Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 2974 ggr
Sparven88
2018-06-03 15:40

Hur startade era förlossningar?

Sitter här på BF-dagen och bara hoppas.. Imorses vid 3.30 vaknade jag av en sån galen smärta i ryggen, det var liksom inga värkar utan en konstant smärta. Var uppe på toa, lyckades sen somna om till 5.30 och vaknade då igen av samma smärta. Haft ont i ryggen till och från hela dagen, långt ner i ryggen. I förmiddags kändes det som lite molande mensvärk långt ner i magen. Känns väl lite ibland, men inte så att jag anser det vara som värkar liksom. Med sonen blev jag igångsatt bf+15, så jag hoppas att jag inte behöver gå så länge den här gången också.. Hur kom era förlossningar igång? Kände ni något innan eller var det liksom "pang på"?

Annons:
mollyt
2018-06-03 18:56
#1

Min ”startade” med att jag läckte liten fostervatten BF+1 på natten när jag skulle gå upp och kissa, kom bara någon deciliter så jag gick och la mig. Sen tyckte jag att bebisen var väl inaktiv på dagen så jag ringde före lunch och pratade med förlossningen - hade provat dricka iskall saft men väldigt segt med rörelse. Blev rekommenderad att åka in, kom dit vid 13 och träffade läkare vid 15. Allt såg bra ut och jag hade redan så fått värkar som kom ca var tredje minut men läkaren sa att jag inte verkade så smärtpåverkad ännu så att vi skulle åka hem och ta det lugnt - ”du märker när det börjar på riktigt” men hon sa att värkarna lika gärna kunde stanna av och inte bli någon förlossning idag. Vi åkte hem igen och värkarna började bli smärtsamma. Var jemma kl 17 och fick hjälp in i duschen av min man. Satt kanske 2-3h och sen satte jag mig och hängde över en pilatesboll i soffan medan min man försökte mata mig med pasta, haha! Min mamma kom och hämtade oss vid 22-tiden och körde oss till förlossningen. Där blev jag undersökt kl 23 (4cm öppen) och fick sätta mig i badet. Satt där under öponingaskedet, sen in på rummet och på förlossningspall. Jag hade kraftiga värkar så CTG-grejen satt inte kvar så de satte elektrod på hennes huvud (så då gick ju varttnet). Dottern föddes 04:14.

soundtrack
2018-06-03 21:58
#2

Med ettan hade jag en hel del sammandragningar på BF+13, vilket jag inte hade hade typ en enda innan under graviditeten. På kvällen fick jag sen som mensvärk, när vi gick o la oss vid 22-tiden brakade min mage ihop och jag fick springa på toaletten flera gånger och i samma veva satte värkarna igång och blev regelbundna rätt fort. Skrevs in på förlossningen 05:30 på BF+14, då öppen 4-5 cm hon föddes 12:22. Med andra fick jag hinnsvepning på morgonen BF+8. Under eftermiddan började jag få jobbiga förvärkar som var riktigt intensiva framåt kvällen. Klingade av runt 21 och då gick jag o la mig. Vaknade runt 03 med värkar som var jobbiga men inte blev riktigt regelbundna. När jag gick upp vid 7-tiden så märkte jag att slemproppen gick men inga värkar just då. Dom drog igång vid 10 eller så igen. 12:30 kom vi in på förlossningen. Dom var nära på att skicka hem mig efter undersökning 13:15 för jag var bara öppen 3-4 cm och tappen var inte utplånad men jag fick en chans att försöka promenera igång det. 15:44 födds hon ;) Inga långa latensfaser för min del alltså.

Ria74
2018-06-03 22:11
#3

Vattnet gick när jag hade lagt mig och en halvtimme-timme senare fick jag värkar. 5 timmar senare var dottern född. Det gick galet snabbt tyckte jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sparven88
2018-06-03 22:15
#4

Spännande att läsa! Ryggen fortsätter "värka" stundtals. Känns som väldigt dov mensvärk i magen. Ska lägga mig nu iaf, får väl se vad som händer under natten. Förmodligen vaknar jag imorgonbitti och inget har hänt 🤔

oh-la
2018-06-04 07:45
#5

Stod och pratade i telefon med en kompis vid 18-tiden den när det började molvärka i rygg och nedre delen av magen. Tänkte inte på det först, men insåg snart att det kom i ganska tydliga intervaller. Berättade för mannen, tog Alvedon och ställde mig i en dusch. Gick promenad med hunden och fick stanna var 5:e minut för värk. Frammåt 01 hade jag riktigt ont. Hade redan förvarnat förlossningen så vi åkte in. Då var jag tyvärr bara 2 cm öppen… fick åka hem med citron och bricanyl i kroppen för att försöka sova. Gick inte alls. Gick och bänkade hela natten med värkar. Frammåt morgonen klingade det av och jag kunde slumra lite. Gick sedan hela dagen efter med oregelbundna molvärkar. Frammåt 18 började jag bli riltigt trött, och värkarna började komma igång igen. Ringde förlossningen igen och dom var väl skeptiska men så att jag fick komma in om jag ville. Vid 20 orkade jag inte mer, så vi åkte in. Visade sig då att jag var öppen 7 cm! Öppnade mig dock inte så mycket mer själv så ficl värkstimulerande. 04.20 kom hon äntligen till världen! Jag kördes upp till op i ett par timmar för att ta ut moderkakan som i te ville släppa. Tycker trots omständigheter att det var en grym upplevelse!

Destany
2018-06-04 10:28
#6

Första blev jag igångsatt med. Andra hade jag varit på lekplatsen med sonen o sen på kvällen gick vattnet o 14 timmar senare föddes dottern. Gick över 4 dagar med dottern.

Annons:
Surpan
2018-06-04 10:31
#7

Vattnet gick på BF inne på ICA utan minsta känning. Var inne på kontroll på förlossningen samma kväll för att konstatera vattenavgång. Åkte sen hem och väntade två dagar med svag molvärk i perioder innan jag åkte in för igångsättning.

/Surpan

Maria
2018-06-04 17:33
#8

Nu var det längesedan jag fick barn (34 år)😃 men det startade med att vattnet gick. Det nästan small till och forsade ut och ungefär 5 timmar senare var sonen född.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
2018-06-04 18:59
#9

Ilande pinvärkar och slempropp som började lossna ca 3 dagar innan hon kom.

Fien
2018-06-04 21:27
#10

Första barnet med att vattnet gick och värkarna startade i samma stund. Född 2,5h senare. Andra barnet hade jag molvärk och sammandragningar i en månad med. När det väl startade på riktigt så lossande slemproppen och värkarna blev väldigt kraftiga (jämfört med molandet innan). Född 1,5h senare. Gått lite för fort båda gångerna….

Carrosh
2018-06-14 07:32
#11

Vattnet gick för mig. Det var som på film - jag var ju beredd på att värkarna skulle komma först, men så blev det ju inte.

Sen gick det 49 timmar tills min tös var ute.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sparven88
2018-06-14 08:03
#12

Tack för alla svar! :) För en vecka sen vaknade jag med ryggont och lite ont i magen. Jag hade sovit på soffan den natten, s0 jag trodde att det var därför jag hade lite småont. Men ganska snabbt började jag få värkar, inga jättesmärtsamma, men jag kunde rätt tidigt se ett mönster. De höll i sig en minut ungefär och kom var 8:e minut. Det fortsatte hela dagen, framåt 18 ringde vi hit barnvakten, och strax efter 21 bestände vi oss för att åka in då de började göra ont och det var 2-3 minuter mellan varje värk. Var inne på fl 21.50, och 01.20 föddes vår dotter. Det gick jättefort på slutet, men ut kom hon till slut på bf+5 :)

mollyt
2018-06-14 09:16
#13

Vad härligt, grattis!

Annons:
fluffis
2018-06-14 19:32
#14

Grattis Sparven88! Och skönt att du slapp gå över tiden så himla länge :)

Upp till toppen
Annons: