Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 919 ggr
Lojs
2018-05-24 10:59

Jämställdhet mellan föräldrar

Hittade i en grupp på facebook en jättebra lista om jämställdhet mellan föräldrar i hemmet. Kände att det var ett väldigt vettigt diskussionsunderlag att gå igenom om man bor ihop med någon så jag tänkte att jag delar med mig. :)

https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Sindri
2018-05-24 11:24
#1

"Sidan kunde ej nås"  ??

Lojs
2018-05-24 11:25
#2

Men vad katten, testar så här.
Funkar det?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
2018-05-24 15:22
#3

Japp!

Carrosh
2018-06-14 07:44
#4

Intressant lista! Bra att fundera över, men man får inte heller glömma att ta hänsyn till de faktorer som gör att vissa delar faller in mer på ena föräldern och att det kan ändras när barnet blir äldre. Tänker naturligtvis på Amning, om barnet är mammigt eller pappigt, vem som är föräldraledig, hur man är som person (dvs. hur noga vill man ha städat och undanplockat omkring sig osv,).

Sen tror jag inte heller att det är bra att titta för mycket på detaljnivå heller, för mitt i allt det här ska man ju komma ihåg att det viktigaste är barnet och barnets trygghet - samt varandra. Man behöver också se varandra och ta hand om varandra. Lägger man för mycket fokus på sysslor och hemmet så blir det inte bra i slutändan ändå.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sarah
2018-06-14 09:06
#5

En viktig lista! Jag skulle säga att vi är i princip jämställda när det kommer till sysslor, men absolut inte när det kommer till ansvar. Vem tar ansvar och ser till att saker blir gjorda? Jag såklart.  Det är det listan vill komma åt, vem är det som hela tiden har ansvaret på sina axlar? Sjukt viktigt att fundera på och dela på i mina ögon. 

Exempelvis, pappan lagar ofta mat, men vem ser till att det blir nyttig mat? Jo jag. Pappa är engagerad men vem ser till att alltid vara på avslutningar och grejer? Jo jag. Pappa skjutsar till förskolan varje dag, men vem ser till att bilstolen i hans bil verkligen passar? 

Projektledarrollen är nästan alltid kvinnans och den rollen är det slutgiltiga beviset på att relationen inte är jämställd.

[Thiah]
2018-06-15 05:08
#6

#5 så har jag inte tänkt förut men precis sådär är det ju.

Annons:
Sarah
2018-06-15 10:50
#7

Så är det, tyvärr. Sjukt irriterande. Det knäppa är att vi är båda väl medvetna om det, vi har pratat om det 100 gånger och jag vill inte ha rollen. Ändå kommer vi inte ifrån det, trots en uttryckt vilja från båda. Man kan tro att killen inte tycker att det är ett problem, men det leder i slutänden till, tror iaf jag, att barnen blir mer mammiga. Det är mamma som ser till att saker blir gjorda och mamma som är mer lyhörd, varför gå till pappa alls då? Vi delade dessutom upp föräldraledigheten väldigt otraditionellt, pappa var hemma dubbelt så länge som jag, men ändå är jag spindel i nätet.

Upp till toppen
Annons: