Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 1583 ggr
Anonym
Anonym
2018-05-18 07:07

sambo tycker jag är överviktig

förra veckan fick jag till mig av min sambo att han upplever att jag är överviktig och att det påverkar till att vi inte har sex. sen finns det andra orsaker också enligt honom.
igår tog jag upp att det här sårade mig något enormt och att jag mår dåligt över det. sa att jag har ingen lust att åka med honom till stranden i sommar. att jag kommer skämmas över mig själv och då säger han att han också skäms.

det visade sig när jag frågade om det var så att han skäms över att jag är överviktig så sa han att det gör han. till saken hör att jag är 165cm lång och idag väger jag 67kg efter en graviditet. det är 2 kg mindre än när jag blev gravid.

jag blev så ledsen igår och sa att det här var det värsta man någonsin kan säga till den man bor med.

hur fan går man vidare efter det här??

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
dixieQ
2018-05-18 07:11
#2

Dumpa honom!

Herveaux
2018-05-18 07:45
#3

Innan han kläckte ur sig det här, hur mådde du då i relationen? 
Var allt frid och fröjd eller har du känt att ni är i en svacka?
(Förutom då att sexlivet verkar påverkat.)

Att han sa att det finns andra orsaker annat än din vikt ger mig vibbarna av en kille som har svårt att prata om sina känslor och därför trampar till på en rejält öm tå för att flytta fokus från det andra han inte nämnde eller helt enkelt ta den enkla vägen ut ur antingen konflikten eller hela relationen. 

Att du dessutom nu då väger mindre än innan graviditeten tycker jag talar en helt del för min teori. 
Edit: Ber om ursäkt, läser tydligen siffror som en kratta denna morgon. Du är inte överviktig utan har en normal vikt. Där fick jag än mer vatten på min kvarn. 
Har också fått en verbal käftsmäll ang vikten av en karl som bara ville rädda sitt eget skinn när han kände sig tillkortakommen. Lite anfall är bästa försvar-trams.

Känner du att du vill ge den här relationen en chans eller vill du bara släppa honom och gå vidare?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Åsa S
2018-05-18 07:51
#4

Öh du väger ju bara 67kg och är 1,65 lång du är ju helt normal inte överviktig känns som han tar till nått han vet sårar för att lägga över nån skuld på dig för nått så att han ska ses som perfekt. Eller så funderar han på en väg ut för sådär behandlar man inte nån man bor med ifall man tänkt sig nått långvarit

mollyt
2018-05-18 10:13
#5

Oj, det känns skevt. Jag väger mer och är kortare och har en bra relation och sexliv med min man så det behöver inte vara ett problem om din kille inte gör ett problem av det. Du är inte överviktig - vet inte om han har en skev bild över kroppsideal? Jag tänker som ovan nämde att han kanske egentligen har något annat i åtanke som han behöver prata om men kanske inte får fram. Skulle parterapi vara ett alternativ? Eller känns det som om att relationen inte går att rädda? Vad säger han nu när du tar upp det? Det är ju inte så att du väger 20kilo mer än innan du fick barn utan du borde ju se lika fin ut nu som då så vad tycker han är annorlunda? Stor kram till dig, förstår att det sved rejält att få sån skit kastad i ansiktet.

Maria
2018-05-18 10:51
#6

Vad svarar han på att du faktiskt vägen 2 kilo mindre än innan graviditeten?

Skämdes han då också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anonym
Anonym
2018-05-19 12:26
#7

#6: Det syns tyvärr inte att jag väljer två kilo mindre än innan graviditeten. Har mycket mer fett på magen. Själv är jag inte nöjd med hur jag ser ut men det är upp till mig. Jag känner mig inte motiverad att börja träna när jag får det här till mig. Jag känner att min självkänsla är som bortblåst och jag vet inte hur den ska bli bättre. Jag blev riktigt förbannad och ledsen och igår jag tog upp hur han får mig att må. Valde att gå ut på en promenad och sa att vi får se när jag kommer hem igen. Jag vill inte ens komma hem sa jag till honom. Han ringde hur många gånger som helst när jag var ute och gick men jag lär vi att svara. Han tycker att det inte är en så stor grej och att jag överreagerar. Det är tydligen inte så stort för honom. Förklarade att det är mig det handlar om och jag gör det så stort jag vill. Sa att jag skrivit om det på ett forum och att ni tycker att han gör fel. Vet inte ens vad det blev av de jag nu skrev om.

OlgaMaria
2018-05-20 19:20
#8

Frågan är ju varför han känner så. För mig räcker det inte med att man har en känsla, utan varför finns den känslan? Det hade jag velat ha svar på. Varför känner han så? Vart har han fått idéerna från att tycka och känna så? Han behöver se till sig själv och analysera varför han har sådana tankar och komma fram till vad han ska göra åt det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2018-05-21 07:43
#9

Han tycker att du överreagerar… Jag hatar när folk ska börja vända på sitt egna dåliga beteende. Som killar som tafsar på krogen, "meh det var ju bara lite kul, bli inte så jävla arg hora, bröl bröl". Idioter. Bra att du sa ifrån att det inte är hans sak att avgöra.

JazzBass
2018-05-22 10:37
#10

Fy vilket beteende. Det är kanske ok att tycka att ens partner är överviktig om det finns fog för det, men det är inte alls ok att uttrycka det på det där viset och säga att han skäms över hur du ser ut. Helt otroligt kontraproduktivt, och kan lätt skada förhållandet så mycket att det inte längre går att reparera. 

Min fru är inte helt tillfreds med sin kropp längre efter att ha fött två underbara barn, men jag har sagt att jag inte bryr mig så värst mycket om ytliga saker, utan det allra viktigaste är att hon själv mår bra och trivs i sin kropp. Den fysiska attraktiviteten hos en kvinna hänger mycket mer ihop med hennes egna attityd till sig själv än själva kroppens beskaffenhet, tycker jag. Det bästa man kan göra är att ge lite uppskattande blickar och komplimanger nu som då, och att peppa och stötta henne om hon vill göra nåt för att komma i bättre form för att känna sig bekvämare med sig själv. Jag är väl inte nån perfekt man heller, men är helt säker på att det värsta man kan göra om man vill få till stånd en positiv förändring hos den andra, är att ge nedvärderande kommentarer och säga att man skäms över den andra. Snarare kör sådana självförtroendet i botten och skadar förhållandet väldigt mycket. Jag vet inte hur ni ska gå vidare efter det här, men säg åtminstone åt honom att det du behöver är en man som tycker om dig precis som du är, är stolt över dig och stöttar dig. Kan han vara den mannen eller inte?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2018-05-22 12:50
#11

Fy fan, han trycker ju ner dig! Och du som har burit och fött hans barn! Om du nu har lite degig mage efter det så ska han fan bara titta på den med kärlek och tacksamhet. Det låter inte alls som att du har ett ohälsosamt leverne eller vikt, du har bara fått en sådan kropp vi alla kvinnor får efter graviditeter. Har han levt under en sten och aldrig sett en kvinna eller? Vad trodde han skulle hända?

Kanske borde ni gå och prata med någon för att han ska förstå att han psykiskt misshandlar dig? Då kan du få hjälp med självkänslan också kanske.

Lider verkligen med dig. 🌺

…vilket jäkla stolpskott alltså.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: