Annons:
Etikett10-amning
Läst 1592 ggr
Low
2/25/18, 12:37 AM

Ångest över vikt och amning

Jag ammar min 8-månaders varje morgon, eftermiddag, kväll och natt… Vi ska försöka sluta nattamma, men just nu är han i separationsfasen så det får vänta. Även eftermiddagsmålet är lite knepigt att få bort, men det ska nog gå…

Hur som helst så mår jag väldigt dåligt av min vikt, och jag vill gå ner mina graviditetskilon. Men jag vågar inte, eftersom jag ammar och är rädd att miljögifter ska gå ut i bröstmjölken. Jag vill inte utsätta mitt barn för det. Dessutom så har jag otroligt svårt att skilja mig från amningen. Jag vill så gärna fortsätta, i alla fall morgon och kväll. Vi båda älskar det.

Det sorgligaste är bara, att jag inte kan njuta av mammaledigheten fullt ut eftersom viktångesten gnager så enormt. Jag har ätstörningsproblematik i bagagen som plågat mig halva livet, så det är tyvärr lättare sagt än gjort att bara slå bort vikttankarna och njuta av att vara mamma. Samma sak att bara "tänka på vad jag äter". För en ätstörd är det ofta allt eller inget som gäller, och så är det för mig. Ska jag gå ner i vikt så kommer jag behöva gå all in och totalt rasa.

Som ni hör så saknar jag både disciplin och karaktär, och jag hatar mig själv för det. Men jag älskar åtminstone mitt barn så mycket att jag väljer att amma istället för att vara fin. Frågan är bara vad som ger mitt barn mest… Amning och en "ok glad" mamma? Eller en mamma med mycket bättre självförtroende, men som inte ammar?

Jag har försökt ta upp min kontakt med vården men jag får räkna med väntetid på minst ett par månader…

Har ni några stöttande ord eller tankar på vägen?

Annons:
Surpan
2/25/18, 7:37 AM
#1

Jag vet inte vart du bor, men i kommunen brukar de ha något som heter familjecentrum. De brukar ha familjerådgivning eller föräldrastöd. Det finns då en kurator man kan gå till som inte för journaler eller antecknar, utan nära är där för att bolla idéer och tankar. Testa att ringa dom för att boka tid. Man kan ta med sig barnet på mötet. Just nu är inte ditt problem vikten eller amningen, utan att du som du kallar det är allt eller inget på vikten. Du borde försöka jobba med det för att hitta en bra, hälsosam balans för nu har du ett barn som du ska lära sunda matvanor.

/Surpan

mollyt
2/26/18, 11:05 AM
#2

Jag har också ätstörningshistorik. Är mamma till en blivande 2åring som jag slutade amma när hon var 19 månader (slutade amma natt vid 18 månader). Jag hörs gärna mer på pm och peppar lite om det känns okej? Megastor kram!

Pontiac57
2/26/18, 10:25 PM
#3

Ingen erfarenhet av ätstörningar där det kan jag inte säga något om men du har inte funderat på att börja träna ist för diet? Jag upplevde samma viktångest som dig och jag ammar min 6 månaders men eftersom det är okej att gå ner ca 0.5 kg per vecka tänkte jag att jag ptminstone kunde börja gymma lite. Och oj va glad jag är över de! Jag rasar inte i vikt men kroppen blir starkare och mer slimmad men ffa måendet har blivit så mycket bättre! Hoppas det löser sig för dig!

Upp till toppen
Annons: