Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 621 ggr
Surpan
5/24/18, 9:56 AM

Sömnen mellan 1 - 1,5 år

Hur sover era 1 - 1,5 åringar? Hur ofta vaknar de?

Vår 14 månaders vaknar fortfarande en hel del på nätterna. Han sätter sig upp halvt i sömnen och behöver läggas ned igen. Han somnar då om direkt igen, ibland är han lite orolig och knölar lite. men inget skrik eller gråt. Börjar oroa mig för att han får för lite mat..? Hittills har han bara sovit en hel natt en gång i sitt liv.

/Surpan

Annons:
[Thiah]
5/24/18, 10:08 AM
#1

Vår äldsta har sovit sådär tills han blev nästan 3 1/2. :/ Tungaa nätter när man ska gå och jobba men vi försökte bara klara av det. Nu är han 4 och sover 9-05 utan nått direkt uppvaknande i egen säng i eget rum :)

mollyt
5/24/18, 10:44 AM
#2

Min är strax över 2 år och sover inte heller helt stilla en hel natt. Hon vaknar inte och gråter men hon vaknar till och knölar runt liksom, kryper gärna nära så att vi kan hålla handen eller att jag kan lägga armen runt henne. Jag ammade fortfarande natt tills hon var 1,5 och då upplevde jag att jag somnade om snabbare än vad jag gör nu… så nu vaknar jag av att hon knölar runt (kanske gnyr lite) och sen ligger jag vaken även om hon somnar om snabbt. Typiskt!

Fien
5/26/18, 9:46 PM
#3

Båda har sovit bra, oftast mellan ca 18.30-19 till ca 6-6.30. Lilla är snart 1, stora är 3,5. Vaknar sällan, bara om de är sjuka, då det lätt blir lite oroligt. Kan ju även vara oroligt i perioder pga inskolning eller liknande. Hur mycket äter han på dagen? Inför natten kan man lätt ge både middag och sedan välling/gröt/banan ganska tätt inpå för att de ska klara hela natten.

Surpan
5/28/18, 10:40 AM
#4

Jag kan inte låta bli att känna att man gör något fel när "alla andras" barn sover hela nätter från typ 6 månader.

Jag upplever ändå att han äter rätt bra på dagarna, men han har aldrig vart intresserad av kvällsmat så vi slutade försöka. Försökte igår att ge honom gröt men han vill mest göra annat.

/Surpan

Sarah
5/28/18, 10:45 AM
#5

Senaste dagarna har dottern sovit hela nätter. Det är första perioden det har varit så. Hon blir 3 i juli.

teezan
5/28/18, 10:45 AM
#6

Min nu 2 år och 8 månaders sover inte hela nätter än. Hon vaknar till ett par gånger och ropar på mig (hon sover i vår säng men är jag inte där vill hon att jag kommer in), ibland kan hon inte somna om. Sen tror jag en hel natt i ettårsåldern är typ 5 timmar (har jag för mig). Tror inte ni gör något fel :)

Annons:
Fien
5/28/18, 6:48 PM
#7

Tror inte heller ni gör något fel, alla är olika. Vi har kämpat ganska mycket med vår stora för att få henne att sova bra på natten. Lilla har sovit mycket bättre av sig själv…. Men för stora tror jag det handlade mycket om att hon var hungrig, framförallt medan jag fortfarande ammade och hon kunde vakna säkert 20 ggr per natt. Så lösningen var mycket mat under hela dagen och fasta rutiner, dvs kvällsmat kl 17, välling klockan 18.30 (hon kunde dricka rätt mycket!) och så sängen kl 19, samma sak varje kväll.

Upp till toppen
Annons: