Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 979 ggr
sunflower185
2018-04-18 22:08

Sömnkrångel

Vår dotter har alltid sovit dåligt och jag har flera gånger ventilerat mig här. Jag blir galen snart, hon är 2,5 år och för tillfället sover hon bara ca 1-2 timmar i egen säng på kvällen innan hon vaknar och gråter. Omöjligt att ens försöka få henne fortsätta sova i egen säng efter det för hon börjar skrika som en stucken gris så hon kommer i vår säng då. De senaste kvällarna har jag förflyttat mig till ett annat rum efter det för jag kan verkligen inte sova när hon är i vår säng, hur hemskt det än låter! Ska vi fortsätta låta henne komma i vår säng och hoppas på att det går över (vill ju inte att det ska bli en vana för henne heller) eller ska vi ta fajten och försöka få henne somna om i egen säng? Jag gillar varkendera alternativen men blir så frustrerad varje kväll när hon vaknar. Oftast hinner jag nätt och jämt somna innan hon vaknar och ska i vår säng. Jag sover också rätt dåligt för övrigt och behöver all sömn jag hinner få, dessutom är unge nr 2 på väg också. Vad tycker ni vi ska göra?

Annons:
[Thiah]
2018-04-19 06:58
#1

Vi samsov just för att själva få sova och få en grundtrygghet till att sova. Äldsta är nu fyra år och har börjat sluta komma in i sängen varje natt.

mollyt
2018-04-19 07:52
#2

Kan inte heller riktigt relatera då vi samsover. Vi byggde på vår dubbelsäng med en extra 110-säng som dottern sover i. Hon nattas i den och om hon vill/behöver närhet under natten så kan hon rulla närmare mig. På så vis behöver hon inte vakna till ordentligt när hon vaknar och jag behöver därmed inte ”söva om” henne.

Sarah
2018-04-19 09:28
#3

Ser inte heller poängen med att ta en fajt om att hon ska sova själv. Är hon inte trygg själv så kommer det inte bli bättre av att bråka om det. Vi samsover fortfarande och lär göra det ett bra tag till, även när nummer två kommer om några månader. Tycker att det låter som ett bra alternativ att ha henne i en säng bredvid er, så att hon är nära men ni får utrymme.

fluffis
2018-04-19 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag förstår frustrationen. Sömn är viktigt. Vår pojke är ju lika gammal och sov rätt bra i egen säng i eget rum tills han var runt ett tror jag. Därefter orkade vi inte gå fram och tillbaka när han behövde oss, och han fick sova i vår säng istället. När lillebror var på väg och det blev för trångt tog vi bort sängramen på vår dubbelsäng så att resårmadrasserna ligger på golvet. Känns säkrare också om någon skulle trilla ner. Dock är de 31 cm höga vill jag minnas. Det går inte att komma ifrån. Sen har vi en (baby-)madrass på golvet bredvid, som den största sover på. Den är lägre och gör att han inte rullar över och stör oss men samtidigt är det nära för att sträcka ut en hand och trösta, eller om han vill krypa upp hos pappa lite. Pappas pojke är han :) Jag bifogar en bild. Jag hoppas ni kan ordna det så att alla blir nöjda! :)

Ceciliaolucifer
2018-04-19 20:41
#5

Vi samsover också för att få bättre och mer sömn. Vi har en 160cm säng och en 140cm säng som vi ställt ihop.

Mara-Bell
2018-04-22 10:56
#6

Vi har hela tiden haft som mål att dottern ska sova egen säng, och det har gått rätt bra när man hittat de rätta lösningarna för henne. Hon sov i spjälsäng fram till ca 1 år och 3 månader, då började hon bli väldigt svår att söva och ville inte läggas tillbaka i sängen när hon vaknade på nätterna. Efter ett par veckor med svårigheter tog vi bort spjälsängen och hade en madrass på golvet istället, då kunde vi lägga oss jämte tills hon somnade och sedan smyga ut. Hon ville dessutom hellre sova på madrassen än i spjälsängen. Efter ett tag behövde vi inte längre lägga oss jämte henne förutom vid vissa tillfällen som förkylningar eller om hon drömt något, hon somnar själv utan att vi är där. I julas köpte vi en växasäng till henne, hon var då 1 år och 8 månader. Hon älskar sin säng, och vi såg till att köpa en rejäl som även vi kan ligga i vid behov. Så vaknar hon och behöver närhet går vi in till henne istället för att ta henne till oss, det har fungerat jättebra och vi kan smyga ut utan problem när hon somnat. Vid läggning vill hon inte alltid sova, men vi är konsekventa med att lägga tillbaks henne i sängen och efter några gånger går hon inte upp igen utan stannar kvar och somnar. Sen har hon en speldosa som visar stjärnor i taket, och den älskar hon att ligga och titta på tills hon somnar 😊 Det här är hur vi har gjort, men alla barn är ju olika, så det är ju inte säkert att det fungerar för er.

Annons:
OlgaMaria
2018-04-29 13:07
#7

Sömnbrist beror ofta på olika brister, och utdragen sömnbrist förvärrar dessa brister och gör det nästan omöjligt att sova en god natts sömn. För avslappning och sömn behöver kroppen en massa olika näringsämnen och är dessa urlakade så blir det nästan omöjligt att sova.

Magnesium, lite zink och kollagen (eller vanligt upplöst gelatinpulver) är väldigt bra vid Sömnsvårigheter även om det kan behövas även fler vitaminer. Man kan ha i detta i någon smoothie/välling på kvällen. Kolla på doseringsanvisningarna och ta typ hälften. Det är bra med kapslar som man kan öppna och hälla ut pulvret. Man behöver inte ge varje kväll utan vid behov. Kan räcka med några kvällar så är depåerna i fas och det kan fungera bra en längre tid. Får du bra effekt så kan du ju också förstå att det var en brist där. För dessa saker fungerar inte sövande i sig själva. Det är brist på dem som gör att man inte kan sova. Så de fungerar bara om det finns brist där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: