Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1794 ggr
Mara-Bell
2018-06-10 20:08

2 åring äter nästan ingenting

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår dotter har sedan i fredags mer eller mindre slutat äta, dessa tre dagar har vi lyckats få i henne ca 0,5 dl yogurt och kanske 0,5 dl lagad mat. Hon är lite tröttare än vanligt och har lite sämre humör, men hon har ändå mycket energi och är busig och påhittig som vanligt. De här tre dagarna har hon även sovit mer på nätterna, ca 12 timmar i sträck utan att vakna, tidigare brukade hon sova ca 9 timmar i sträck. Än har det inte gått så lång tid att vi är jätteoroliga, men vi blir självklart bekymrade eftersom det behövs energi till kroppen för att orka med de aktiva dagarna på förskolan. Kan tillägga att hon i vanliga fall äter bra och nästan allting. Har ni eller har ni haft barn i samma ålder som börjat matvägra? Har ni tips på vad man kan försöka truga i henne? Och hur orolig bör man egentligen bli?

Annons:
Loris M
2018-06-10 20:12
#1

Så länge hon dricker ordentligt är det ingen fara. Det kan vara värme eller annat som gör att hon inte känner för att äta. Tycker hon om frukt? Eller testa med mat ni vet hon tycker om.

Mara-Bell
2018-06-10 20:24
#2

Vi har varit väldigt noga med vätskan nu när det är så varmt. Hon ratar vattnet, men dricker mjölk och saft. Hon älskar frukt, och ber även om det, men efter 2-3 tuggor är hon färdig och vill inte ha mer. Välling eller smothie går inte heller längre. Yogurt älskar hon, men nu villainbrott inte ha mer än några skedar, sen är hon ”mätt”.

mollyt
2018-06-11 21:58
#3

Har en jämnårig tjej som äter sämre än vanligt under varma dagar nu, vissa dagar blir det nästan bara vattenmelon eller frukt dagtid men hon har däremot ätit middag på kvällen. Så länge de får i sig vätska skulle jag inte tro det är någon fara.

Men något annat som slog mig, kan det vara fler tänder på väg? Det har i alla fall påverkat vår dotters aptit mycket när kindtänderna kom.

Mara-Bell
2018-06-12 16:41
#4

Hon har fortsatt att nästan inte äta något, hon har även blivit förkyld och är väldigt hängig. Blir hon inte bättre till på fredag ringer jag nog BVC eller vårdcentralen och frågar om det är något som bör kollas upp. Men blir att vabba imorgon och resten av veckan, så hoppas hon blir piggare av lite vila.

Mara-Bell
2018-06-12 20:36
#5

Sådär, nu är lilla sjuklingen lagd för natten, och kurerad med både astmamedicin och hostmedicin. Hon är väldigt rosslig och snabbandad, men ingen feber som tur är. Är ju svårt att veta om matvägran under helgen kan berott på ont i halsen eller något annat som har med förkylningen att göra.

mollyt
2018-06-13 12:56
#6

Har hon astma? Hostar mycket? Provat att ge kall mat? En kall smoothie kanske kan vara något? Det går ju att göra matigt med avokado och banan i. Sen kanske extra festligt att få dricka den med sugrör?

Annons:
Mara-Bell
2018-06-13 18:05
#7

Hon har förkylningsastma, så hon hostar alltid när hon blir förkyld, och får alltid mycket slem i luftrören :-( Testade smothie häromdagen, det gick inte det heller. Men medicinen verkar gjort verkan, hon är piggare idag, och andas bättre. Hon har dessutom ätit vid varje måltid, även om hon äter lite mindre än vanligt :-)

mollyt
2018-06-14 09:15
#8

Usch vad jobbigt, jag hade också (infektions)astma som barn men det växte bort i tonåren. Var riktigt sjuk, jämnt, som barn däremot så kan tänka mig att nu har det jobbigt. 

Tråkigt att smothien inte gick hem men vad skönt att det verkar vända lite till det bättre.

soundtrack
2018-06-14 13:21
#9

Min snart 4åring var väldigt väldigt matglad fram tills hon var ca 2, då hon helt plötsligt gick över till att leva på luft vissa dagar. Hon som innan älskade allt med sås tvärvägrade helt plötsligt allt med sås (inkl tex köttfärssås o grytor). Även mat med synliga kryddor gick bort o en hel del annat. Vi fick höra av vänner av bekanta att även deras barn många gånger hade börjat bli träliga med maten i ungefär samma ålder och hos oss (och många andra) är det nu 2 år senare ett on-going problem ;) vissa dagar äter hon bra, andra dagar typ ingenting. Vi har gett upp för längesen och låter henne vara, hon får i sig det hon behöver verkar det som.

Mara-Bell
2018-06-15 22:50
#10

Idag har vi känt oss väldigt frustrerade och uppgivna. Maten oroar vi oss inte så mycket för även om hon äter väldigt lite eller ingenting. Men hon dricker inte, vi har försökt med allt, och hon vill inte ens ha läsk, vilket hon brukar bli överlycklig av att få smaka på ibland. Jag har lyckats få i henne lite vätska genom medicinspruta eftersom hon tycker det är roligt, men tror inte hon har fått i sig mer än max 0,5 dl dricka idag. Utöver det har hon åtminstone ätit två piggelin, men fortsätter det såhär måste jag nog ringa vårdcentralen på måndag. Hon är inte sig lik heller, gnällig, mammig och vill inget annat än att bli buren eller sitta i knät. Annars är hon busig, envis, framåt och har en massa spring i benen.

JohannaEkroth
2018-06-18 23:26
#11

Hur går det för er, TS?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mara-Bell
2018-06-19 09:42
#12

Som tur är går det bättre, hon började äta lite och drack bättre både lördag och söndag, men var fortfarande väldigt gnällig och trött. Igår var hon på dagis, och de sa att det hade gått bra även om hon var lite tröttare än vanligt. Men hon var piggare och gladare igår kväll än hon varit på hela förra veckan, och hon åt dessutom ordentligt med kvällsmat. Nu hoppas vi att det fortsätter vara bättre, min gissning är att det är något virus som påverkat henne, men det är ju bara en gissning. Hon verkar dessutom kommit in i en väldigt mammig period och blir ledsen när jag inte vill bära henne.

mollyt
2018-06-23 14:38
#13

Hoppas att det fortsätter bli bättre!

Annons:
OlgaMaria
2018-06-29 15:03
#14

Min son brukar tappa aptiten när han blir sjuk. Ett virus kan ju ge en del obalans i tarmfloran så att man tappar aptiten. På min son funkar Biogaias probiotika bra. De brukar hjälpa honom att återfå aptiten. De är goda sugtabletter. Finns på apoteket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mara-Bell
2018-06-30 00:33
#15

Som tur är har hon återfått både sin aptit och energi. Men tack för tipsen ni gett, de kan ju fungera nästa gång hon hamnar i en liknande period. Och de där tabletterna kan ju vara bra att tänka på att testa då. Är rätt säker på att det till största delen berodde på något virus, men hon har även i samma veva blivit mer klängig och vill ha koll på vart vi är. Hon är mest mammig, men ibland är det även pappa som gäller, vilket det aldrig var innan. Men det är skönt för oss båda, jag behöver inte alltid trösta, och pappa känner sig mer uppskattad :-) Tror hon gått igenom någon utvecklingsfas, hon har alltid pratat mycket och bra för sin ålder, men nu pratar hon med hela meningar (fyra ords meningar). Och det har blivit lättare att diskutera och resonera med henne.

Upp till toppen
Annons: