Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2979 ggr
Majaa12
1/17/18, 10:29 PM

Större chans att få tvillingar/trillingar?

Vet att det är ärftligt att få tvillingar, men hur är det med trillingar? Min mammas pappa, alltså min morfar har tre syskon som är trillingar. Är det på något sätt ärftligt så att chansen/risken ökar att jag eller mina syskon får fler än ett barn på en gång?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
1/17/18, 11:02 PM
#1

Jag vet inte hur det är med mer än två barn på en och samma gång men jag har fått för mig att tvillingärftligheten är vanlig att det går i varannan generation - om jag ska minnas rätt vad de lärde oss i grundskolan. Så du och dina syskon borde då ha högre chans att få tvillingar - om det rörde sig om tvillingar iaf. I båda fallen släpper ju kvinnan mer än ett ägg under en kort period eller har ägg som är benägna att dela sig så det blir identiska barn. Så kanske inte jättebra svar, någon annan kanske vet bättre och mer.

Surpan
1/17/18, 11:20 PM
#2

Din morfars gener påverkar inte dina chanser/risker till att få tvillingar/trillingar då han inte bär på några gener för att släppa fler ägg vid ägglossning (eftersom han är en man).

/Surpan

Majaa12
1/18/18, 1:02 AM
#3

#2 Har läst att generna förs vidare till dottern, alltså från morfar till min mamma. Men att hans gener inte kunde påverka så att det blev större chans för honom och mormor att få fler barn på samma gång. Är ganska säker på att det stämmer, iallafall när det gäller tvillingar.. Det är dessutom bara ärftlig om det är flera ägg, alltså inte enäggstvillingar/trillingar, vilket dom inte var. Så om jag inte tänker helt fel borde det finnas en större chans att jag och mina syskon får flera barn..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Surpan
1/18/18, 8:08 AM
#4

#3 Så kanske det är. :)

/Surpan

papa-bear
1/29/18, 6:28 PM
#5

ärftligheten med varannan generation kan jag motbevisa, morfar hade syskon som var tvillingar, själv fick han tvillingar, mormor hade inga syskon som var tvillingar,  i mitt led finns det saker som antyder att det kunnat blivit tvillingfödslar, min syster har tvillingar, farfar är tvilling, ingen i pappas syskonskara, men syster min, som sagt. med det sagt så får ni fundera själv om och hur man ärver genen för tvillingfödslar.

Majaa12
2/5/18, 9:56 PM
#6

#5 Men din morfar kunde inte påverka att han och din mormor skulle få tvillingar. Det spelar ingen roll om pappan bär på det, han kan endast föra det vidare till sina barn. Blir barnet en tjej har hon större chans att få tvillingar men blir det en kille kan han i sin tur endast föra det vidare och det gör inte att han har större chans att få tvillingar. Handlade det om enäggs- eller tvåäggstvillingar i din släkt?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
papa-bear
2/6/18, 11:09 AM
#7

både en och två, sedan så det här med att det är kvinnan som för genen vidare, nja, i så fall borde ju systern i morfars led fått, men jag har inte hört något om det blivit några mer tvillingar i det ledet.

lite konstigt resonemang angående få eller föra vidare. naturligtvis föder kvinnan barnen, och mannen blir far till barnen, varför det skulle minska chansen för mannen att föra vidare en gen av det slaget?

Majaa12
2/6/18, 5:43 PM
#8

#7 För att mannen inte kan påverka hur många ägg kvinnan har som kan bli befruktade. Han kan endast föra vidare det till sina barn. Är det en tjej så ökar det chansen för henne att släppa flera ägg och är det en kille för han bara vidare det till sina barn. 

Det är endast när det handlar om tvåäggstvillingar som det är ärftligt. Men bara för att en kvinna ärvt det betyder det ju inte att hon måste få tvillingar, det ökar ju bara chansen.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

jackiejohn
2/12/18, 9:06 AM
#9

Har dålig koll på vad som stämmer men min gammelfarmor (min morfars mamma) är tvilling (tvåäggs) och min gammelmormor (min farmors mamma) är tvilling (också tvåäggs) min egen mamma och pappa väntade tvillingar (tvåäggs) men något var uppenbarligen fel på den ena för kroppen stötte bort det fostret i vecka 14-15. Så mina och mina syskon barn borde ju ha ökad chans på tvillingar om jag förestått det hela rätt :)

Upp till toppen
Annons: