Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 687 ggr
[BergThor]
3/21/18, 1:44 PM

Idétorka barnmat

(Är nästan lite nervös över att skriva det här inlägget. Min erfarenhet är att när det kommer till barn och att diskutera kring barn/barnuppfostran/rutiner osv så har folk väldigt starka åsikter och kan inte acceptera att alla gör olika utifrån vad som funkar för just sitt eget barn.. Därför kan det skapa tjafs och konflikter tyvärr. Men jag vill bara ha lite tips! Negativa/spydiga kommentarer undanbedes.) HEJ! Jag har fått idétorka på vad jag skulle kunna ge vår dotter för mat. Hon är 15 månader gammal och äter bara ”vuxen” mat som vi tillagar, men hon är så kräsen! Det är inte mycket som duger och det gör att rätterna blir så enformiga och tråkiga. Tycker så synd om henne när det nästan bara är samma hela tiden. Hon äter alltid själv. I början åt hon med sked och var så duktig med det men sen insåg hon att det går för långsamt, maten ramlar ibland av skeden innan den når munnen plus att det är roligare att kladda ner sig så nu äter hon mest bara med händerna. Helst så tar hon hela nävar och trycker in i munnen och ser jättenöjd ut. 😂 Det hon äter är: ris och pasta. Köttbullar, korv, ägg, kyckling och fläskfilé. Ärtor, morötter ibland och broccoli ibland. Och pannkaka. Det hon älskar mest är ris och ärtor. Skulle hon få bestämma själv så skulle hon nog kunna leva på bara det. Potatis åt hon förr men inte längre. Spottar bara ut. Fisk åt hon också förr men vägrar nu. Vi har även provat couscous men då skrek hon och totalvägrade! Gjorde även en form av gryta åt henne förut men den åt hon inte mycket av. Tror att den var för ”kladdig”. Hon vill mest bara ha ”hyfsat torr” mat som hon kan sitta och plocka med. (Om det skulle vara av intresse så kan jag även berätta att hon får ersättning precis innan läggdags på kvällen och en flaska precis när hon vaknar på morgonen, inga mål under natten.) På eftermiddagen så får hon även mellis. Ur den kategorin så äter hon det mesta, mosad frukt eller färdiga fruktpuréer, grötklämmisar, yoghurt, mackor med olika pålägg osv. Därför skulle jag vilja ha tips och förslag på vad vi skulle kunna erbjuda och prova. Vad tycker ditt barn om för mat? 🙂

Annons:
Maria
3/21/18, 1:47 PM
#1

Små barn äter också med ögonen så färgglad mat är ett förslag. Man kan göra potatismos och mixa i lite tomat så att den nästan blir rosa vilket brukar vara populärt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[BergThor]
3/21/18, 1:51 PM
#2

Åh, vad smart! Det ska vi prova. Tack för tipset!😃👍🏻 Det skulle även förklara varför hon är så himla förtjust i ärtor iallafall, hehe.

Surpan
3/21/18, 2:00 PM
#3

Min son är 12  månader och äter i och för sig allt, men jag hoppas kunna ge lite tips ändå.

Blodpudding - Perfekt att äta med händerna. Kladdar inte särskilt mycket.
Bulgursallad - Vi brukar ha i tonfisk, paprika och oliver. (vi vuxna kör dressing på dijonsenap och olivolja till)
Spagetti och köttfärssås - Klassiker.
Soppa - Han får pilla med bröd medan vi hjälper till att mata med sked.

Om hon gillar ägg så kanske omelett skulle vara nått?

/Surpan

DesK
3/21/18, 2:13 PM
#4

Båda mina barn ville ha färgglad mat, som inte var sammangeggad. Så jag gjorde olika puréer, morot, ärt, potatis, broccoli osv och frös i istärningslåda. Lätt att ta fram och värma så många tärningar vi trodde att de ville ha. Sedan började de båda äta vär mat tidigt, jag bara hackade den lite extra till dem. Var alltid noga med att lägga var sak för sig. Ang tomat, så kan en del barn reagera negativt med utslag mm, så prova i små mängder och utblandat med annat. På tal om pannkakor, så testa både raggmunkar och rårakor, båda mina barn älskade rårakor med rårörd lingonsylt och finriven vitkål med lika finriven morot i. Färska örter av alla slag kan blandas med det mesta och även i t ex potatismos, då kanske barnet tycker att moset ser mer inbjudande ut.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
3/21/18, 2:42 PM
#5

#4 Precis så gjorde jag också i istärningslådor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[BergThor]
3/21/18, 3:13 PM
#6

Tack så mycket för tipsen allihopa! 😃🌷 Blodpudding äter varken jag eller sambon så har dragit mig lite för att köpa det. Min mamma föreslog det förut men jag är osäker. Hehe. Hur är det med inälvsmat egentligen? Läste en tråd i ett annat forum där vissa lät sina barn äta t.ex. leverpastej (även vår dotter har fått prova och gillade det mycket) men sen var det ett par människor som hävdade att man ALDRIG ska ge småbarn inälvsmat. Vet inte hur jag ska göra?.. Frysa in mat i islådor gjorde vi också förut när vi började med smakportionerna då hon åt så lite, typ 1-2 ”isbitar” bara. Men nu äter hon så mycket vid varje måltid så är inte värt att frysa i islådor längre, då skulle det gå åt nästan en hel islåda vid varje måltid. Haha. Så vi har istället köpt många mindre runda matlådor från Ica (kommer i 2-pack, en lite större och en lite mindre som ligger inuti) så förvarar vi maten i dom och kan lättare portionsfördela, eller iallafall ”ärtor för sig, korv för sig”. Dottern är ju så också att allt ska ligga uppdelat för sig på tallriken. Man får inte blanda runt det för mycket. 😅 När hon får ägg så är det faktiskt lättstekt, gör en form av Scrambled eggs fast utan kryddor. Har provat kokt ägg och hon åt vitan men spottade ut gulan, konstig konsistens antar jag. Raggmunk måste vi prova! Kanske man lyckas lura i henne lite potatis igen också. Perfekt!👌🏻 Tack!

Annons:
Maria
3/21/18, 3:16 PM
#7

Kokt ägg mosat med lite smör gillar vissa barn och då får man ju med hela ägget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[BergThor]
3/21/18, 3:18 PM
#8

Jo, angående tomaten. Den har jag också tänkt på och inte riktigt vågat prova att ge henne än. Vet att vissa barn kan reagera starkt på den. Särskilt eftersom hennes pappa antagligen är allergisk och visar allergiska symptom när han äter tomat (kliar i halsen och blir röd i hela ansiktet) så är jag extra nervös över att ge henne det. Självklart så måste vi prova någon gång men skjuter lite på det. 😅

Surpan
3/21/18, 8:05 PM
#9

Jag har aldrig hört att man inte ska ge inälvsmat så jag kan inte uttala mig om det. Sonen älskar både leverpastej och blodpudding och äter det ofta. Vi sa faktiskt senast han åt det att de enda barnen som ratar blodpudding är nog de där föräldrarna inte äter det. :) det är så perfekt barnmat!

/Surpan

[BergThor]
3/21/18, 8:14 PM
#10

Tror att personen som uttalade sig först angående inälvsmaten var från Finland så kanske att dom har andra ”riktlinjer” eller så där..? Dottern tycker mycket om leverpastej på macka men har inte gett det så mycket efter att jag läste den där andra tråden. Kan ju prata med BVC sen annars och se vad som sägs därifrån. Kan ju köpa någon liten bit blodpudding och prova ge henne iallafall. Jag tänker inte äta upp resterna dock. 😂 så hoppas hon gillar det, haha.

DesK
3/21/18, 8:38 PM
#11

Blodpudding är inte bra mat för någon, pga det höga sockerinnehållet. Bättre att äta fin och bra kalv- eller kycklinglever 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surpan
3/21/18, 9:14 PM
#12

Vi köper blodpudding utan socker. :)

/Surpan

Surpan
3/22/18, 1:06 PM
#13

Jag kom på en till sak - fiskbullar med pasta. Vår son älskar det. 🙂 Gillar hon fisk? Vi brukar göra laxtacos, det blir ju mycket roliga saker att plocka med då.

/Surpan

Annons:
[BergThor]
3/22/18, 1:21 PM
#14

När vi körde på såndär burkmat fortfarande så fanns det ingen med fisk som hon gillade. När vi sedan började med ”vuxen” mat så åt hon kokt fisk ett tag men nu helt plötsligt så vägrar hon det. Ärtor som hon älskar åt hon inte ens heller för att dom låg på samma tallrik och hade fått fisk på sig.. Så den kvällen fick vi göra ny mat med en skitarg unge. 😂 så fort hon fick ris, korv och ärtor istället så åt hon så nöjt. Så jag vet inte vad det är hon har fått för sig.. haha. Men skulle ju kunna prova fiskbullar ändå, det smakar ju inte på samma sätt.

Surpan
3/22/18, 1:36 PM
#15

Hm.. Äter hon samma sak som er? Matar ni henne eller pillar hon själv?

Jag spånar lite här nu, jag menar inte att kritisera på något sätt utan jag vill bara bolla lite tankar och idéer så ni kanske får några tips. 🙂
Men om jag läser lite mellan raderna så verkar det som att det här med maten är lite stressigt för er? Är ni vuxna kräsna eller äter efter speciella dieter? Äter ni allihopa tillsammans? Vår son äter mycket bättre om vi äter också. Kanske skulle det vara bra att bara ta det lite lugnt och bara äta. Vill hon inte ha så vill hon inte. Vår son  kan bli skitarg vid bordet och vägra äta ibland. Jag har ingen aning om varför. Då ställer vi undan hans mat några minuter och sitter och äter själva, sen testar vi igen och då äter han.  Det kanske inte är fel på maten menar jag?

/Surpan

[BergThor]
3/22/18, 9:50 PM
#16

Hon får ju tallriken vid sig med sked och så äter hon själv och plockar lite fram och tillbaka med maten och ibland får man hjälpa till lite med en sked då och då så att hon får i sig något om hon leker mer än äter. Hon äter samma som oss ibland. Det beror ju på vad vi vuxna äter. Eftersom hon inte gillar potatis längre så blir det ju inte att det blir samma om vi äter det någon dag och sådär. Det är olika. Vi går inte på några dieter. Sambon kan äta vad som helst förutom blodpudding (men även det om han verkligen måste säger han😅) så det är mest jag som är kräsen. Hehe. Ganska mycket rätter/saker som jag inte gillar. Så stressigt är det inte egentligen. Hon får köra sitt race liksom. Blir hon också skitarg ibland, som jag kan tänka mig att din son blir, så gör vi på samma sätt att vi tar bort tallriken en stund (för annars flyger maten omkring i hela rummet) och så får hon tillbaka den sen när hon lugnat sig eller så får vi mata henne litegrann medan hon pillar med någon makaron bara eller så. Man har ju alltid tryggheten i att det finns frukt, mackor, klämmisar och ersättning om hon skulle äta alldeles för dåligt så det finns alltid något som går ner iallafall men det var längesen nu som vi var tvungna att ”komplettera” efter maten. Känner också lite så att hon äter om hon vill. Jag ville bara ha tips på mer maträtter så man skulle kunna ge henne en lite större variation. 😝 Vid lunch så äter jag tillsammans med henne, sambon är ju på jobbet då. Vid middagarna så är det lite annorlunda beroende på vad klockan blir och vad som ska ätas och hur lång tid det tar att tillaga. Oftast så blir dotterns mat klar först så då får hon äta eftersom det är middagstid för henne och så kanske vi äter senare när vår mat är klar. Men vi försöker sträva efter att alla ska äta samtidigt iallafall, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Då prioriterar vi dottern att hon får mat för vi vuxna klarar oss iallafall ändå.

mollyt
3/22/18, 9:56 PM
#17

Om du har Facebook rekommenderar jag gruppen ”plockmat för barn”. Annars skulle jag tipsa om att bara härda ut, fortsätta ge vad ni själva äter och låta det ta tid. Min dotter har precis fyllt två år och bara ätit själv - i perioder har hon varit ganska smal i variation (typ bara velat äta broccoli och frukt och paprika) men nu från ingenstans (alla dyra hörntänder sprack igenom samtidigt) så vill hon smaka på ALLT! Alltså verkligen allt!

Surpan
3/23/18, 7:55 AM
#18

Okej, men det låter ju som att allting flyter på ändå. Vissa barn är bara lite mer kräsna än andra. 🙂 Potatis är ju ändå inte direkt supernyttigt så det är ju ingen tragedi att hon inte äter just det.

/Surpan

[BergThor]
3/23/18, 1:02 PM
#19

Tack för tips och stöd allihopa! ❤️ Vi får köra på här hemma bara, försöka erbjuda lite nytt och så men hon äter det hon äter helt enkelt. Är glad att det finns något som duger åtminstone. Hon har kommit in i en fruktansvärd utvecklingsfas just nu också vid 15 månader så jag hoppas att det kanske blir lite bättre efter den.

Upp till toppen
Annons: