" => ("Då får du inte använda datorn"). Och sedan när barnet sa "jag är på dåligt humör!" så tänkte jag "wow, vad vuxet att säga så; att vara medveten om att det är just att han är på dåligt humör som gör att han kanske agerar på ett visst sätt (t.ex. kasta istället för att lägga objektet i väskan, eller vad det nu kan ha varit). Modern verkar ignorera hans förklaring (som jag vill tolka den som) och fortsätter att, enligt mig, pressa honom. Han var på dåligt humör och hon lyssnade inte på honom, eller tog inte hänsyn till det. Om ens förälder inte lyssnar på vad man säger när man är upprörd och arg, vad kan man göra då? Han började att skrika. Och slutligen, säger han att han vill dö. Kanske för att på något vis väcka känslor hos sina föräldrar? Manipulation? Få dem att lyssna? Tror inte han vill dö egentligen, men att kanske känslorna han upplever, känslorna av frustration kanske var så stora?

Vad tror ni? Det är ju svårt att döma situationen av de få meningsutbyterna jag har lyckats fiska upp. Ofrivillig tjuvlyssnare som jag är. Tror det här uppfostringssättet är vanligt, alltså att bestraffa (ta bort roligheter). Vad får det för konsekvenser hos ett barn rent psykiskt? Är det här det bästa tillvägagångssättet? Finns det andra alternativ som kanske är bättre?

Jag vet inte själv vad som är bäst.  Det här tankesättet som jag har eller att jag märkte det här och att det fastnade i mitt huvud är nog på grund av att jag läste en bok för några månader sedan. Boken innehöll lite information om uppfostran och hur det kan påverka oss, men även att det inte fanns något sätt som är "bäst" utan bara att man som förälder gör det som känns bäst för en just då.

Vet inte hur modern kände sig, måste ha varit jobbigt, och hon kanske inte såg några andra sätt att ta sig an problemet just då?

Och problemet i det här fallet är då lite oklart, så min fråga till er är allmänt angående bestraffning som t.ex. "då tar jag bort datorn", "då får du gå och lägga dig." som kan sägas när ens barn gör något mot förälderns vilja eller inte gör som de säger.

Annons:
Honestyisdead
6/30/18, 4:13 PM
#1

Jag ser inget fel i att ge konsekvenser om barnet beter sig illa eller inte gör det den ska. Så är det ju i verkliga livet också.

Frågan är varför detta barn var på dåligt humör och om det är något det dagligen säger.

Scintilla
6/30/18, 4:20 PM
#2

#1 Okej, tack :)  

Ja, det är första gången jag hör dessa tvås röster. Vet ju inte direkt vad som egentligen "hände" eller vad som hänt innan, eller som du skrev: ifall det är något återkommande.

Kirnzy
6/30/18, 4:41 PM
#3

Jag tycker att viss "bestraffning" är okej. Tex så blir min bror (och majoriteten av hans kompisar) som är 8 år otroligt aggressiva när de spelar på datorn (eller bara kollar youtube för den delen) - skriker, svär, slår sönder saker osv. När han inte sitter vid datorn är han en ängel, och i sådana fall tycker jag det är helt rimligt att bestraffa genom att ta bort datorn. Min bror kan också skrika ut saker som "jag vill dö" och liknande när någon stör honom när han spelar. Sen tycker jag inte att man ska ta bort det roliga om barnet tex är på dåligt humör under middagen, utan det finns oftast bättre saker att göra. Det beror helt på situationen enligt mig, det måste vara rimligt och inte den enda/första lösningen.

Honestyisdead
6/30/18, 5:09 PM
#4

Det beror självklart på situation. Menar inte att man ska ge konsekvenser för minsta lilla.

Sarah
6/30/18, 11:54 PM
#5

Jag säger nej till bestraffning. Det leder inte till empatiska människor som vill göra rätt och som lärt sig ngt, utan bara barn som blir bättre på att dölja saker och inte vill anförtro sig till föräldrarna. Konsekvenser ska vara en naturlig följd av ngt, ex jag vill inte ha på mig jackan när det är 20 grader kallt. Ok, konsekvensen blir att du fryser. Barnet har lärt sig ngt och kommer själv välja att ta jacka nästa gång. Det här verkar vara föräldrar som inte är lyhörda, som inte respekterar barnets känslor och som sätter ihop datorn med ngt helt osammanhängande. Hade de diskuterat, resonerat och respekterat barnet från början så hade de säkert haft lättare att lösa situationen utan att ta till straff. Barn är inte till för att vuxna ska kräva lydnad av dem, de är egna människor, vår roll är att hjälpa dem bli fungerande vuxna och empatiska individer. Påhittade konsekvenser gör inte det.

Honestyisdead
7/1/18, 12:11 AM
#6

#5 Utan konsekvenser hade jag förmodligen inte ens levt idag.

Att diskutera och resonera med mig gick inte.

Jag tror det behövs ibland hos alla just för att de ska bli bra vuxna.

Annons:
Sarah
7/1/18, 10:27 AM
#7

Det var ju tråkigt att det gick så långt för dig. Jag är dock övertygad om att det är fel väg att gå och att hade man gjort annorlunda från början så hade det kanske inte gått så långt. Hur får man en empatisk person genom okopplade rena straff? Det får man inte, man lär folk dölja saker. Jag som förälder har att välja på att försöka vägleda mina barn till att vilja göra bra för att andra inte ska bli lednsa osv, eller så kan jag skita i att vägleda och bara straffa allt som är fel, då skapar jag misstro och hemlighetsmakeri gentemot mig. En av mina föräldrar använde auktoritet utan diskussion som uppfostringsmetod, den andra använde ett nära förhållningssätt med diskussion och kompromiss. Gissa vem jag gjorde uppror mot som tonåring och bröt kontakten med när jag var 20. Gissa vems förtroende jag aldrig svek. Det finns ex en anledning till att det heter fångvård, för att straff i sig inte ses som ngt som får folk att bli bättre människor.

Honestyisdead
7/1/18, 11:46 AM
#8

Jag pratar inte om okopplade straff.

Vi är uppenbarligen mil ifrån varandra. Jag vet att det inte fungerar med alla att diskutera. Tror man det har man inte träffat barn som jag var. 

Och mina föräldrar försökte på ditt sätt. Men det går inte alltid.

De flesta kag känner växte upp med konsekvenser när det krävdes. Tex om barnet börjar bråka när det är dags att stänga datorn så får barnet ingen datortid nästa dag. Alla vi blev normala vuxna. Man blir inte förstörd av sådant.

Självklart ska fokus ligga på positivt. Men man ska inte curla.

Sarah
7/1/18, 11:53 AM
#9

Det är inte att curla.

Honestyisdead
7/1/18, 11:59 AM
#10

Jag tycker det.

Sarah
7/1/18, 12:02 PM
#11

Antingen använder man negativ bestraffning, eller positiv förstärkning. Varken barn eller djur blir de bästa de kan vara av negativ bestraffning. Jag kommer aldrig bete mig så illa mot mina barn, precis som att jag inte gör det med mina djur. Du får googla lite på curling av barn.

Honestyisdead
7/1/18, 12:32 PM
#12

Man behöver inte välja en sak. Jag vet ju att det inte fungerar i verkligheten.

Jag har inte talat om att man ska bete sig illa mot barn.

Jag är väl medveten om vad curling av barn är.

Scintilla
7/10/18, 7:15 PM
#13

Tack för att ni delade med er med era erfarenheter och synpunkter. ❤️

Annons:
SuperLimm
7/11/18, 11:59 PM
#14

Det jag tycker är viktigast är att man är konsekvent. Säger man till barnet att det inte får använda datorn om den gör något eller inte gör något man ber den om måste man också följa det. Tomma hot leder inte till något. Detsamma om man lovar barnet något positivt, då får man se till att fullfölja det man lovat.Jag hör väldigt ofta föräldrar som hotar med både det ena och det andra men det leder aldrig till något. Det stannar som tomma hot och det gör ingen som helst nytta tycker jag.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: