Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 948 ggr
[Thiah]
2018-03-23 23:34

Bilstol

Hörrni, Några av er är ju experter på bilstolar. En Britax multitech är från 9kg, vad händer om man använder den från 7? Borde vi använda första skyddet tills 9 kg?

Annons:
soundtrack
2018-03-24 14:14
#1

I gruppen ”Bilbarnstolar” finns mycket kunnigt folk och enligt dom är vikten inte av nån större betydelse egentligen, utan det viktiga är att barnet sitter stadigt (med stöd) och inte är för kort för selen.

[Thiah]
2018-03-24 15:08
#2

#1 precis så tyckte jag också att det var :)

mollyt
2018-03-25 19:18
#3

Jag har också förstått att det snarare är längden som avgör och inte vikten.  Även att de större bilbarnstolarna (alltså inte babyskyddet) är säkrare och att det därför är bra att byta när barnet är tillräckligt stort.

[BergThor]
2018-03-26 14:30
#4

Jag fick också höra att dom bakåtvända bilbarnstolarna är mycket säkrare än babyskydd och därför ska man helst byta så snart bebisen är redo. Man ska inte ha kvar babyskyddet bara för att man vill nå maxgränsen för vikt eller så. Så fort bebisen är stark nog att sitta själv utan stöd så ska man byta till en bakåtvänd bilbarnstol. Dock så måste man ju ändå kolla upp riktlinjer för den nya stolen så inte bebisen är alldeles för liten då om den var tidig med att sitta. Prata gärna med kunnig personal i affären eller läs om stolarna på nätet, direkt på tillverkarens hemsida. (Vi har en maxi-cosi mobi XP nu, den är kanon!) Kom ihåg också att detta är vad jag fick BERÄTTAT TILL MIG, så det betyder inte att det är 100% sant för alla. Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet och det jag vet för tillfället. (Tror att vi kanske var lite sena, bytte stol när dottern var runt 6 månader om jag inte minns fel.)

JazzBass
2018-03-27 13:17
#5

Håller i stort med #4, men man behöver inte skynda med att byta stol bara för att den större kan vara marginellt säkrare. (Jag skulle dock definitivt rekommendera ett babyskydd som fästs mot en basenhet med stöd från golvet, snarare än ett som bara ska fästas med bilbältet. Jag har inte koll på vad studier säger, men det känns i alla fall inte ens närapå lika stadigt och säkert). Vi hade babyskyddet till ungefär 9 månader med sonen och till 1 års ålder med dottern. Vi kände inget stort behov av att byta tidigare heller och vi befarade att vi inte skulle få in två bakåtvända stolar i någondera av våra bilar varvid ett bilbyte skulle ha behövts. Det gick dock i den ena, inte bakom förarsätet men nog bakom passarerarsätet samt i mitten.

Själv har jag också lite erfarenhet av en Multitech-stol. Den kändes väl ganska bra annars men vi sålde den fort vidare då remmarna var helt olidligt tröga att spänna (jag behövde ta i för kung och fosterland för att spänna dem, och då har jag klart mer muskler än frun som lyckligtvis aldrig behövde prova det). Dessutom blev dom bara svårare att spänna ju lägre ner man ville ha bältena som kommer över axeln. Kan tyvärr inte rekommendera den stolen av den anledningen. Nu har vi istället 3st Britax Maxway-stolar som är utmärkta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
2018-03-27 13:40
#6

#5 Jag vill inte ha en stol som är så svår att spänna, då kommer jag aldrig kunna sätta fast ungen. Britax maxway ska jag kolla på. Vi har äldsta sonen framåt så behöver inte oroa oss för att rymmas

Annons:
Mara-Bell
2018-03-28 18:52
#7

När vi letade stol gick jag till butiken och bad dem rekommendera en. De krav vi hade var att den skulle vara säker såklart, men även att den skulle ha så hög rygg som möjligt då vi har ett långt barn, och även att den skulle ta så lite plats som möjligt i bilen. Rekommendationen blev en Britax Maxway, och vi har aldrig ångrat det köpet. Ett plus är dessutom att den är relativt billig, ligger på ca 2000 kr. Vi bytte stol när dottern var ca 8 månader, då vägde hon 11 kg och var 77 cm lång.

[BergThor]
2018-03-28 20:23
#8

Hade ni babyskyddet till henne tills hon var 77cm?! Då måste ju huvudet ha stuckit upp ovanför stolen. Så fort huvudet är vid överkanten på stolen så ska man byta, annars är det farligt ju. (Det här är ingen pekpinne eller så utan jag undrar bara alltså. Vet inte vad maxlängden är eftersom vi bytte stol innan dottern blev så lång.)

Mara-Bell
2018-03-28 22:18
#9

#8 Hon hade flera centimeter kvar för huvudet, det var axlarna det blev för trångt för. Vet inte om det skiljer mycket på hur stora babyskydden är? Vi hade ett brio babyskydd iallafall, och när man tog bort spädbarnsinläggen blev det rätt rymligt.

Niini
2018-04-08 14:41
#10

Max-way kan även jag gå i god för! VI har tre såna o en minikid (två i var bil). Skulle välja max-way alla dagar! Äldre som fyller 5 i juni sitter ännu super i max-wayen o kommer säkert kunna sitta till 6 år 🙂 Minikiden sitter han nog trängre i, den tar ju mer plats i baksätet o har längre sittdel så blir ju mindre rum för benen. Max-way e ju så pass smal på baksidan av ryggen så brukar funka fint att kila mellan framsätenas ryggstöd så blir e mer benutrymme :)

Upp till toppen
Annons: