Annons:
Etikett10-amning
Läst 2243 ggr
jackiejohn
2018-02-12 09:02

Sluta amma

Hur har ni gjort? Mina barn är som dag och natt på den punkten..äldsta var inga pix att sluta med men lillan nu, jösses säger jag bara! Hon är 14 månader nu och jag börjar jobba om 2 veckor och vill gärna sluta amma nu känner jag. Hon ska amma kväll/morgon och gärna ett par gånger på dagen, min man tar läggningarna med henne men 9 av 10 ggr vaknar hon efter 30min och ska ha bröstet och skriker/gråter till hon kommer till. Hon är som besatt av bröstet, hon har slitet sönder halslinningen på ett ganska stort antal tröjor (när jag inte ger henne utan försöker stå emot och erbjuda annat) Hon försöker komma åt bröstet på alla kvinnliga väsen, spelar ingen roll om det är henne gammelfarmor eller moster har människan ett par byst så försöker hon brotta sig till dom. Vi hade nästan lyckats sluta när hon var 9 månader men så blev hon sjuk och som påföljd inläggningar på sjukhus, otaliga besök och mindre trevliga undersökningar. Hon vägrade maten som serverades utan skulle bara ligga vid bröstet och med hänsyn till allt så bråkade jag inte med henne utan gav bröstet, efter detta har hon blivit helt tuttfixerad. Så fort hon är i min famn ska hon tutta/snutta och klämma, jag börjar bli trött på detta nu. Jag jobbar även oregelbundna tider så min man komme ha många kvällar och helger ensam. Jag har varit ifrån henne flertalet nätter/dagar men den stackaren som har henne har inte haft det lätt och så fort hon ser mig blir hon som ett litet monster och river sig in under tröjan för att få bröstet.. Jag har haft och har fortfarande mycket mjölk och det är jag tacksam över men nu önskar jag att mjölken kunde sina för det känns som att det är enda alternativet nästan, att det inte kommer något när hon tuttar! Ska till bvc nu i veckan så ska höra om det finns nåt att få för att strypa produktionen men hör här också ifall någon har något tips! Ös på har vi redan testat det så har vi men alla tips mottages tacksamt.

Annons:
[Thiah]
2018-02-12 09:12
#1

Låter inte lätt alls och har tyvärr inga tips. Däremot finns det tabletter att få som stoppar mjölkproduktion,fått sådana båda gångerna på förlossningen då jag inte ammar.

tlover
2018-02-12 09:55
#2

jag ammade tills hon var 21 månader ungefär men på slutet var det mest mysamning. Det var till stor del mitt eget val också, jag ville amma länge fram tills jag slutade.

När jag slutade så hade jag "helt enkelt" en tröja utan urringning på natten (samsov och det var bara på kvällen som hon drack mjölk) och erbjöd varm komjölk istället.

Jag var världens värsta mamma i 3 dagar kanske (och hon skulle amma på dagen då också helt plötsligt) men sedan lugnade det ner sig. Men vi var extra noga på att vi inte skulle förlora närheten bara för att vi slutade amma.
Sen kunde det vara nån gång då och då som hon ville amma men det blev mer och mer sällan.

Jag vet inte  om det hjälper men försök att komma ihåg att inte bara ersätta maten med något annat utan även närheten

l'm back

jackiejohn
2018-02-12 11:32
#3

1# Då ska jag fråga om sådan tabletter! 2# Ja vi har ju provat oss fram med olika vällingsorter (färdigköpta som hemmagjorda) och har lyckats hitta en hon gillar så hon får flaskan men vi har samma gos i famnen. Ett långt tag har hon bara accepterat flaskan om den kom från pappa, först nu på senare tid så accepterar hon att jag ger henne flaska också. Har provat med hög halslinning dagtid men hon drar, river och biter så jag brukar ge upp för gör ont. Ibland går hon med på att ta flaskan istället.. —————— Ska tillägga att hon använde inte napp eller något sådan, det är tummen eller bröstet som gäller. Försöker få henne att ta nån snuttefilt/gosedjur att ha som trygghet när jag inte finns i närheten men det går sådär..

tlover
2018-02-12 11:48
#4

#3 Min dotter slogs istället 😃

Är ni till 100% konsekvent?

Det finns ju annat gos också, kanske behöver goset förälngas eftersom det blir mindre hud mot hus, en saga kanske?

Ammningshjälpen borde kunna hjälpa.

l'm back

jackiejohn
2018-02-12 12:04
#5

4# Nja nu är vi inte 100% konsekventa för jag vill ha en välutarbetad strategi innan vi påbörjar nytt försök att sluta. Läser saga varje kväll men båda barnen i våran säng innan läggdags, då ligger vi ju och gosar länge och väl. Sen blir det mer snutt och gos innan hon somnar😊

jackiejohn
2018-02-12 12:05
#6

Vart finns Amningshjälpen?

Annons:
tlover
2018-02-12 12:21
#7

#6 https://amningshjalpen.se/

Dom arbetar ju främst med att stötta dom som vill amma, men att sluta amma är ju en del av det så jag tror nog du kan få hjälp där

l'm back

mollyt
2018-02-12 18:46
#8

Självklart kan du be Amningshjälpen om råd - de tipsar även för bra avslut. Jag slutade amma nattetid vid 18 månader och sen dag vid 19 då hon fick sådana vredesutbrott OM hon vaknade och ville gå upp och amma i soffan. I vilket fall, jag hade berättat några dagar innan att ”på fredag ska du inte amma på natten mer, vi ska sova på natten så att vi orkar göra roliga saker på dagen” osv osv. Sen påminde jag henne igen samma kväll - då fick hon fortfarande amma FÖRE vi gick till sängs men inget när vi la oss i sovrummet - det köpte hon. Första natten vaknade hon ledsen och lite förvirrad, jag erbjöd banan och vatten i glas - annars bara kramades vi, jag vyssjade och sjöng, höll om och fanns nära. Gick okej. På morgonen gick hon amma i soffan i vardagsrummet - jag plockade bort all liggamning/amning i sovrummet när vi slutade nattamma. Andra natten gick bättre, och efter kanske två nätter tackade hon nej till banan men tog lite vatten vid uppvak. Efter någon vecka ville hon inte ha något utan kunde komma till ro ändå. Det fungerade på det stora bra. Hon hade ammat relativt mycket innan, snuttat och gosat mycket såklart. När vi bestämde att ta bort all Amning så nattade vi dottern i vagnen första veckan (då hon alltid ammat i samband med nattning innan för att komma till ro). Vi gick kanske ytterligare en 20-30min efter att hon somnat innan vi bar över henne till sängen (vi samsover). Sen efter en vecka av vagn-nattning provade jag att natta i sängen, vi tog på pyjamas och borstade tänder och allt det där andra. sen la vi oss och läste bok i sängen, hon i min famn, och när hon började sega till så släckte jag ner och började sjunga våra vanliga vaggvisor. Det gick jättebra! Jag tror att den där veckan i vagn var magisk för att bryta mönstret och den gamla rutinen - nu visste hon ju att hon kunde somna utan amningen. I början frågade hon lite efter amningen - men mer nyfiket än desperat liksom. Men ganska snart så slutade hon fråga, hon gick vidare betydligt snabbare än vad jag gjorde - jag sörjde amningsavslutet rätt länge. Första… månaden(?) sov jag med sport-bh och T-shirt utan djup ringning. Men vi har ändå kunnat samsova som vanligt. Jag tror A och O är att vara konsekvent. Om barnet får amma efter ”avslut” om det gråter 45min - hur länge ska barnet behöva gråta nästa gång innan mamma erbjuder bröstet? Jag lever efter ett nära föräldrarskap, men r tycker jag det handlar om att vara förälder - om jag har bestämt att vi ska sluta så slutar vi. Det går inte att ”sluta lite grann”… sen drog jag mer successivt på amningen under 3 månader så det var inte äver en natt, då jag började med att hon första månaden inte skulle SOMNA med bröstet i munnen. Men jag förstod att du inte såg fram emot ett så långt avslut kanske.

tlover
2018-02-12 18:48
#9

Ja, jag sa också till någon dag innan och flera gånger samma dag som avslut. Dom förstår mer än vad man tror och jag tror det kan vara viktigt att få saker förklarat istället för att det bara slutar

l'm back

jackiejohn
2018-02-12 20:32
#10

Jag kan ärligt säga att jag veknar och ger efter ganska fort för att jag vet att bröstet är henne trygghet/snutte och med hänsyn till hur våran höst varit inte velat bråka för mycket med henne så hon får ett anfall. Nattetid ammar vi inte längre då hon sover fulla nätter däremot morgon/middag/eftermiddag/kväll ungefär. Menar inte att vi behöver sluta tvärt utan är öppen för en nedtrappning bara jag får med henne på noterna vilket jag inte lyckats med hittills.. Jag vill sluta av olika anledningar, dels att jag börjar jobba och det skulle underlätta vår vardag (främst för maken) om vi kom in i nya rutiner där hon inte promt måste ha bröstet, sen vill ska jag snart in och operera mina ben och då får jag inte amma pga läkemedel/narkosen och så vill jag kunna ha vanliga kläder igen och vara bara jag ibland utan en liten på höften eller en pump i handväskan. Låter kanske egoistiskt men jag börjar känna mig tämeligen nöjd med amningen nu, men samtidigt så känns det lite tungt då det varit våran grej som funkat så bra för oss. ————— Vart kan jag fråga om hjälp på Amningshjälpen då? Såg inget när jag tittade som hastigast förut.

tlover
2018-02-12 21:13
#11

#10 Längst ner på sidan finns både nummer och mejladress

l'm back

jackiejohn
2018-02-13 11:06
#12

Tabletterna som du prata om Thiah, är det nåt som försämrar produktionen inför eventuellt nästa barn? ————— #11 Ah såklart såg de nu, trodde först det var ett forum likt det här!

[Thiah]
2018-02-13 11:16
#13

#12 nej nej som bara stoppar det du har nu. Påverkar alltså bara denna omgång :)

Annons:
Ceciliaolucifer
2018-02-13 16:35
#14

Man behöver vara konsekvent och bara bestämma sig. Man är en hemsk mamma i början. Men man kan inte vela och ge efter. Kanske pappa får ta dom första nätterna och du sover i annat rum? Första två dygnen var tuffa här men ett i övrigt friskt barn överlever att man slutar amma och erbjuder annat :)

mollyt
2018-02-13 17:19
#15

Jag har kontaktat amningshjälpen via deras Facebook - de har en grupp där alla medlemmar kan få svara men sen en annan grupp där det bara är deras hjälpmammor som svarar på frågor.

jackiejohn
2018-02-13 18:10
#16

Haha va bra! Blev lite fundersam på ifall tabletterna påverkade produktionen överlag eller bara just där och då :p Natten sover hon ju, i sin egen säng och i eget rum. Och jag förstår ju att jag inte får ge efter, kanske kan våga mig på att vara benhård konsekvent nu när hon varit anfallsfri i snart 3 månader.. Men jag (och människor i vår närhet) har aldrig sett make till tuttfixerad unge, haha! Som sagt äldsta var inga pix att sluta amma och vi hade iprincip slutat i höstas innan S blev sjuk, efter det har hennes ”tuttfixering” tillkommit.. Men tack för alla tips! Kom med fler om ni har allt mottages tacksamt :) Ska leta upp Amningshjälpen på Facebook :)

jackiejohn
2018-02-15 11:14
#17

Ibland har man bra tur! Har fått erbjudande om ett nytt jobb (ska prova på innan jag bestämmer mig..) men det är inga kvällar och varannan lördag 9-14 så det är rena semestern mot gamla vanliga jobbet. Och nu kan vi ta det lugnt och trappa ner successivt i en takt som passar S :)

fluffis
2018-02-15 20:45
#18

Det låter toppen jackiejohn! :)

Denna tråd var nyttig även för mig som också snart ska sluta amma, tror jag :)

Upp till toppen
Annons: