Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 935 ggr
sunflower185
2018-05-08 14:12

Slog ut sin tand

Hjälp! Vår vilda 2,5 åriga tjej slog ut sin ena framtand igår, med roten och allt! Jag är helt förtvivlad och är så ledsen att hon nu måste gå med en glugg i många år framöver… Hon som hade så vackra tänder! Varför, varför hände detta?!! 

Vi ska till röntgen imorgon för att kolla om permanenta tänderna tagit skada..

Nån mer vars barn slagit ut tand/tänder, hur har det gått? 

Är mest ledsen över att hon ju är så liten ännu, det skulle inte vara hela världen om hon varit nåt år eller ett par år äldre, men nu märks det så tydligt att ena tanden är borta. För övrigt mår hon bra och det verkar inte gå någon nöd på henne, så det är ju förstås skönt, men själv är jag så himla ledsen över detta…

Annons:
Aleya
2018-05-08 14:19
#1

Jag lyckades slå ut båda framtänderna när jag cyklade och var ca 4-5 år. Med rötter och allt. Så gick ju med glugg ganska länge och jag brydde mig inte. Tror inte att din dotter lär bry sig heller. Jag fick tillslut tänderna tillbaka. Och det blev inte något större fel på dom. Så lugna dig. Världen går inte under för detta. Var glad att det var mjölktänder och inte permanenta och att inte din dotter skadade sig allvarligare än att en tand åkte. Jag kan förstå att du blev orolig för att något hände ditt barn men jag tycker ditt inlägg låter lite väl dramatiskt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sunflower185
2018-05-08 14:21
#2

#1,  Jo, jag  tror det tyvärr är så att min fåfänga kommer ikapp mig lite…  Hon är världens sötaste tjej, med eller utan glugg. Det lär väl bara ta en tid för mig att vänja mig vid detta. Turligt nog är tjejen glad och pigg som vanligt.

Aleya
2018-05-08 14:27
#3

#2 trist att du som vuxen inte ser på det ett steg längre än bara skönhet. Det är väl bättre att din dotter mår fint oavsett vad som hänt. Hon lär får fler gluggar i framtiden ska du så stressa upp för dom också?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sunflower185
2018-05-08 14:33
#4

#3 Det kunde ha varit mycket värre, javisst. Det känns väl mest som om att ifall hon varit lite äldre (typ 4 års åldern) så skulle det inte kännas lika dramatiskt eftersom många barn kan börja tappa sina tänder då. Det snurrar tankar i huvudet såsom att tänk om hon blir retad på förskolan för att hon har bort en tand medans de andra små barnen inte har det osv..

Sen när hon blir äldre och börjar tappa sina mjölktänder naturligt är något som jag inte stressar upp mig det minsta på, det hör ju till att de tappar sina tänder i nåt skede. Jag hade bara önskat att hon inte tappat sin tand såhär tidigt.

Aleya
2018-05-08 14:38
#5

#3 du behöver lugna dig. Och sluta tänka: tänk OM. Inte en enda unge sa nått om min glugg. Vi hade fullt upp med att leka och ha kul. Ett råd: lägg inte din oro på vad som eventuellt kan hända på ditt barn. Det gör inte gott. Låt barn vara barn. Dina egna spöken måste du själv fixa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
2018-05-08 14:53
#6

Barn bryr sig inte hur andra ser ut, det är deras föräldrar som gör en grej av det och smittar av sig.

Annons:
Maria
2018-05-08 15:28
#7

Vår son (som numera själv är pappa) slog ut tre av sina framtänder som liten i tidig ålder vid olika tillfällen. Sista gången vågade jag inte gå till tandläkaren för att jag var rädd att de skulle gissa att han for illa hemma😉 De två första gångena så röntgades han för att se om de permanenta tänderna skadats men de hade klarat sig fint. (även den tredje)

Han har jättefina tänder idag.

Gluggar är ju hur charmiga som helst❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Destany
2018-05-09 16:07
#8

Sonen slog ut en tand där uppe o en där nere för ca 2 år sen. Jag blev oxå skitledsen o tyckte det var hemskt. Tanden där uppe har inte kommit än men de två där nere har börjat växa upp. Han har även tidig tandlossning. Så han tappar sina mjölktänder redan. Så han har haft många gluggar emellanåt. Han har ej blivit retad över det o man vänjer sig att han inte har framtand. Idag tänker jag knappt på det. Han kan tugga o så. Så ta det lugnt det ordnar sig

Upp till toppen
Annons: