Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 871 ggr
Surpan
2018-03-07 09:48

Vad gav ni till er ettåring?

Snart är det dags för födelsedag för första gången hos oss, men en sak som jag undrar över är det här med presenter.

I julklapp köpte vi ingenting speciellt till sonen, han var då 9 månader. Jag köpte matchande strumpor till hela familjen som en liten morgonklapp men inga "riktiga" julklappar från oss alltså.

Nu är det snart födelsedag alltså och jag har ingen inspiration till födelsedagspresent, han kommer ju få massor av andra. Det kommer ca 30 pers för att fira honom! Inte behöver han någonting speciellt heller.

Känns konstigt att köpa någonting "bara för att", och det känns konstigt att inte köpa någonting alls..

Hur gjorde ni? Vad köpte ni i ettårspresent till era barn?

/Surpan

Annons:
Calcifer
2018-03-07 09:52
#1

Kanske nåt fint, och speciellt, som han inte direkt har någon nytta för nu, men som kan komma att bli en riktigt fin present att ha när han är äldre? Eftersom han kommer få så mycket av andra ändå, och han är lite för liten för att fullt förstå det där med presenter, så kanske det kan vara något som NI som föräldrar tycker skulle vara roligt att "ge", som ni sedan sparar och har kvar och kan visa bilder på och ge till honom på riktigt när han som sagt är äldre?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
2018-03-07 10:05
#2

Spara lite pengar åt honom i stället. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
2018-03-07 10:08
#3

#2 Håller med Niklas.

En egen fond där det förs över pengar regelbundet. Det behöver ju inte vara några större summor.

Många bäckar små.

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
2018-03-07 10:17
#4

Pengar sparas redan.

Jag har funderat på om vi ska köpa något speciellt till framtiden också, men jag vet inte riktigt.. Vi bor inte så stort att vi kan förvara hur mycket som helst heller.

/Surpan

[Thiah]
2018-03-07 13:31
#5

Alltså vi köper ibland inget om han fått mycket av andra. Kanske någon liten leksak. Men sonen får kanske 1-3 julklappar och 1-2 födelsedagspresenter av oss som mest hursom. Han får ju leksaker året runt "vid behov". Finner ingen idé att spendera en massa på 2 dagar om året, speciellt inte när barnen är yngre och knappt förstår. I år när äldsta sonen fyller 4 kommer han få välja frukost och sen få en summa att välja en leksak för själv. Tror det blir bäst så faktiskt. :)

Surpan
2018-03-07 13:37
#6

#5 Skönt att höra någon annan tycka att det kan vara lite onödigt. Han kan ju liksom inte ens öppna sina egna presenter. I julas hade jag inte dåligt samvete alls men ett årsdagen känns lite speciell på något sätt ändå.

Nu funderar jag på om vi ska köpa hans första skor som en liten present. Han kan inte gå ännu men jag antar att han lär sig snart.

/Surpan

Annons:
Sarah
2018-03-07 14:36
#7

Hon fick en bil att åka på och några klossar att banka på. Sen köper vi gärna böcker i tid och otid :)

Calcifer
2018-03-07 15:22
#8

Alltså en fin gåva att spara till framtiden behöver ju inte vara något stort, jag tänkte typ… kanske en bok som du eller din partner tyckte om som barn, med ett fint meddelande skrivet till sonen, eller något liknande kan vara en idé? Jag vet att jag blev jätteglad när jag som vuxen fick en trave barnböcker som mamma hittade på vinden som jag älskade och hade fina minnen av att hon läst för mig när jag var liten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

mollyt
2018-03-08 07:21
#9

Vi köpte inget. Vi har köpt saker hon behövt löpande - så inget speciellt till födelsedagen (eller första julen) så när behovet uppstått så har vi handlat och alltså inte "sparat" tills födelsedag/jul så att vi kunnat ge som present.

Nu fyller hon 2 år och hon får praktiska grejer som nya skor till våren, ullväst, solhatt osv 😉 Sen köpte jag en hel del böcker (hon älskar böcker!) på bokrean nu men dem fick hon samma dag som jag kom hem från affären förra veckan, ingen idé att spara dem en månad bara för att. Hon har ännu inte förstått nöjet med paket så att säga, så både födelsedagen och julen var hon mest besvärad av paketen - hon fick hjälp att öppna det första och ville sen inte öppna fler.

Vi kommer ändå ha födelsedagskalas så hon får njuta av att stå i centrum och hon kommer såklart att få paket ändå. Mina föräldrar och svärmor har gått mycket på "min önskelista" och det är mycket praktiska grejer som vi önskar oss till dottern men även en och annan leksak/bok också!

Surpan
2018-03-08 08:46
#10

#9 Vi verkar tänka lika. 🙂 De små förstår ju inte. Och får så enormt mycket grejer hela tiden ändå. 

Jag pratade med min sambo och vi kom fram till att vi köper något litet som vi vet kommer användas. Typ en bok och en pyjamas. 🙂 Så att han får något paket på sin födelsedag, eftersom vi kommer fira honom dagen efter med släkt och vänner.

/Surpan

Ceciliaolucifer
2018-03-08 18:29
#11

Vi köpte massor och fick mycket saker. Allt från kläder till leksaker. Allt var inte för just 1 års dagen utan kläder och leksaker för framtiden. Jag tycker om att handla till min son. Men försöker att lägga pengar på bra kvalite och sånt man ev kan återanvända.

OlgaMaria
2018-03-08 21:50
#12

Vi köpte inget i ettårspresent. Tänkte att det skulle bli mer än nog från alla andra och det blev det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: