Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1113 ggr
Sandiy
2/28/18, 9:45 AM

Gå på dop ändå?

Min dotter har snart varit förkyld i 1 vecka. Första dagarna hade hon feber, som högst 38,5. Men har inte haft feber på 4dagar o hon blir bättre för varje dag. Hon är dock fortfarande snorig, o kan hosta lite ibland, oftat när hon somnat. Typ inget på dagarna. Vi ska på dop på lördag o hade ni gått ändå även om barnet fortf är lite snorigt? Tänkte ifall hon inte hunnit bli helt frisk. Kan tillägga att hon är väldigt pigg o skulle hon må dåligt så skulle jag aldrig gå!

Annons:
MonicaLagerquist
2/28/18, 10:03 AM
#1

Nej jag skulle inte gå om det är ett litet barn som ska döpas.Varför riskera att smitta ett litet barn.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2/28/18, 10:17 AM
#2

När förkylningen är på övergående har också smittorisken vanligtvis minskat markant. Den lär vara som störst strax innan förkylningen brutit ut och i början av förkylningen. Jag tror nog ni kan gå om nu inte ni föräldrar börjar få förkylningssymptom också, men hör gärna med värdarna också.  Om ni går så var extra noga med handhygienen, det kommer man långt med.

Hur gammal är dottern annars? Tänker att det påverkar hur mycket hon rör på sig och leker med gemensamma leksaker och andra barn. Yngre barn kan dessutom inte tänka på sånt som att inte hosta rakt ut eller i händerna, säga till om de behöver snyta sig med mera.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fien
2/28/18, 11:01 AM
#3

Alltså har hon varit feberfri i fyra dagar nu så har hon ju hunnit vara feberfri i en vecka tills på lördag… hosta och snor kan sitta kvar länge, flera månader till och med. Jag hade gått och tagit med dottern.

Ria74
2/28/18, 1:34 PM
#4

Ja jag hade gått. Snor och hosta kan med otur vara kvar i månader. Det smittar däremot sällan i det stadiet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2/28/18, 2:33 PM
#5

Säger som flera andra, feberfi och ett bea allmäntillstånd är det som gäller. Snor och hosta kan hålla i sig så himla länge, tyvärr. :(

Aleya
2/28/18, 6:10 PM
#6

Nu är jag vuxen men jag kan vara snorig och hostig flera månader efter en förkylning. Jag skulle gå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
mollyt
3/2/18, 8:19 PM
#7

Jag hade inte gått med hänsyn till bebisen som döps. Man snittar så länge man hostar. Är du osäker så rådgör med föräldrarna till barnet som döps, om det tycker det är okej att ni kommer trotts hosta så ska ni såklart gå! Men respektera om de inte vill.

Sandiy
3/2/18, 10:21 PM
#8

Det är ingen ”bebis” som ska döpas. Utan en 1 åring. Som även har en äldre bror som dagligen går på förskola. Vi kommer gå, dottern är i princip frisk. Har ändå pratat med föräldrarna o dom tyckte vi skulle komma!

[Thiah]
3/3/18, 6:05 AM
#9

#7 är väldigt svårt att undvika allt så länge man har hosta. Jag kan själv ha hosta i månader och livet måste fortsätta. Däremot skulle jag kanske inte släppa fram min snoriga unge i ansiktet på ett spädbarn. #8 Då hade jag absolut gått. Ett barn med syskon på förskolan får alla bobbor fort. :)

Fien
3/3/18, 6:33 AM
#10

Ja hosta får man räkna med den här delen av året. Typ alla barn på stora tjejens avdelning hostar (inklusive hon)… det betyder ju inte att de är sjuka, utan hostan hänger kvar länge efteråt. Feberfri minst en dag och inte allmänpåverkad är det som gäller på förskolan. En bra regel som kan tillämpas vid besök osv också.

mollyt
3/3/18, 7:17 AM
#11

Jaha, ja men dåså #8 då hade jag absolut gått!

Upp till toppen
Annons: