Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2900 ggr
sunflower185
2018-02-18 19:49

Plötsligt rädd för att sova

Vår tjej på 2,5 år har sedan 1 års ålder sovit oförskämt bra i sin egen säng, vi har kunnat lägga ner henne och gå därifrån genast och hon kan somna själv efter en stund. Visst har vi haft perioder av lite oroligare sömn och då har hon sovit hos oss men det har gått över väldigt fort. För ett par veckor sedan drömde hon en hemsk mardröm och har sedan dess fått panik bara av att se sin säng, nu vill hon bara sova hos oss. Alltså det är ”jag kommer att dö”-skrik om vi ens försöker lägga henne i sin egen säng. Hon har en växa säng i vårt sovrum som hon har tyckt om. Jag håller på att gå under av sönnbrist för jag kan inte sova när hon ligger hos oss! Men HUR ska vi få henne att våga sova i egen säng igen??

Annons:
Anonym
Anonym
2018-02-18 20:12
#1

Vet ni vad hennes mardröm handlar om? Den kanske involverar sängen…

När jag var liten, visserligen över 4 år förmodligen, drömde jag mardrömmar om dockor och två av dem var i mitt rum. Så då slutade jag gå till mina föräldrar mitt i natten när de listade ut att det var pga dockorna och flyttade på dem.

Brukar hon sova med gosedjur? Kanske hon kan få tröst och trygghet av det?

Är hon rädd för att vara nära sängen även när hon inte ska sova?

sunflower185
2018-02-18 20:23
#2

Hon pratar om att något kommer upp bakom sängen..? Så jo, det involverar ju sängen då. Hon kan stå brevid sängen men vill inte ens röra i den. Ikväll försökte vi dra sängen bredvid vår men det hjälpte inte heller, vi försökte flytta henne till sin egen söng efter att hon somnat men hon vaknade och fick panik när hon insåg att vi skulle flytta på henne, så inatt sover hon hos oss. Vi brukar lägga flera gosedjur i sängen men hon har inte direkt någon favorit ännu som alltid måste vara med. Det är så jobbigt för henne och oss när hon är såhär ängslig, hon är av den känsligare sorten men jag börjar bli riktigt orolig över denna panik för att sova i egen säng. Kanske det är en normal utveckling, men när ska det riktigt gå över isåfall?

Anonym
Anonym
2018-02-18 20:48
#3

Då är det ju förståeligt att hon är rädd.

Bara något jag kom att tänka på men kanske inte är "rätta lösningen", om man kan sätta en sorts tyggrej över sängen så att det blir som att sängen är ett inträngt rum. Vet ej vad de kallas. För då finns det inget som kan komma bakom sängen och när hon vaknar så ser det annorlunda ut än från drömmen.

/Anonym1

Sarah
2018-02-19 19:02
#4

Låter ni henne prata om det på ett sådant sätt att hon förstår att ni tror på henne, eller säger ni att det inte finns något där? Om ni visar att ni tror på henne, kan ni då diskutera runt monstret eller vad det är och avdramatisera/ ge verktyg att hantera? När vår dotter har varit rädd för monster i sängen har vi satt upp monstervakt, pratat om vilken färg, vad den gör osv.

Sarah
2018-02-19 19:04
#5

Efter ett tag har hon sagt att monstret bara vill dricka kaffe och sen att vakten kan gå hem. Hon är oxå 2.5år. Vi diskuterar helt enkelt problemet med henne och hittar en gemensam lösning.

sunflower185
2018-02-19 19:47
#6

Det låter som bra tips och vi har delvist försökt med sånt, men ja, hon är så envis och tror stenhårt på att nåt farligt finns bakom sängen. Ikväll satt jag över en halvtimme framför hennes säng och diskuterade, men hon är så rädd så till sist kände jag bara att jag mådte läggs henne i vår säng då, där somnade hon nästan på direkten.. Är helt gråtfärdig just nu för det känns så hopplöst, varför är hon så ängslig och rädd för ”allt” nuförtiden..

Annons:
Sarah
2018-02-19 22:08
#7

Då får ni liksom acceptera att det är ngt där och sedan gemensamt med dottern komma på hur man får bort det :) Ni kommer inte göra det bättre genom att säga att det inte finns ngt, iom att hon är övertygad om att det finns. De har ängsliga perioder och ni kan hjälpa henne genom att diskutera vad hon ser och uppfinna lösningar. Här har vi tagit oss igenom en sådan period nu, under tiden sa hon varje kväll att "mamma, jag är lite rädd". Visserligen inte hysteriskt gråt, men rädd och ledsen. Jag ber henne beskriva vad hon ser, vad är det för färg, har den vassa tänder, har den lång svans, dricker spöket kaffe, ska vi säga bu till spöket och skrämma det, tycker spöket om kramar, vill monstret gå hem till sin mamma nu, vill monstret krympa och sova med oss i sängen… och så bygger vi upp en liten historia som jag leder med frågor om vad hon ser och vad den gör. Är hon fortfarande rädd så sätter vi upp vakter i sängen eller schasar ut och stänger dörren mm.

Sarah
2018-02-19 22:16
#8

Sen tror jag själv att det kan bli mycket värre om ni lägger dit henne när hon sover. Tänk själv att somna trygg bara för att vakna upp på ett ställe som gör en hysteriskt rädd, utan att veta hur man kom dit. Att sedan förstå att föräldrarna som ska vara den största tryggheten lagt en där, trots att man visat hur rädd man är och förklarat att man inte vill. Om ngn gjorde så mot mig skulle jag känna mig fruktansvärt sviken och ännu mer otrygg. Kan hon inte få en madrass på golvet hos er ett tag eller liknande?

Anonym
Anonym
2018-02-19 22:50
#9

Madrass på golvet + lektält eller vad man kallar det, t.ex. denna: https://www.busbjornen.se/leksaker/forvaring/lektalt/bamse-lekhus-95_0039

Hade ett sådant men annat motiv som jag sov med då och då när jag var liten i olika åldrar. Riktigt mysigt. Fungerar med en vanlig vuxenmadrass, man ser bara till att inte fästa tyg-delen där öppningen är i stommen. Då blir det ju också som ett rum, vakna upp och se något annat som jag sa tidigare. Kanske spännande för henne att göra något nytt.

Kan nattlampa vara något?

/Anonym1

sunflower185
2018-02-21 19:02
#10

Jättebra tips och råd, tack. Jag har provat prata med henne och sagt att monstret kanske bara ville ha saft eller en kram osv.. och hon upprepar detta väldigt mycket, nästan som om hon själv försöker intala sig det. Vi har en fin sänghimmel som vi har laft ovanför sängen och har fina myslampor i, hon älskar att vara där på dagen men när det blir sovdags kommer denhär rädslan tillbaka och hon vågar inte ens fara upp i sängen. på dagarna talar om om att det bara var en dröm och sånt, men till läggdags blir hon som förbytt..

annia1
2018-02-23 01:43
#11

sunflower185 jag har inga barn så har ingen erfarenhet av det du skriver. Men jag reagerar på några saker du skrivit. 

När det gäller sänghimlen är den enkel att ta bort. Om den är så gör det. För det jag kan tänka mig hände när hon hade sin mardröm, att när hon vakna till så var hon kvar i sin mardröm och då såg skuggor som för henne blev till nåt hemskt. Och istället ställa en lampa vid sängen, men se till att den inte ger skuggor, vilket blir nog så knepigt.

Förutom att sänghimlen kanske på nåt sätt gjorde skuggor så kan den göra att sängen känns instängd eller vad jag ska kalla det. 

Ett annat förslag förutom att ta bort sänghimlen. Du skriver att hon säger att det kommer upp nåt bakom sängen så kanske ställa en lampa på golvet där hon säger att det kommer ifrån så att det lyser upp det området uppåt, men lika där undvik skuggor.

.

Upp till toppen
Annons: