Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2429 ggr
labradoodle
4/5/18, 12:23 AM

Lägga sig samtidigt som bebisen?

Ni som samsover, hur gör ni när ni lägger ert barn? Går ni och lägger er samtidigt då? Vår son på 9,5 månader kan inte sova själv på natten, så han sover mellan oss. Det har han gjort mer eller mindre hela tiden eftersom han är en väldigt näringstörstande bebis. De veckor vi har testat att ha honom i en spjälsäng bredvid oss, har inneburit uppvak flera gånger i timmen. När vi samsover brukar det istället gå 2-3 timmar emellan. Nu har vi precis lyckats bryta nattamningen, så den senaste 1,5 veckan har han sovit bortåt åtta timmar i sträck, halleluja, även om han vaknar och gråter ett par gånger. (Somnar då om med napp.) I och med detta sover han mindre på dagen, vilket gör att han kan läggas tidigare. Redan 20.15-20.30 har han somnat, vilket är väldigt tidigt mot hans tidigare valda tid 22.00-23.00. Problemet är att han inte kan sova själv. När han vaknar och ser att vi inte är där så blir han direkt så "panikslagen" att han inte går att söva, och så blir han pigg och somnar inte förrän närmare midnatt. (Ikväll t.ex. har jag rullat vagn 23.30 kring mörka kvarter…) Dessa nätter, när han vaknat utan oss, innebär också påtagligt fler mardrömmar. Vi måste med andra ord gå och lägga oss redan 20.15 för att han ska sova vidare. Vi har testat att ha honom sovandes bredvid oss i soffan ett tag, men han vaknar lätt. Visst märker vi av separationsfasen som varat i ca 2,5 månader hittills, men redan på BB vägrade han "kuvösen", de tre första månaderna bodde han i en bärsele på mitt bröst, och fram till att han lärde sig krypa så skrek han otröstligt för att han ville bli buren. Sedan han började krypa är han däremot mer nöjd under den vakna tiden. I övrigt är det en extremt aktiv kille. Han har alltid haft litet sömnbehov, och enligt BVC varit väldigt tidig i den motoriska utvecklingen. Otroligt nyfiken av sig. Jag har verkligen kämpat med rutiner, men han har bara inte velat sova mycket på dagen eller skapligt på kvällen. Förrän nu. Kanske bör man tacka och ta emot och lägga sig tidigt - det behöver nog jag. Men med tanke på att han knappt sover på dagen och är mellan golv och tak från 6.40, så behöver jag även en kort stund på kvällen då jag inte passar honom. Om än det bara handlar om en kort dusch eller betala räkningar… Tips? Bara att fortsätta på samma sätt och ge all min närhet jag kan? Bara försöka tänka att "ensamtiden" kommer i framtiden?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
annia1
4/5/18, 3:26 AM
#1

Jag har inga barn så jag kan inte svara utifrån egna erfarenheter. Det låter jobbigt att ha det som ni har det.

Men en sak som jag tänker på när jag läser ditt inlägg. Att ni kanske ska försöka att spela in era hjärtljud och lägga bredvid när ni nattat er son. Det går ju att spela in barnens hjärtljud när de ligger i magen så det bör gå att använda för att spela in från er. Finns väl fler varianter än denna som jag hittade.

Annars kanske skaffa ett mjukisdjur som avger hjärtljud. När jag kollade på nätet så hittade jag i alla fall två stycken, (finns nog andra). Den första är nog kanske inte den bästa då den tydligen bara sätter igång om barnet gråter. Och så långt ska det ju inte gå innan den sätter igång.
Den andra ska sätta igång om barnet rör sig eller gråter. När jag sökte på nätet så stod det att den bla ska avge hjärtljud, men på sidan där, så står bara livmodersljud, men det borde innefatta hjärtljud.

Jag vet att jag för många år sen läste just om att barn blev lugnare om dom hörde mammans hjärtljud, kommer dock inte ihåg vid vilken ålder det avtog.

En annan sak jag funderar över i ditt inlägg. Du skriver sist att du skulle behöva tid för dig själv utan att passa sonen. Vad gör din man vid dom tillfällen, accepterar inte sonen att pappa passar han den stunden du behöver för dig själv.

.

[Thiah]
4/5/18, 4:56 AM
#2

Jag har tyvärr, för det mesta bara lagt mig bredvid. Läser bok eller tittar på datorn. Men för oss har det också hjälpt att ha ljus på hela tiden. Just nu går olika bamsesagor på repeat hela nätterna (sonen är nu 4, sover i egen säng… Typ..). Det blir en koppling i hans hjärna att när ljudsagorna är på sover man. Vi använder Spotify på en gammal telefon… Sen är vi också astråkiga om sonen vaknat på natten/kvällen. Inga lampor tänds, bara ljudsagorna är på, mamma och pappa pratar knappt och är astråkiga. Då brukade sonen somna om.

fluffis
4/5/18, 8:12 AM
#3

Jag tycker det låter som om du/ni är inne på rätt spår. Har han stort närhetsbehov så ge honom det, och det gör du ju.

Vi gör ungefär likadant med vår ettåring, förutom att han ammas till sömns. Det jag har märkt är att han vaknar lätt upp, helst flera gånger, om jag smiter iväg för tidigt. Ligger jag kvar en timme så finns det stora chanser att jag kan gå upp och få en timme för mig själv innan det är dags för mig också att lägga mig. När jag ligger bredvid honom och han verkar ha somnat så kan jag ligga och klicka på min surfplatta och på det sättet få lite tid där också :)

Jag tänker att er kille kanske behöver mer tid att vänja sig vid detta. Ha tålamod. Det framgår inte riktigt hur länge ni har kört såhär att du lägger honom och sen går ifrån sängen. Så det är tips nr 1. Tips nr 2 är att ligga kvar längre tills han förhoppningsvis sover djupare.

Klart att man behöver egentid/göra andra saker också :)

labradoodle
4/17/18, 9:30 AM
#4

Vilka kloka råd ni har gett mig, tack. Spännande med hjärtljud, det kanske vore något?

Vi brukar lägga oss bredvid i kanske en halvtimme. Vi har kört med det i kanske 2-3 månader. Men vi får kanske testa att ligga där längre, bortåt en timme istället.

Den senaste veckan har han somnat 21 och då verkar det som att han sover  tyngre. Men det blir ju så himla svårt att hitta något bra mönster eftersom han inte har någon kontinuitet. Vi håller samma rutiner varje kväll men inte han, haha!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

mollyt
4/17/18, 12:26 PM
#5

Hur blir det om ni håller samma rutiner inför nattning och att ni håller samma tider och bara får följa med er. Det kanske släpper för honom då? Vi samsover också - dottern är nu 2 år och har en egen 110-säng som vi byggt på vår egen dubbelsäng med. Så jag nattar henne där och ligger sen kvar kanske 20-30min tills hon sover ordentligt innan jag går upp. (Läste någonstans att det tar 20min för små barn att komma ner i djupare sömn.) Sen har vi en övervakningskamera i sovrummet med NightVision (IR) så den filmar i mörker - så vi har stängd dörr men ser henne hela tiden, så om hon knölar runt och verkar sova oroligt går vi in och lägger en hand på henne så hon somnar om. Vi var mer flitiga med det när hon var mindre men nu har hon lärt sig att ofta kunna somna om själv öven om hon vaknar. Men tanken då var att hjälpa henne att somna om (med vår närhet) innan hon liksom hann vakna till ordentligt. Hon läggs mellan 19-19:30, vi brukar lägga oss runt 22.

Sarah
4/17/18, 1:11 PM
#6

Vi samsover, men har alltid kunnat gå upp när dottern somnat. Oftast är det jag som lägger och ibland somnar jag samtidigt och då sover jag vidare eller så väcker killen mig efter en stund så jag kan vara uppe lite till. Somnar jag inte så kan jag gå upp ca 5 min efter hon somnat. Hon märker inte när vi lägger oss sen heller. Vaknar hon på natten vill hon ha en flaska så jag har alltid en flaska färdig på sängbordet. Vore skönt att komma ifrån den, men det är ju lika jobbigt som att sluta nattamma kan jag tänka mig och det orkar vi inte nu :P

Annons:
Knaprig
4/29/18, 10:59 PM
#7

min son som är ca 1 år 9månader  nu har sovit på oss, vi har lagt oss i soffan och sövt honom på oss, ända till han varit iaf över 1 år, sen har vi ju börjat lägga honom i sin spjälsäng och sett om det funkat, ofta har det gjort det en stund fram till kanske 22, 23 då har en av oss eller båda gått å lagt sig med honom i våran säng. 

Han är en närhetsbebis, då får han det. Nu sover han längre å längre i sin egen säng, även om han ofta vaknar nån gång under natten å vill komma upp (men vadå, det e ju mysigt, lite oskönt när man vaknar lite stel sen bara :p)

Sen så sover han gärna på min plats helt själv när jag drar på jobbet om jag jobbar morgon, då fläker han ut sig utan att behöva ligga å mysa på oss. 

Jag tror på att små barn visar vad de behöver precis som att de säger till när de är hungriga, så säger de till när de behöver mys å närhet.  Jag är helt säker på att han kommer bli helt normal och självständig ändå.  

Lycka till

Lojs
5/24/18, 10:49 AM
#8

Verkar ju inte fungera för er, men så här gör vi. Dottern är 10 mån. 
Vi följer helt dotterns egna sovmönster. Hon somnar i famnen runt kl 21-22 och brukar inte vakna av att byta famn. Så någon av oss har henne i famnen tills vi lägger oss (brukar lägga oss 23-24 nånting) och vi turas om med henne. Hon får ny blöja och borstar tänderna när vi lägger oss, då vaknar hon till, men somnar om snabbt med lite Amning. Vi samsover och hon sover för det mesta fram till ca kl 06 då hon vaknar och ammar lite, sedan somnar hon om och sover till ca kl 9. Under dagarna sover hon när hon behöver (även då i famnen/sele eller i bilen, beroende på hur dagen ser ut), hon har 2-3 sovstunder under dagen. 

Detta fungerar bra för oss, vi tänker att så länge hon vill ha mycket närhet så anpassar vi oss så kommer självständigheten när hon är mogen. Hon är ett väldigt nöjt och glatt barn som sällan är ledsen så det känns värt det. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: